Vad är felet ?

Allmän diskussion om teleskop.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Vad är felet ?

Post by Magnusedback »

AstroFriend wrote:Hej Magnus,
Det är mycket tidsödande och pulande att justera till det för maximal kvalite. Du ser ju också ut att ha lite tilt på sensorn. Kolla speciellt den kona som stoppskruvarna tar tag i, där brukar jag få problem att det inte blir tillräckligt stadigt och kameran hänger.

Hoppas du lyckas men jag tror också att det är lite stora krav på en så liten corrector att klara fullframe, för den var väl i 2" utförande?

/Lars
Korrektorn är ca: 2,5" , skywatcher anger inte exakt storlek utan bara att den är speciellt för detta telskop och att den skall ge en perfekt bildcirkel på 40mm.

Så jag är rätt nära vad man kan förvänta sig kanske.

Är inte med på vilka stoppakruvar du pratar om. Men visst kan även jag se en liten tends av tilt.

/Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad är felet ?

Post by AstroFriend »

Är det en 2.5" brukar de ha ganska stor imagecircle om de inte har för kraftig reducering. Men varierar ju en del i konstruktionen.

Stopp skruvarna jag nämnde brukar sitta nära kamera adaptern. Funktionen är att kunna rotera kameran relativt teleskopet. Det behövs ju om man har gängade anslutningar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;