GSO vs Orion uk

Allmän diskussion om teleskop.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: GSO vs Orion uk

Post by magnahrl »

Hej Daniel!

Intressant du tycker 9 punktcellen värdelös. Jag har en 8" f/6 OOUK Newton sedan -08 på en EQ montering med nämnda 9 punktscell och har inget att klaga på. Den håller kollimeringen och optiken är jag mycket nöjd med. Lätt att kollimera vb med Glattier. Rent allmänt tycker jag f/6 är en bra kompromiss mellan f/4 och f/8. För mitt visuella bruk. Har haft en 8"f/4.5 Cave Astrola och den var ytterst medioker. Väldigt svår att kollimera. Gick hårt på nerverna. Men detta var på 70-talet, innan centrummarkering var en självklarhet och afa jag hade ingen aning lazerkollimerare. F.ö. har jag bytt ut 50mm sek. mot 44mm dito -kan inte påstå jag ser någon skillnad!
Summa summarum trivs jag med min 8"f/6 Orion Optics Newton!

Steady Skies,
Magnus

C80ED, Equinox 120ED, Intes MK66, Orange Pacific C8, 8" f/6 OOUK Newt.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: GSO vs Orion uk

Post by Init4theimaging »

Hej Magnus.

Inte nog med att korgen flyttade sig radiellt varje gång man riktade om teleskopet om man följde uppmaningen vid låsskruvarna ( "finger tight only" )... Att spänna med verktyg höll förvisso korgen stadigare men nästa problem blev istället ganska uppenbart :evil: Spegelclipsen flexade rejält, och dessa var redan ordentligt spända.

Att din 8" fungerar är ju toppen, men 12"-spegeln väger ungefär lika mycket som fyra 8" och min primärcell hadde ungefär en snöflingas chans i helvetet att funka tillfredställande.

Detta är ett mycket mindre problem på en dob då spegeln belastar primärcellen ganska likvärdigt utom när man närmar sig zenith eller horisonten, dock hadde nog lite fler stödpunkter runt spegel-sargen inte skadat.

Hoppas vi inte spårat ur Bengts tråd allt för mycket :shy:

Mvh,
Daniel
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: GSO vs Orion uk

Post by magnahrl »

Hej igen Daniel!

Tack för din förklaring. Tråkigt att läsa att din 12" inte riktigt fungerar i cellen. Såklart måste tyngden spela roll. Inte alltid alla gånger "aperture rules" tydligen :S Håller med, vi ska inte spåra ur Bengts tråd. Klart slut med detta!

Allt gott & lycka till,
Magnus

C80ED, Equinox120ED, Intes MK66, Orange Pacific C8, 8"f/6 OOUK Newt.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: GSO vs Orion UK

Post by Bengt »

Tack för era svar. Tydligen lite varierande erfarenheter med övervägande positiva för OO. Tycker det är intressant höra även lite om de större modellerna . En dag blir nog även min andra 12" Orion utbytt men där känns det mer befogar byta bara ut bara fokuseran där i framtiden med tanke på den är helt ok byggd med riktigt bra optik på mitt exemplar .
Gillar man kan skjuta och balansera lättare vikten på OO s modell av dobson hållare .
Undrar lite kring går OOs dobson montering att montera isär om man är iväg på resor? Hade varit smidig om det gick vid mycket packning på resor med bil.

Går det sätta dit vingmuttrar eller dylikt för att vid behov montera ner den? Eller är den redan så lätt skriva isär ? Svårt se på bilderna .
Har sett folk på nätet sätta dit digitala enkodrar på den . Någon här som laborerat med det?

http://www.orionoptics.co.uk/MOUNTS/dobsonianmount.html
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: GSO vs Orion uk

Post by Init4theimaging »

Hej Bengt.

Nog skulle det gå att montera ner dob-lådan för resor. Blir inte riktigt ikea platt pga foten men nära nog.
Det blir dock fler skruvar än man tror vid första anblicken så ving-modellen tror jag inte blir så kul, men en mini-skruvdragare med Li-ion teknik bör vara väl så stark och tar ju nästan ingen plats i väskan ;)

Mvh,
Daniel
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: GSO vs Orion uk

Post by Bengt »

Tack Daniel !

Tack för bra svar. Nu vet jag mer hur jag ska göra det får bli till lägga lite fler slantar framöver i sparbössan till förmån för ett OO köp till nästa höst istället för ett billigare GSO köp nu.

Bengt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: GSO vs Orion uk

Post by stoffe »

Torbjörn här på forumet köpte sig en 12" dob av märket Explore Scientific. Den såg väldigt fin ut när jag såg den på MAK-träffen i somras. Kanske kan vara ett alternativt märke att titta på? Jag är mycket nöjd med de okular jag har från Explore Scientific.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: GSO vs Orion uk

Post by Bengt »

stoffe wrote:Torbjörn här på forumet köpte sig en 12" dob av märket Explore Scientific. Den såg väldigt fin ut när jag såg den på MAK-träffen i somras. Kanske kan vara ett alternativt märke att titta på? Jag är mycket nöjd med de okular jag har från Explore Scientific.
Nej det är nog inget för mig som bestämt mig för att inte skaffa fler truss tuber om jag inte måste.

För många är det inget alternativ när man ska lasta måste åka iväg . I Torbjörns fall är det säkert ett klockrent alternativ. Jag som har ett OBS föredrar rulla eller bära ut det en kort sträcka är en hel tub fördra . Skånes milda fuktiga vintrar är inte nådig mot en truss, Hel tub håller bättre kollimeringen mm

Därmed inte sagt jag aldrig kommer skaffa en truss i större format. Är det större än 12 " är där nästan inget val. 16" Explore Scientific kan jag då vara ett prisvärt alternativ .
Men som sagt planen efter infon jag fått här att det blir köp av en liten OO senare nästa år och min 12" orion får i framtiden en liten uppdaterad fokuserare . Det närmaste jag snart ska skicka iväg en order på blir en extra sökare i form av en Telrad med kendick värmare till min min skywatcher dobson Bengt