Vad är felet ?

Allmän diskussion om teleskop.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Vad är felet ?

Post by Magnusedback »

Jag undrar vad som kan orsaka detta?

Är det optiken / flattener eller avstånd mellan sensor och flattener?
eller blir det inte bättre än så här på fullframe med skywatcher flattener?

Skywatcher Esprit 100ed med Skywatcher flattener, kamera Canon 6D.

Centrum
NGC7000_300sec_Light_L_center.jpg
Övre vänstra
NGC7000_300sec_Light_L_upp_left.jpg
Över högra
NGC7000_300sec_Light_L_upp_right.jpg
Nere högra
NGC7000_300sec_Light_L_low_right.jpg
Nere vänstra
NGC7000_300sec_Light_L_low_left.jpg
http://www.edback.se/astro/NGC7000_300sec_Light.CR2 <<--- Raw

Mvh
Magnus
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Vad är felet ?

Post by Tompa »

Hmm. Svårt att säga, blir lite av "hönan eller ägget"...
Det skulle kunna vara både och. Enligt manualen skall avståndet mellan sista linsen i flattenern och sensorn vara 63 mm, ligger du där?
Ett sätt är att testa med lite olika avstånd och se om det blir bättre/sämre, då kanske man kan utesluta avståndet och i så fall landar det i flattenern. Nu är det väl inte så lätt att hitta rätt ringar för det, men det kanske går att hitta någon patentlösning?

Inte mycket till hjälp, men jag hejar i alla fall på :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är felet ?

Post by AstroFriend »

Jag har en 2.5" Field Flattener med reducer. Den räcker inte till för min Canon 6D camera, klarar ca en APS-H sensor i storlek. Men det beror också på vilket teleskop den sitter, kan säkert bli bättre på andra mindre teleskop. Är den utan reducer funktion så bör det bli enklare och kanske till nöds en 2" flattener klarar fullframe, men mer normalt begränsad till APS-C sensorer. Du verkar inte ha någon större vinjettering i din bild om du nu inte croppat den, är ju en bra början.

Vad har du för flattener det finns väl många olika SW att välja på genom åren?

Först skall du naturligtvis kontrollera avståndet mellan sensor och flattenern som Tomas skrev. Prova att lägga till korta distanser och se om det blir bättre eller sämre. Blir det sämre får du försöka korta av adaptern mellan flattener och kamera.

Hör finns fria program att analysera bilden med:
http://www.felopaul.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Vad är felet ?

Post by Magnusedback »

Tack för snabba svar!

Jag har monterat precis enligt Skywatcher, och alla delar följde med teleskopet.
mont.jpg
mont.jpg (187.59 KiB) Viewed 4685 times
thread.jpg
thread.jpg (63.33 KiB) Viewed 4685 times
Där står det iofs att flattenern klarar perfekt upp till 40mm.
Men här känns det som att det är ännu mindre än 40mm. Skillnaden mellan 44 och 40 är ju väldigt liten.
40mm.jpg
Ska i alla fall mäta exakt vad måttet är nu och ev. testa med en 1mm ring.

Kanske får investera i en TS 2,5" flattener, om den nu är nå bättre.
"
The TSFLAT2,5 corrects the image field of refractor telescopes and allows astrophotography with large sensors and perfect sharpness to the edges.
♦ Full illumination and correction of the image field up to 55 mm sensor diameter.
"
Den har iofs M68x1 anslutning, så det blir ju en del adaptrar hit och dit.

Mvh
Magnus
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vad är felet ?

Post by Lazze »

Jag håller liksom övriga i tråden på att experimentera lite med avståndet oavsett vad SW säger ska vara perfekt avstånd.
Någonstans läste jag i en tråd om att koma innebar att avståndet mellan flattener och sensor var för litet och det motsatta för inverterad koma, men minnet är svagt så det kan också vara tvärtom.
Har du möjlighet att justera några mm är det värt ett försök.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är felet ?

Post by AstroFriend »

Vilken image circle man får beror ju på vilket kvalitetsmått man har, avseende på vinjettering, är det när signalen sjunkit till 30% eller 40% eller något annat? Vad gäller coman, hur stor får ett punktobjekt vara i kanterna? Med stora pixlar kan man tillåta lite större utbredning och med små pixlar får man ställa större krav. Min Riccardi Field Flattener, sas klara 44mm image circle från säljaren, enligt Riccardi 42mm och enligt mina egna mätningar skulle jag vilja påstå 36mm. Men som sagts tidigare, beror ju en del på teleskopet också, fokallängd och f-tal.

Det brukar alltid finnas tabeller som visar vilket avstånd som krävs för olika teleskop, men i ditt fall är den ju gjord speciellt för ditt teleskop och då borde det bara vara att skruva ihop. Är även kamera adaptern från SW? Är den av annat fabrikat och annan tjocklek så stämmer ju inte den totala bygglängden. Är allt original så är det bara att köra över till där du köpte det och förklara att det inte stämmer.

Det är inte bara avståndet som kan behöv justeras, kamerans fokus fält måste ligga i exakt plan med fokalplanet också. Finns speciella adaptrar där man kan justera detta. Jag fick tillverka min egen då utrymmet var trångt. Nu brukar dock gängade anslutningar vara bra så det kanske inte behövs.

En annan sak som också är viktig när man går över till fullframe, är teleskopet byggt för det? Det sitter bafflar inne i tuben, är de för små och avsedda för APS-C får man vinjettering, och man vill ju ha så stor kontrast som möjligt därför kan bafflarna vara väl tilltagna med lite mindre hål. Sitter det från början en 2.5" eller 3" fokuserare på teleskopet borde det rimligen inte vara ett problem, men bra att kolla upp i varje fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad är felet ?

Post by Robert Habolin »

tjena, som fler säger, det är avståndet. jag har bråkat med det e flera år, svårt att få helt perfekt. sen som i mitt fall är det värre i ett hörn vilket beror på att fokus röret inte sitter 100% rakt... man får vad man betalar för typ.. men jag vet att Arne har samma problem med sin Takahashi..

man får tänka på att det är rörliga delar, och minsta micro millimeter gör enorm skillnad.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Vad är felet ?

Post by Magnusedback »

Tack för alla värdefull input.

Jag ska se vad Astrosweden säger.

Annars får jag väl helt enkelt prova med distanser. Det går även att byta till en lågprofil M48 till EOS och på så viss få ett kortare avstånd.

Mvh
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är felet ?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Den lågprofil M48 adapter du nämner, vet du vilken tjocklek den har och ev. kanske en länk till den?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Vad är felet ?

Post by ragge »

När jag testade min gjorde jag några olika distanser av tunna plastlock och även en ståltråd som formades till en cirkel och sedan knackade jag försiktigt på tråden så den blev lite platt.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Vad är felet ?

Post by Magnusedback »

AstroFriend wrote:Hej Magnus,
Den lågprofil M48 adapter du nämner, vet du vilken tjocklek den har och ev. kanske en länk till den?

/Lars
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... aenge.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Optisk längd endast 1mm tydligen, den vanliga har typ 11mm.

/Magnus
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Vad är felet ?

Post by Magnusedback »

ragge wrote:När jag testade min gjorde jag några olika distanser av tunna plastlock och även en ståltråd som formades till en cirkel och sedan knackade jag försiktigt på tråden så den blev lite platt.
Bra idé!

Man kanske inte behöver köpa astroprylar för överpriser varje gång... :D

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är felet ?

Post by AstroFriend »

Tack Magnus,
Jag trodde det bara fanns för M42 och att bajonetten i Canonhuset gjorde att M48 inte fick plats inuti. Det underlättar om man springer på problem i framtiden. Har förresten nog hört det nämnas men trott de skrivit fel. Tur att Canon har den största diametern på bajonetten ca 55mm, Sony A7 mycket mindre.

Tack för länken!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Vad är felet ?

Post by Magnusedback »

Har nu gjort ett test med att förlänga avståndet mellan flattener och sensor med 1 och 2mm.
Resultatet blev möjligen en aning sämre, det blev i alla fall inte bra.Så det känns som att avståndet möjligen behöver minskas lite.

Får se om jag köper lågprofil m48-eos och provar med.

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är felet ?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Det är mycket tidsödande och pulande att justera till det för maximal kvalite. Du ser ju också ut att ha lite tilt på sensorn. Kolla speciellt den kona som stoppskruvarna tar tag i, där brukar jag få problem att det inte blir tillräckligt stadigt och kameran hänger.

Hoppas du lyckas men jag tror också att det är lite stora krav på en så liten corrector att klara fullframe, för den var väl i 2" utförande?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;