Köpråd Newtontub?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Köpråd Newtontub?

Post by DavidS »

Jag har en montering (AZ-EQ6) "över" och tänkte ha den permanent uppe i fjällstugan, bara för visuellt bruk och funderar på en Newtontub. Dels för att man får mycket apertur för pengarna och dels för att man får ett "inbyggt" daggskydd. Apertur max 250mm, gissar att det blir för bökigt att stå vi och ens nå upp till okularet utan stege...

Jag har inte använt Newton-tub på åratal och vet inget om märken, utföranden etc, så jag börjar på noll, massor jag undrar över:

Material - alu går väl bra, kolfiber är väl mest för temperaturstabilitet för fotoapplikationer?

Blir en 250mm-tub för stor, är 200mm mycket mer praktiskt?

f/tal? Vad är lagom för generellt obsande, både deep sky och planeter? Jag har tidigare obsat med brännvidder runt metern, 250mm apertur skulle ge f/4 som kanske ger stor primärobstruktion och andra fel?

Märke? Sky-Watcher verkar väldigt prisvärt, är det värt att ens kolla på TS/GSO eller ev Orion Optics UK?

Komakorrektor, behövs det? Jag tänkte använda mina gamla vidvinkliga Pentax-okular, 5-40mm.

Det är säkert mer att tänka på, vad har jag glömt?

Tack på förhand,
David
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Köpråd Newtontub?

Post by stoffe »

Min personliga erfarenhet och åsikter ang Newtonteleskop är att höga f-tal ger ett mer lättkollimerat teleskop samt bättre bild, i och med att strålkonen blir trubbigare så medför det en mindre sekundärspegel vilket ger mindre sekundärobstruktion samt bättre kontrast. Jag har två stycken 8" newton som jag växlar mellan. Den ena är min 8" f/4 GSO som jag anser är en ren fototub, lite kul i låg förstoring med okular i och med att man får ett stort synfält. Inget jag använder annat än för djuprymdsfoto. Jag fick maska av spegeln några millimeter då den hade nedböjd kant. Min andra Newtontub är den jag använder allra mest, det är en 8" f/8 Cave vilket ger otroligt bra bild med små stjärnor och känns som en stor refraktor att titta i. Den fungerar ypperligt för planetfoto oxå. Om du ändå är på en fast plats och vill ha en 10" tub så tycker jag att en långfokusnewton är ett lämpligt val. Blir inte så långt att bära och släpa. Min GSO-tub är av plåt och min Cave tub är en lätt glasfibertub, samma typ av tub som Parks teleskopen har. En kul variant som jag själv är sugen på är ZWOs 12" f/5 newton som väger 12 kg. Optiken verkar väldigt bra!
http://www.zwoptical.com/Eng/Optics/305/index.asp
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Köpråd Newtontub?

Post by DavidS »

Tackar, jag får kolla på nåt runt f/6 eller så. Fast sluten tub ska det nog vara för fjällen, dagg på hösten och yrsnö på vintern.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Köpråd Newtontub?

Post by stoffe »

Denna 10" f/5 newton är det kampanj på just nu ser jag. Sluten tub har sina fördelar, det håller jag med om. Speciellt vid hantering och skydd för optiken där inne.

http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... 1250mm-ota
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Teleskop allmänt”