Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by AstroFriend »

Hej Zeke!
Kul att se katalogen, den är visserligen kanske 10 år äldre än när jag kom i kontakt med dessa teleskop. Men kan inte se någon skillnad.

Spännande med alla tillbehören. Något som jag har lite svårt att förstå nyttan med är kameran. Varför en 6x7 kamera när den är ansluten via en 1" okluarfattning? Blir ju bara en liten cirkel mitt på filmen. Viserligen står det omnämnt okularprojektion och då kan man förstora godtyckligt. Men blir ju väldigt ljussvagt, kan det fungera på annat än månen, solen och ev. planeter? Någon kanske fotat med någon liknande kamera?

Det mekaniska urverket för drivningen av monteringen är ju underbart!

Ja det förargliga med teleskopet du gav bort. Är det inte så enkelt att den som fick teleskopet skulle bli jätteglad om han istället fick det nuvarande teleskopet som är lite modernare och mer användbart. Då kunde du återställa ditt teleskop tills sin forna fulla glans.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by wilt »

Här är ett par länkar för Unitron/Polarex/Meridian-fans:

Unitron History Project

Carsten Deberitz observatorium.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Zeke Varg »

Unitron Projekt! Så hette bloggen. Min tub finns med på bloggen. Efter att jag fann dessa gamla refraktorer på Youtube, så tog jag kontakt med Dave Komar som driver bloggen samt en Youtube-kanal. Sök på Unitron på youtube, så finns där en hel del klipp från välvårdade unitron-skop! Han var väldigt intresserad av vår svenska variant av N.S som kallades "Meridian". Mejlade någon bild som finns på bloggen om man klickar runt. Han var väldigt intresserad av Meridian-refraktorerna på Slottskogen. Tror han sammanställer ett globalt register över Unitron-teleskopen. Framförallt fem och sex tummarna.

Han ville jag skulle forska mer i dessa gamla Meridan-teleskop. Tyvärr är min Engelska på så låg nivå att varje mejl till bloggen skulle ta en hel dag och författa. Och då hade det ändå varit oläsbart!

Jag laddade ner samtliga dokument som fanns på bloggen i somras. Väldigt mycket och nyttig läsning finns angående hur cirkel-skolorna läses av. Görs det korrekt så skall det kunna ställas in väldigt exakt för, trots att cirklarna inte är mer än 2-3".

Funderade precis vad bloggen hette, så tack för länken!

Tyvärr har jag aldrig haft kameran till tuben. Tror den mest är avsedd för planet-bilder.
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor