Nybörjar fråga ang teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Jesperkkarlsson
Posts: 41
Joined: 2015-10-09 16:32:35
spamtest: JA

Nybörjar fråga ang teleskop

Post by Jesperkkarlsson »

Hej!

Som nybörjare inom astrofoto så finns det mycket frågor... :) Kan ju googla också med roligare att prata med folk som har samma intresse!

Finns det något "nybörjar" teleskop som någon skulle rekommendera? Är sugen på att prova, antar att man behöver köpa adapter osv mellan kamera och teleskopet?

Behöver inte vara extremzoom för riktigt djupa rymdbilder heller...
Jag har en Canon 6D.

Mvh Jesper
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by AstroFriend »

Hej Jesper!
Kul du kommit in i den spännande astromi hobbyn. Fota är altid roligt och kanske speciellt stjärnhimlen. Kameran du har är en av de yppersta för detta. Det är också en fullframe kamera som ställer större krav på optiken.

Om du håller dig till vidvinkel typ 20mm kan du klara det utan motordrift på stativ. Vill du ha längre kanske en bra telefotolins är ett bättre vl än teleskop. En 200mm till 300mm f4 lins är inte så jättedyrt och den är färdigt för att fota med, läs på bara vilka som är skarpa för astrofoto. Zoomar är i regel inte helt optimalt.

Till det behöver du ett motorstativ, EQ5 serien från Sky wathcer är prisvärda. Det finns andra om lätt och transportabel är viktigt.

Teleskop blir lite mer komplicerat, klumpigare, större och ganska dyrt med tillbehören om kvaliten skall bli bra. Att bara ha de för visuellt bruk är dock enkelt och har man redan det så kan man ju testa fota också.

Det man kanske först måste fråga sig är hur mycket pengar man tycker hobbyn är värd. Man kan också hitta väldigt fina instrument beg. många som köper och blir besvikna vad svårt det är och vad kallt det är på vinterkvällarna.

Bara lite tips i sin enkelhet.

ps.
Kolla om du har någon astronomiklubb i närheten!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesperkkarlsson
Posts: 41
Joined: 2015-10-09 16:32:35
spamtest: JA

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by Jesperkkarlsson »

AstroFriend wrote:Hej Jesper!
Kul du kommit in i den spännande astromi hobbyn. Fota är altid roligt och kanske speciellt stjärnhimlen. Kameran du har är en av de yppersta för detta. Det är också en fullframe kamera som ställer större krav på optiken.

Om du håller dig till vidvinkel typ 20mm kan du klara det utan motordrift på stativ. Vill du ha längre kanske en bra telefotolins är ett bättre vl än teleskop. En 200mm till 300mm f4 lins är inte så jättedyrt och den är färdigt för att fota med, läs på bara vilka som är skarpa för astrofoto. Zoomar är i regel inte helt optimalt.

Till det behöver du ett motorstativ, EQ5 serien från Sky wathcer är prisvärda. Det finns andra om lätt och transportabel är viktigt.

Teleskop blir lite mer komplicerat, klumpigare, större och ganska dyrt med tillbehören om kvaliten skall bli bra. Att bara ha de för visuellt bruk är dock enkelt och har man redan det så kan man ju testa fota också.

Det man kanske först måste fråga sig är hur mycket pengar man tycker hobbyn är värd. Man kan också hitta väldigt fina instrument beg. många som köper och blir besvikna vad svårt det är och vad kallt det är på vinterkvällarna.

Bara lite tips i sin enkelhet.

ps.
Kolla om du har någon astronomiklubb i närheten!

/Lars
Hej Lars,

Tack!

jag tänker mig ett enklare teleskop, som man egentligen bara kan köpa adapter till och koppla kameran till just mer för att prova.

Behöver inte vara för att kunna fota galaxer i "deepspace" ÄN... utan kanske långa zoomar i landskapsbilder där man kan zooma in vid månen så att den syns kraftigt och samtidigt skarpt. Där man kanske kan få med lite av staden också i bilden eller lite stjärnor runt om.
Tänkte att man får börja lite smått och gå uppåt mot rediga prylar sedan.

Så jag skrev kanske fel i första inlägget angående " extremzoom"... Det kanske ska vara väldigt bra zoom, men ett relativt enkelt teleskop som är tillgängligt att koppla kameran till :).
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by awasen »

Om du berättar lite mer om vad du tänkt dig och budgetramar så blir det enklare att rekommendera något...

Det allra enklaste och billigaste är som Lars skriver, vidvinkel och korta exponeringar på ett vanligt kamerastativ.

Vill du använda längre lins måste du ha följning. För foto med lins eller små teleskop (max. ~80 mm) finns olika "trackers", t.ex. AstroTrac som jag har. "Trackers" kan du antingen sätta på ett stadigare fotostativ eller på någon typ av pir eller annat stadigt stativ.

Nästa steg är då "riktig" EQ montering. Beroende på budget finns allt från någon tusenlapp upp till några hundratusen och så behöver du då också ett teleskop. Newton eller refraktor är mest använda för DSO foto medan SCT eller MCT används mer för planeter.
Monteringen kan antingen bara vara motoriserad för följning eller ha GOTO, allt beror på budget... :D

Mvh,
Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by AstroFriend »

Hej Jesper!
Teleskop har inte zoom, men okularen kan ha, men de används inte vid foto.

Som en vägledning, för att fylla hela rutan med månen i din kamera behöver du omkring 2000mm fokallängd. Kan ju också bestå av ett teleskop på 1000mm och en 2x Barlow.

Om teleskopet har en T2 gänga som anslutning behöver du bara en enkel adapter där emellan, kostar kanske 250kr. Det kommer dock vinjettera med en fullframe kamera som du har.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by AstroFriend »

Hej Jesper!
Är inte riktigt hundra procent säker, men tror Peter använt något liknande jag har. Du kan läsa om en del av detaljerna här hur jag byggt upp det:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... actor.html

Man kan nog minst säga att jag haft en del problem att bygga ihop detta. Det är framförallt full frame kameran som ställer stora krav på teleskopet. Något du undviker om du istället har en telelins som från början är gjord för full frame kameror, såsom din Canon 6D.

Men Peter hör säkert av sig här och kan berätta mer om sina egna grejor, jag antar att han använder sitt teleskop ihop med sin fullframekamera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by Martin F »

IMG_0023-Edit.jpg
IMG_0023-Edit.jpg (135.69 KiB) Viewed 5322 times
Såhär blir det med en APS-C (Canon 1100D) och 420 mm tele. Motsvarande för din 6D skulle vara 672 mm. Vill du ha större bild av månen än så är det tyvärr tyngre grejer som gäller. Min bild är lite lätt beskuren också om jag minns rätt.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by VigdisVZ »

Jag kan helhjärtat rekommendera att gå med i en förening och träffa lite folk med teleskop och klämma o känna lite innan du investerar själv.

Har du ingen klubb nära dig så kan jag oavsett rekommendera denna bok, där det utförligen står hur man gör och hur man undviker felinvesteringar:

http://www.firstlightoptics.com/books/m ... hards.html
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Jesperkkarlsson
Posts: 41
Joined: 2015-10-09 16:32:35
spamtest: JA

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by Jesperkkarlsson »

Snyggt Martin!




Ja exakt, blir att leta efter någon förening man kanske kan hänga med ut en kväll :).

Det finns ingen här som bor i Sthlm och fotar exempelvis månen som man skulle kunna hänga med någon kväll och se lite? hade varit kul att prova ta en "närbild" på månen och testa.
Jesperkkarlsson
Posts: 41
Joined: 2015-10-09 16:32:35
spamtest: JA

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by Jesperkkarlsson »

Hej på Er!

Har fått svar på mitt mejl från "stjärnhuset online" och dem länkade denna :
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... 0/az3.html och adapter : http://www.stjarnhusetonline.se/prod/an ... hread.html

Med detta skulle jag komma upp i 1800mm brännvid... Lär räcka alldeles utmärkt att börja med... Var ju väldigt billigt också att börja med och prova sig fram :D
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by Jonas »

Det kommer säkert att fungera för OK bilder på Månen, Mars, Jupiter och Saturnus. Räkna dock med att bilderna på planeterna kommer att vara väldigt små.
Du behöver även en T-ring: http://www.stjarnhusetonline.se/prod/T- ... rings.html

Vill du sedan gå vidare med fotografering av svagare objekt, kan du behålla tuben och köpa ett nytt EQ-stativ.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Nybörjar fråga ang teleskop

Post by megrez 90 »

Den 90mm refraktorn är bra, men monteringen är lite knölig med sin förinställda friktion i höjdled (ingen låsspak!) Lägg till en dryg tusing till! Då får du den betydligt bättre EQ3-2 monteringen! Mer lättjobbad och betydligt stabilare! Går dessutom att uppgradera med motorer och även goto!
Galen i refraktorer :)

Return to “Teleskop allmänt”