Usb hub + aktiv förlängning

Allmän diskussion om teleskop.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by magnuslar »

Hej!

Tack, ser ju spännande ut. Du har tagit ut styrkretsen ur cigg-kopplingen och lödat på trådarna - right? bra idé! Men vet du nåt om strömförsörjningen där då, hur mycket den klara att leverera?

Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by stoffe »

Astrofriends 12V till 5V spänningsregulator klarar av att leverera max 2A vilket jag tycker låter klent, åtminstone om man har en 7 ports hub. För en 4 ports hub så räcker det, då kan varje port leverera upp till 500 mA individuellt. Hubben rapporterar däremot till datorn att strömförbrukningen är betydligt lägre än den samlade för annars stängs USB-porten av pga av överströmsskydd. Förutsatt att hubben körs på extern ström förstås. Men åter till ursprungsfrågan, har man fler portar än 4 är en spänningsregulator som klarar av högre ström att föredra. Jag har ingen egentlig rekommendation här vilken man ska välja. Men räcker strömmen för 5V 2A så skulle jag inte ändra något, men med risk för felkälla om du kopplar in ytterligare en USB enhet och så nås strömtaket så är det inte så kul.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by AstroFriend »

Hej Magnus o Stoffe,
Mycket riktigt som Stoffe säger klarar mitt loppisfynd 2 amp antagligen, trodde inte det i början. Men finns ju de med fler uttag eller de avsedda för paddor, de klarar högre ström får man förmoda om man har behov av det. Köper du en ny så står det säkert på kartongen. Precis, bara lödit dit tåtarna.

Vilka saker skall du koppla in på din 5 volt Magnus?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by Tannerswe »

Jag kör med en sådan här för att mata min USB-hubb. Bara att vrida in till önskat volttal.

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... tor-p87896


Här även ett par liknande ebayinhandlade som klarar 4-5ampere.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har just nu 4 USB-grejjer:
- monteringen, som en seriell-USB-adapter, FTDI-chip
- guidekameran
- min DSLR - vanlig USB för nerladdning av bilder
- DSLR shutter release, seriell-USB-adapter, FTDI-chip det också

Det verkar som att det är kamera-kablen och shutter release som är mest känsliga här, troligen drar mest ström. Men jag har inte mätt nåt.

Mina funderingar här har både att göra med behovet av en välfungerande USB-hub, och en önskan att kunna bygga en sån där smidig box som du har, Lars, som samlar alla sladdar och kopplingar så smidigt som möjligt. Jag tänker att kan jag köra med så mycket 12V som möjligt där, så förenklar det arrangemanget. Så behöver jag kanske bara 12V + 7,2V till kameran, tänkte jag. Möjligen ska man använda ett dator-strömaggregat för det hela - jag tänker mig nätdriven låda, inte primärt batteridriven. Fast det är kanske dumt - med batteriet har jag ju redan en stabil 12V-källa.

Ja, många tankar här. Det är ett sommarprojekt. Mest akut är inköp av en USB-hub som sen kan användas vidare.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Usb hub + aktiv förlängning

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Kabellängden är alltid ett problem.

2 meter total USB kabel, alltså både det som går in och det som går ut från USB HUBen brukar gå bra, vid 3 meter krånglar det ibland.

Min gamla Canon 5D med DIGI II processor hade stora problem med kommunikationen, hade det inte varit för det hade jag behållit den kameran och modifierat den. Min första Canon 350D hade också DIGI II processor, men den hade jag inte lika stora problem med. Nu senast köpte jag en Canon 6D och alla problem är som bortblåsta så länge jag håller mig under 3 meter USB kabel på köpet slapp jag bulb kabeln, har tillfälligt 3.5meter kabel och det har fungerat förvånansvärt bra men inte att rekommendera. Tyvärr vill jag inte slakta den nya kameran och bygga om den, än....

Jag har också guidekameran över samma hub och den sänder ju videoström kontinuerligt, men har aldrig upplevt något problem med den.

Mina Canon 350D, 5D och 6D har jag matat med 8 volt, tror det står någonstans att det skall vara 8.1 volt. Batteriet håller nog däremot 7.2 volt mot slutet av urladdningen. Kameran drar mycket ström momentant när slutare och spegel aktiveras, kondensator behövs som buffert. Jag vill minnas jag satte dit en på 470uF. Spänningsomvandlaren klarar 2 amp, men numera kör jag också fokusmotorn på samma 8 volt så tydligen var det lite marginal och de körs i regel inte samtidigt.

Min låda ja, har tappat räkningen på hur många gånger jag ändrat i kabeldragningen för olika tillbehör som tillkommit, så bygg flexibelt. Ett tag var det ett fruktansvärt ormbo, men nu har jag rensat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;