Dålig passform

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Dålig passform

Post by ragge »

Jag fick just hem min nya wide field apo, en TS Imaging Star 71
http://www.apm-telescopes.de/index.php? ... info=10733" onclick="window.open(this.href);return false;

Allt ser bra ut, men när jag lossar låsskruven för kamerarotation så "hugger" det några ggr per varv när jag roterar den delen som man skruvar fast T-ringen i. Bara genom att lossa de tre stora mässingsskruvarna går det lätt, men då har jag glapp.
Tog isär och kollade, och ser då att de tre mässingsskruvarna har en nylonspets som inte stämmer med profilen på spåret de skall spänna emot. De bottnar inte. Känns lite tråkigt att returnera för en sådan sak - hur hade ni gjort ?

/Ragnar
screw-tip.jpg
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Dålig passform

Post by Jim »

Hej Ragnar

Tycker det ser ut som en illa anpassad skruv, om du drar den skruven hårt i botten så ser det
ju ut som att insexskruven kommer att gå emot i kanterna, det kommer den antagligen göra efter
en del nyttjande?

Undrar hur den där nylonspetsen sitter, är den inborrad några mm i insexskruven skulle
man kunna tänka sig att fila ner nylonens ytterdiameter/vinkel så den går ner i spåret.
Spänn fast skruven i en borrmaskin sen på med filen, pilligt iof men det skulle kunna gå
dvs om nylonen är försänkt ner i skruven, vilket den bör vara.

Hur hårt behöver skruvarna eg. spännas? Om de inte ska spännas hårt vad tror du om möjligheten
att fixa fram skruvar helt i nylon istället?
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Dålig passform

Post by Fredrikdb »

Går det att använda något liknande i stället tro

https://www.conrad.se/Pinnskruvar-med-i ... 53_2304080" onclick="window.open(this.href);return false;


/F
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dålig passform

Post by AstroFriend »

I min off-axis adapter är det en liknande konstruktion. Fast det är bara kona på ena sidan i spåret och skruvarna med refflade grepp är i mässing utan nylon, med den konstruktionen pressas adaptern mot ena kanten och blir rak. Kameran, en fullframe DSLR är ganska tung och det händer ofta att skruvarna ger med sig lite och då hänger kameran en aning. Något jag måste bygga om i framtiden.

Men har antagligen en likadan koppling som du har i min TS130, den har jag dock aldrig haft problem med, men den är lite rå när man vrider den runt, nu gör jag det inte så ofta så har inte bekymrat mig om det. Det var intressant att se på din bild hur det är konstruerat. Sådana skruvar borde inte vara så svåra att få tag i, eller är det bättre med massiva mässingskruvar med rätt form. Tror att nylon är lite mjukt för att ge den stabilitet som behövs.

Modellhobby affärer brukar ha mycket användbart, kanske du kan hitta något här:
http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=43" onclick="window.open(this.href);return false;

Enklare att köpa en påse skruv istället för att skicka tillbaks teleskopet.

fast bra retfullt är det, köper man nya grejor som anses vara av bra kvalite vill man ju inte ha sådana här problem. Fast det är det jag tycker jag håller på med hela dagarna, löser problem inom alla möjliga områden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Dålig passform

Post by magnahrl »

Hej Ragge!

Returnera! Alt. i skarpaste ordalag info. APM om problemet och hur du på eget bevåg tänker åtgärda det. Ev. garantipåverkan? Känns tradigt att få halvfabrikat när man köpt nytt för dyra pengar från anständig firma. Jag vet. Vill man vara 100% säker på att allt fungerar från natt 1 är man nog nödgad köpa saker i Takahashi klass. Suck :S
Lycka till!

Hälsningar,
Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dålig passform

Post by Jonas »

Jag har WO-versionen av denna astrograf och den ser inte ut på samma sätt. Den ser ut så här:
https://www.optcorp.com/wo-star-71-apo- ... etail.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Av någon anledning har man förändrat denna del på den nya versionen. Tycker det är konstigt eftersom jag aldrig haft minsta problem med min. Om det skulle vara för att den tidigare versionen är svag, tror jag inte på det. Jag har ofta kört med Canon 5D MkII men aldrig haft problem.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dålig passform

Post by ragge »

Tack alla, för tips och idéer !

Glömde nämna gängan - när jag mäter skruven får jag 7,85 mm diameter med 0,67 mm stigning. Antingen är det en fingängad M8 eller tumskruv och jag misstänker att det blir svårt att hitta en sådan.

@Jim, den är inborrad som du trodde. Jag pillade ut den och kom då på att man kanske kan fixa nya nylonspetsar i stället för hela skruvar. Jag skall söka efter nylonstång på Ebay, annars kan man säkert svarva ned en nylonskruv och göra små stumpar av den.
screw.jpg
screw.jpg (84.29 KiB) Viewed 3362 times
@Magnus, jag hade nog returnerat om det inte hade varit för mina senaste erfarenheter på det området. Det är värt en egen tråd, men kort :
Köpte en Meade LX200 ACF plus tillbehör av den stora Teleskop-försäljaren i Tyskland. Fick ett exemplar med en skada i coatingen på frontlinsen (korrektorn), ett skadat främre linsskydd (det var påsatt med våld så att filtkuddarna på insidan låg som tuggummi längst in i skyddet) och ett par små märken på tuben. Plus några tillbehör som påstods passa till denna tuben men inte gjorde det. Jag har bildbevis på alltsammans (lägger bara upp bilden på korrektorn här).
korrektor.jpg
Vilket bemötande jag fick... "please feel free to return". Betalade returfrakten själv. Efter att den ankommit företaget gjorde de ingenting i 3 hela veckor, svarade bara sporadiskt på mail. Försökte ringa - gick inte. Sedan fick jag besked : "Det finns inga fel på teleskopet, det fanns ingen anledning att returnera". Fick till sist tillbaka pengar för grejorna, men jag sände mina bilder i repris och krävde ersättning även för returfrakten. Till sist blev det en otrevlig ton i dialogen, men de vidhöll hela tiden att ingenting var fel. De hade tre experter som intygade detta. Mina bilder var ingenting värda.
Så jag orkar bara inte returnera igen...
Slutet på historien är att jag beställde nya grejor från APM-telescopes i Tyskland, som jag fått rekommenderat av folk på en astro-klubb där nere. Fick grejorna idag - allt fint och i nyskick med undantag för skruvarna i TS-tuben, men det är ju inte återförsäljarens fel.
Sorry - blev lite off topic här...
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dålig passform

Post by ragge »

Hittade denna som borde passa perfekt :
http://www.maskindelen.se/product/polya ... g-pa6-6-mm" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Teleskop allmänt”