Intressant sida på nätet.

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Intressant sida på nätet.

Post by sollerön »

Vad säger ni,tror ni det här stämmer någorlunda?
http://www.binoviewer.at/beobachtungspr ... upiter.htm
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Intressant sida på nätet.

Post by Corpze »

för foto kanske, inte visuellt, iaf inte från Sverige.
Jag har då aldrig sett såpass bra detaljer i min 9,25" SCT, men då använder jag ju inte binoviewer heller.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Intressant sida på nätet.

Post by stoffe »

Vid ett tillfälle förra året så var det dis i luften, en halo runt månen men så riktade jag teleskopet mot Jupiter och fick se otroliga detaljer. Planeten låg helt still i 320x förstoring. Samma kväll tog jag den bildserie som resulterade i min avatarbild här på Astronet. Men det är väldigt sällsynt som det är riktigt superbra seeing. Dessutom är det oftast bra seeing när det är lite disigt, dålig transparens. Man kan ibland se små vattendroppar i luften om man lyser med en kraftig ficklampa. De nätterna är oftast som bäst om inte molntäcket är allt för tjockt. Tunna moln kan fungera hyfsat att observera i genom.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Intressant sida på nätet.

Post by Bengt »

Ja tycker de bilderna ser väldigt snarlika ut med detaljer som jag sett med binon både min 6" f5 och 8" f 6 Newton en kväll med bra förutsättningar och Jupiter står högt . Hoppet upp till 12" är mindre än man kan tro med att se detaljer i jämförelse med en 8".
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Intressant sida på nätet.

Post by sollerön »

114/900 verkar ju va överasskande bra också enligt bilderna,bättre än ett linsteleskop med 90mm öppning.....
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Intressant sida på nätet.

Post by magnahrl »

Hej Sollerön!

Väldigt intressant sida du skickat. Håller helt med dig att 114/900 Newton sticker verkligen ut med en överraskande fin bild. Trodde inte den skulle överträffa en 90mm f/9 akromat med sin icke obstruerade optik. Men det tycks för mina ögon vara "färgrenheten" i Newton som gör skillnaden.
Som väntat visar 150mm f/8 Newton en fin bild pga dess "lånsamma" optik. 6" f/8 Newton är ett klassiskt fint optiskt system!
Jag blev lite överraskad ändå att skillnaden mellan 8" Newton f/5 ger en märkbar skillnad vs 8" SCT. Jag har en 8" f/6 Orion Optics Newton och en gammal C8. Har många gånger jfr dessa teleskop på planeter och har svårt att se någon direkt skillnad. Även när jag använder f/6.3 fokalreduserare på C8an. Kanske vid riktigt bra seeing visar sig skillnaden?
Jag har även haft en 120 f/5 akromat men den uppfattade jag inte som fullt så fruktansvärd som framgår här.
Håller också med Stoffe att lite disig och fuktig luft kan ge alldeles utmärkta resultat när man observerar eller fotar planeter.

/Magnus

PS Som även illustreras är kollimering A & O. Där kan man påverka något själv. Till skillnad från seeingen!

Return to “Teleskop allmänt”