Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by tellmike »

Hej!

(Oj, blev en del text men hoppas det inte avskräcker allt för mycket :))

Jag har nyligen införskaffat mig en latjo liten AltAz-montering - en Skywatcher Virtuoso - som jag impulsköpte från säljforumet för att sätta upp som ett enkelt och lätt litet "observatorium" på balkongen och styra inifrån lägenheten.

Har en fråga som rör astronomikameror som skulle kunna passa för att i realtid kunna kika på natthimlen genom datorn.

Lite bakgrund:
Styr monteringen från Cartes du Ciel med hjälp av en USB-RJ11 kabel + ASCOM drivers, motorfokuserar med hjälp av en "SW Auto Focuser" (+ en 6m lång rj10 kabel) och använder en omodifierad Philips ToUcam Pro II (840k) ful-fasttejpad mot ett 25mm okular - främst för att webkameran inte går att fokusera i prime-focus med det teleskop jag använde vid tillfället (skulle behöva komma mellan 3-5 mm närmare sekundären för att det ska gå) men även för att få en lite vidare vy av himlen.

I helgen var det dessutom bra väder så hann sitta ett par timmar och testa uppsättningen. Blev positivt överraskad över hur bra go-to funktionen fungerade då jag i 100% av fallen faktiskt fick upp rätt stjärnor på datorskärmen som jag valde att rikta teleskopet mot i CdC. Kan nog tacka 25mm okularet för det. I prime focus hade jag däremot behövt leta runt ett tag misstänker jag.
Det var dessutom väldigt kul att kunna sitta inne och styra runt teleskopet, och kunna kika och jämföra det man kunde se i CdC och med den riktiga stjärnhimlen. Ok, nu till själva frågan... :)


Problemet:
Efter kvällen (ehm.. morgonen) så var jag i stort set nöjd med uppsättningen förutom videokvalitén från kameran. Philipsen har ju hängt med ett tag (+10 år) och känner att det börjar bli dags att pensionera kameran och skaffa mig något vassare. Det jag saknade var i stort sett allt när det kommer till bildkvalitén: ljussvagt, för brusigt, låg upplösning, hot/döda pixlar som jag misstog för stjärnor ibland, avsaknaden av allt som heter färger (mindre viktigt). Provkörde wxAstroCapture, FireCapture och SharpCap och i samtliga program fick jag mer eller mindre samma upplevelse trots justerande i alla inställningar jag kunde hitta. Nu ska jag inte vara allt för elak mot toucam:en, den är helt ok men jag vill ha något bättre. :)


Frågan (+lite tankar):
Jag är ute efter en vassare kamera som främst ska användas för att realtidsstömma video av stjärnhimlen till min dator, och gärna klara av att visa en del ljusstarka DSO:er (räcker med att man ens ser att något är där, inga detaljer). I och med att min Philips hängt med i 10 år så känner jag att jag lätt kan tänka mig att lägga ut mellan 2000 - 4000 kr på en kamera för det här ändamålet.

Så jag undrar egentligen vilka astrokameror (inom rimlig budget) skulle klara(?):
- Visa hyffsat stort synfält i prime-focus
- Ska enkelt kunna användas vid okular-projektion för att ge vidare vinklar än prime-focus
- Vara liten och lätt (absolut max ~150gr)
- Ha högt QE (Quantum Efficensy) värde för att få fram ljussvaga objekt men inte för den delen bli allt för brusig
- Kunna användas för planetfoto/ljusstarka DSO:er när den inte används för live-view tittande'

Kommer använda mig av teleskop med brännvidder mellan 400 - 1250mm (ljusinsläpp mellan 70mm - 127mm), så behöver jag vidare synfält i prime-focus så väljer jag ett teleskop med kortare brännvidd.

När det kommer till mono och färg-sensor så svänger jag i frågan hela tiden. Jag inser skönheten i mono och den lite mer vetenskapliga approach den ger, men så i nästa stund lutar det åt färgsensor för att enkelt kunna se lite färg på stjärnor, planeter (när den används för planetfoto) utan att involvera filter+filterhjul. Inser att mono egentligen är det enda rätta då jag har en liten halpha-tub som jag vill använda kameran tillsammans med, men då går jag miste om färg i live-view för främsta ändamålet. Har även en Star Analyser SA-100 som jag hade tänkt använda för smidiga spektroskopi-mätningar. Några färgfilter/filterhjul tänkte jag inte skaffa på ett tag oavsett hur jag gör med färg/mono-frågan.

När jag läser runt på nätet verkar diskussionerna ofta handla om rent planet/DSO-fotograferande. Har inte hittat någon som tagit upp "live-view"-observatorium-skådande som fokus när man pratar om kamerorna så blir lite svårt att läsa sig till vilken som fungerar bäst för det. Jag vill självklart använda kameran för det också, men först och främst för att ge en hyffsat vid vy genom ett okular eller i prime focus där man kan se stjärnor/DSO:er mer eller mindre tydligt (mer "2016" än "2006").

De kameror jag identifierat hittills efter letande på nätet (efter att ha läst en hög forumtrådar och kikat på youtube):
- ASI120MM/MC, $$, 1/3" CMOS, 3.75µm, 100g
Tror det är min favorit just nu men är osäker på hur bra den klarar brus, och om den når fokus (samma problem som med ToUcam Pro) etc. Gillar skarpt att man får med en vidvinkellins. Bra design som ser ut att vara lätt att kyla med lite prylar man har hemma (CPU-fläkt/fläns). Liten sensor dock, samt att den kommer ha samma problem med att få i fokus då sensorn sitter rätt långt bak i huset misstänker jag.

- QHY5L-II-M/C, $$, 1/3" CMOS, 3.75µm, 45g
Gillar storleken på QHY5L-II serien som har en fördel då de lätt åker ner som ett okular och att nå fokus blir inga problem. Sämre möjligheter för kylning och vad jag sett på youtube ser de ut att vara rätt brusig. Mono-varianten har samma sensor som ASI120MM men tycker att youtubeklippen visar finare resultat från ASI120:an än QHY5L-II. Saknar dessutom den fiffiga vidvinkellinsen.

- ASI178MC, $$$, 1/1.8” CMOS, 2.4µm, 120g (lite dyrare än de andra)
Större sensor, mindre pixlar (kanske inte är så bra), känns eventuellt mer overkill än de andra 2. Har samma problem med att nå fokus som med ASI120 misstänker jag och osäker på hur mycket bättre den faktisk är då den ligger 2x i pris. Om den däremot ger mindre brus, bra färger etc så kan jag absolut tänka mig en. Men här går i stort sett taket för vad jag är beredd att betala för en astrokamera för hobbybruk. :)

Läste även lite om den nya ASI224MC men den verkar inte tillföra så mycket mer än ASI120, och då ligger ASI178MC närmare till hands. Eller?

Kommer någon (eller t.o.m) alla ovan att klara målet enkelt, eller ställer jag för höga krav på kamerorna?

Tar tacksamt emot tips av alla de slag! Även de som kan få mig att blicka tillbaka på toucam:en. :D
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by AstroFriend »

Jag hade också en Philips Toucam en gång i tiden och hade mycket kul med den.

Du verkar vara inne på rätt väg vad gäller kameror.

Några grundläggande saker som kanske kan ge vidare vägledning. Pixelns storlek viktigt för känsligheten. Stora pixlar samlar fler fotoner. En 4 my pixel samlar 4 ggr fler fotoner än en på 2 my. En monokrom kamera samlar ca tre gånger så många fotoner per pixel relativt en färgkamera.

Du kanske inte behöver ha videohastighet, dvs 30 fps, det ger bara 0.03 sekunders exponeringar. Har du istället en bild per sekund får du trettio gånger så lång exponering. När jag autoguidar med min qhy5 med en bild per sekund vid f5.3 vill jag minnas jag kommer ned till mag 10 på stjärnor och det är i stark ljusförorenad miljö.

Har du tittat på asi1600? Den kopplad till ett ljusstarkt kamera objektiv kunde du göra mycket kul med.

Det finns också kameror som internt integrerar ihop flera efterföljande bilder, men det går ju att göra i datorn också.

Bara lite funderingar runt dina funderingar.

För övrigt på väg till Mariestads stjärnträff, kom dit och du har många att prata med!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by tellmike »

Tack för tipsen!

Hade missat att Mariestads stjärnträff var den här veckan, men någon gång borde man ta sig dit. Gillar konceptet med stjärnträffar även om jag aldrig varit på någon. Har förresten kollat up ASI1600 men den ligger lite högt i pris tycker jag. Annars såg den klart trevlig ut!

Har läst på lite mer nu på kvällen och har stött på en term för vad det är jag försöker göra, och det hetet kort och gott "Video Astronomy" (http://www.mallincam.net/what-is-video-astronomy.html), eller också EAA - Electronically Assisted Astronomy.

Så nu blev det lättare att hitta information om lämpliga kameror. :) Verkar som att många i den sfären rekommenderar ASI224 då sensorn är känslig och ger lågt brus. Hittade även en rätt intressant kandidat till bland kameradjungeln, och det är Altair GPCAMv2 IMX224. Samma sensor som i ASI224 (Sony IMX224) men med ett pris på ca £170-£200 (~30% billigare än ASI-varianten) beroende hur mycket tillbehör man vill ha. Just nu ligger den riktigt bra till då jag föredrar formfaktorn på Altair/QHY kamerorna för dess smidighet och justerinsmöjligheter vid fokus.

En annan kandidat som är intressant är QHY5-III 178. Än en gång, samma sensor som i ASI178 (Sony IMX178), så nu står valet mellan Altair GPCAMv2 IMX224, ASI178MC och QHY5-III 178. :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by AstroFriend »

Hej,
Bra du lyckas snäva in cirkeln på lämpliga kameror som passar det du vill göra. Jag ägnar inte så mycket tid åt video astronomy mer än när jag använder autoguide kameran, är i varje fall lite åt det hållet.

Intressanta länkar du skickade, skall lägga upp några på min länklista på hemsidan.

Angående kameror, skulle kanske ha lite svårt att acceptera rektangulära pixlar, men tror inte det har någon praktisk betydelse för det du tänker göra.

ps.
Astroträffen inte nu utan 2-3 sep, vi gör lite annat på vår resa innan.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by anivision »

Hej!

Jag snedtrampade mig in på samma väg. Innan jag upptäckte att det var fel väg för mig (säkert inte för dig) så hade jag skaffat en liten videoövervakningskamera. Denna kamera var det flera som jublade över på bl.a. cloudynights för strömmande video från teleskop. Jag har påbörjat arbetet med att montera in en liten fläkt för kylning men detta arbetet har helt stannat av. Hålet för fläkten är fixat, men fläkten är inte monterad. Jag har också satt dit ett 1.25" rör som passar i okularhållaren. Dessutom är IR-filtret borttaget.

Om du är en händig människa som vill testa att få igång den så kan du låna den av mig. Vill du sedan köpa den kan du få den för en 5-hundring. Den har ingen datautgång, utan ger bara en videosignal ut. Jag har en videograbber för hundring extra om du behöver det.

Om du ska till Mariestad på fredag så kan jag ta med mig den. Jag har haft den i lådan i ett par, tre år så ett halvår till spelar ingen roll, så du får gott om tid att testa och besluta...

Det är en samsung SDC-435 (numera omdöpt av samsung till SCB-2000).
20160831_182856.jpg
20160831_182856.jpg (92.77 KiB) Viewed 6580 times
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by tellmike »

Hej!

Vad kul, har stött på den kameran samt Millincam och dess like när jag läst om just EAA och Video Astronomy (VA). Har inte fördjupat mig i hur den jämför sig med t.ex. guidekameror som använder sig av Sonys IMX224/IMX178 sensorer, men ska göra det.

Har ju insett att det inte finns en kamera "to rule them all" när jag läst på, och man får verkligen göra kompromisser beroende på om man ska fotografera planeter eller djuprymdsobjekt. Den kameran med bäst kompromiss hittills är nog de som är baserade på IMX178, men då kan man även hamna i något typ av ingemansland där den inte är bra på något av delarna. :D Har iaf varit nära att beställa en "QHY5-III 178 Colour" (från Hong Kong) men sedan backat när forumfolket på cloudy nights och skywatchers lounge pekar på att IMX224 har bättre känslighet än vad IMX178:an har, osv osv. Har dock inte hittat några belägg för det när man kollar på video-klipp på youtube. Står iaf just nu mellan Altair GPCAMv2 IMX224 och QHY5-III 178 C.

Så just nu tackar jag vekligen för tipset och erbjudandet men ska i första hand försöka rikta in mig på något mindre (~100g, USB överföring) och som är enklare att koppla in till datorn utan extra tillbehör (såsom ett videokort/adapter). Däremot, om jag hoppar på en ren "planetkamera" (typ IMX224) så kan det vara intressat med en SCB2000/SDC-435 som komplement. Eller helt enkelt om det skulle vara kul att testa att leka runt med en SCB2000 bara för att ha testat det. Ska iaf läsa på och se vad jag hittar om den. PM:ar om köpnerven börjar rycka. :D

Angående Mariestads stjärnträff så har jag redan bokat upp mig på annat men något år ska jag ta mig dit.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by Fredrikdb »

Kan ju vara värt att ta et titt på 290c oxå

www.astroqcam.dk/product/qcam5iii290c/




/F
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by megmar »

Jag brukar läsa EAA forumet på stargazerslounge och det verkar som dom flesta där använder följande kameror
(OBS jag har ingen egen erfarenhet av EAA, men kolla gärna det forumet):
  • Lodestar X2 (Lodestar Live programmet lockar)
  • Ultrastar
  • Atik Infinity
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by tellmike »

Fredrikdb wrote:Kan ju vara värt att ta et titt på 290c oxå

http://www.astroqcam.dk/product/qcam5iii290c/



/F
Har sett att den finns men tycker mig inte se någon fördel som gör att den sticker ut från IMX224 eller IMX178. Sensorn är nyare än de andra men ur värde för pengarna tycker jag att IMX224 ligger bättre till. Känns som att det skulle behövas någon ordentlig jämförelsetest av alla Sonys sensorer mot samma astronomiska objekt (med samma utrustning i övrigt) så att man lättare skulle se vad de är bra på. Nu känns allt så väldigt teoretiskt som inte alltid verkar betyda något i praktiken. :)
megmar wrote:Jag brukar läsa EAA forumet på stargazerslounge och det verkar som dom flesta där använder följande kameror
(OBS jag har ingen egen erfarenhet av EAA, men kolla gärna det forumet):
  • Lodestar X2 (Lodestar Live programmet lockar)
  • Ultrastar
  • Atik Infinity
Tack! Atik Infinity såg riktigt trevlig ut. Rätt saftig prisplapp dock.
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by tellmike »

Uppdatera tråden lite.

Har efter en hel del läsande och jämförande och funderande slagit till på en Altair GPCAMv2 IMX224 ("Full package" som inkluderar en del extra prylar såsom 150 graders lins) samt en Altair Focal Reducer 0.5x med 1.25" filtergänga.

Prismässigt låg nästa alternativ (kameran med IMX178-sensorn) nästan 2x i pris, och då helt utan tillbehör. Får testa och se väl kameran kommer fungera för mitt ändamål. Om inte så blir det en fin planet/guide-kamera iaf. :)

Återkommer säkert med en liten uppdatering igen efter att jag testat grejerna.

Tack för all input!
/Mikael
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by tellmike »

Tänkte uppdatera tråden lite nu när jag haft kameran i min ägo i lite över en vecka. Otroligt nog har vädret varit oroväckande stjärnklart trots nya astroprylar. :)

Kort och gott: Skillnaden mot min gamla Philips ToUcam Pro II/840k är dramatisk. Räknade med att det skulle bli bättre men inte att det skulle bli en såpass stor skillnad som det visade sig att vara.

När kameran sattes i teleskopet för första gången såg jag en hel del ljusprickar som jag först trodde var interna reflektioner från den ljusstarka stjärna som teleskopet var riktat mot. Det var först när jag började vrida på teleskopet som jag häpnade till då jag insåg att det faktiskt var ljussvagare stjärnor. Något jag aldrig sett i min ToUcam. Visst, jag hade rätt låga förväntiningar på kameran, samt att jag har inte haft någon erfaranhet av dedikerade astronomikameror förut som hjälpte på traven.

Och förutom kameran gillar jag verkligen smidigheten i programmet AltairCapture som följer med (finns stöd för live stacking, dark field subtraction etc). Har jämfört lite med SharpCap och Firecapture men återgår alltid till AltariCapture för dess enkelhet.

Sammanställde ett litet (orättvist)jämförelsetest mellan ToUcam:en och GPCAMv2 IMX224:
https://i.imgsafe.org/1b8310ae7c.jpg

Samt ett kort youtube-klipp som visar Andromedagalaxen genom ett 70ED (420mm/f6):
https://youtu.be/9y47i5dViGI" onclick="window.open(this.href);return false;

Så ur ett EAA/Video Astronomy perspektiv fungerar kameran toppen hittills. Ska dessutom bli kul att se vad den går för när det kommer till planetfoto/längre exponeringar för mer seriös deepsky.

/Mikael
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by Jonny majava »

Tack för recensionen!
Var köpte du den?
/jonny
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by tellmike »

Hej Jonny,

Köpte allt på http://www.green-witch.com/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Köpte följande:
Altair GPCAM V2 IMX224 Colour Guide/Imaging Camera
http://www.green-witch.com/altair-gpcam ... 4079-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Altair Astro GPCAM 0.5x Reducer for Autoguiding, Video Astronomy & Solar Imaging
http://www.green-witch.com/altair-astro ... 3875-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Totalt gick kalaset loss på £226 inklusive frakt till Stockholm (totalt ca 2550 SEK).
Tog 5 dagar för paketet att anlända, och Lee (han som verkar äga den norra butiken) var riktigt snabb på att svara på mail och skicka iväg grejerna.

Sen har jag även beställt en EOS-C adapter på ebay som gör att man kan ansluta kameran till Canons EOS EF objektiv:
http://www.ebay.com/itm/281131373279?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Smidigt om man vill ha lite vidare vyer av natthimlen. :)

/Mikael
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Tips på kamera på ett litet datorstyrt teleskop

Post by Jonny majava »

Tack Mikael!
Jag tycker det verkar vara en bra allround-kamera för det priset. Skall definitivt titta närmare på den.

/jonny

Return to “Teleskop allmänt”