Jaha... då har man slösat pengar igen

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Jaha... då har man slösat pengar igen

Post by Lasse »

Jag blev bara så sugen på ytterligare en refraktor, så jag köpte en Celestron 4-tummare f/10 (begagnad). Lite längre än mina små korta. Lagom stor, lite lättare än en 5 eller 6-tummare. Får se hur den uppför sig när den dyker upp om en vecka.

Det är Bengts fel att jag numera äger bara refraktorer, men jag är nöjd hitintills, så det kanske blir ännu fler.. :shock:
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Grattis till köpet... Skall bli kul att läsa vad du har att skriva om den.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tackar. Ja, det ska bli spännande. Få se vad den duger till deepsky. Den kryper lite närmare, men man får väl öka på exponeringarna lite.
Hälsningar

Lasse
tomvictor
Posts: 34
Joined: 2005-12-11 12:25:18
Location: Strømstad
Contact:

Post by tomvictor »

Gratulerer Lasse, hvilken type Celestron kjøpte du?
Mvh.
Tom Victor
http://www.tomvictor.com
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tackar. Det blev en 4-tums f/10. Jag har en tid letat efter en lite längre och större refraktor och valet stod mellan en 4-tum eller 5-tums. 6-tummaren har för mycket kromatisk abberation och 5:an är lite för framtung, så det fick bli en 4:a. Jag hade också ett val mellan en Skywatcher 4:a och en Celestron 4:a. Samma optik, så det fick bli Celestronen. Något bättre pris och bättre kvalitet...
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tuben dök upp idag, tre dagar tidigare än beräknat. Tur att jag var hemma. Ingen extra kostnad från myndigheterna.

Så nu är den monterad och väntar på att molnen SKA skingra sig. Håll tummarna... :)
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Hoppas du får klart väder snart.

Här ser det ut att bli fint på söndag och måndag. Om nu någon kunde måla månen svart med.....
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jo enligt väderspåmännen på SMHI så ska det bli klart de kommande dagarna med början imorgon, vilket ju är så %¤#& typiskt med månen full. Jag får trösta mig med att jag får möjlighet att kika på den och kanske dra några bilder med Toucamen.

Det är lite julafton när man får nya prylar... :P :D :shock: :P
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Gratulerar till den nya tuben Lasse!

Jag är övertygad om att du kan få mycket glädje av den. Nu har du något som passar bra för planeterna också!

Bästa Hälsningar

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, jag bör nog vara nöjd till det priset jag gav. Under halva nypriset inkl. frakt. Det medföljde även sökare och tubringar och en fin diagonalprisma (inte spegel alltså). Det är i toppskick. Det var för övrigt mitt första Astromart-köp. Har varit på gång många gånger men ångrat mig in i det sista. Så nu går vi alla här hemma och stirrar upp på himlen efter luckor i molntäcket :shock:
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Den tuben kommer du säkert ha mycket glädje av Lasse. Grattis

Annars hoppas jag du förlåter mig för jag drog in dig i refraktor träsket :D


Skulle du få lite mer färgfel än du räknat med på en sån tub på planettittande är det betydligt enklare att blända ner den och få bort det mesta än en mindre akromat refraktor.


Skulle inte förvåna mig om jag en dag skaffar en ny 6" akromat refraktor. Den var kul att titta i .


Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nja, en 6-tummare är ett tungt åbäke. Då får det bli en ny montering först. Min LXD-75 är som en nätt balettdansös och klarar inte att brottas med stora tuber. Ett fringefilter ligger väl på listan över sådant som ska inhandlas, men det dröjer nog.. Jag ska koppla in Toucam och förska mig på några bilder i helgen. Får se om jag klarar det...

Refraktorer är verkligen vanebildande...
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Skaffa ett neodynium filter också då är mitt tips då får du en helt naturlig färg utan violetta troll :)


Ses vi på en träff får du gärna prova lite filter från mitt lilla skafferi
Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Hur är fringekiller/minus violet i jämförelse med neodymium? Minus violet är ju avsett att ta bort de blå trollen medan neodymium är ett skyglow-filter.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

De ger ju var för sig en inte helt naturlig färg men tillsammans ger de en naturlig färg vilket gör det till en större njutning när du tex tittar på planeter.Det är därför de båda är så bra ihop. Men det är klart ska du en dag köpa kan du då i och för sig lika gärna då köpa ett MV 20 filter som åstadkommer samma resultat. Först på sista tiden jag använt bara Fringekillerfiltret ensamt.Allra bäst resultat vad gäller skärpa har faktiskt mitt Kontrast booster filter åstadkommit innan. Men oavsett vilket filter du än använder så ha ingen övertro på dessa. Allra blligast och enklast för en akromat är ju som du säkert redan vet att använda ett helt vanligt gult filter.

Bengt









Lasse wrote:Hur är fringekiller/minus violet i jämförelse med neodymium? Minus violet är ju avsett att ta bort de blå trollen medan neodymium är ett skyglow-filter.

Return to “Teleskop allmänt”