I valet och kvalet

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Melmac
Posts: 3
Joined: 2015-08-12 13:56:32
spamtest: JA

I valet och kvalet

Post by Melmac »

Hej!

Hade ett Celestron AstroMaster 130 EQM som jag inte alls kom över ens med, fick aldrig motorn till att fungera och följa objekten och inställningsrattarna gick sönder. Tyckte generellt kvaliteten var riktigt dålig. Tappade sugen efter det.

Nu två år senare är jag sugen på et nytt men med To Go funktionen (Främst p.g.a. möjligheten att följa objekten) eftersom den andra motorvarianten inte var nått jag fick att funka.
Har kikat på följande men vet inte om jag ska satsa på ett 102mm eller större eller nått annat?

Explorer-130P SynScan AZ GOTO
Skyhawk-1145P SynScanTM AZ GOTO 114mm (4.5") reflecting telescope
SKYMAX-102 SynScan AZ GO-TO

Jag är inte ute efter att fotografera (Lyckades en gång ta fina bilder på månen med mobilkamera och mitt gamla teleskop) utan jag vill titta på månen, planeter etc.
Bor några mil söder om Malmö så det är inte helt ljus förorenat men inte knallmörkt heller.

3-5000 SEK
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: I valet och kvalet

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Om jag hade bott i Skåne skulle jag nog ha tagit en tur till Stjärnhuset i Kivik, som just precis idag flyttar in i nya lokaler:

http://www.stjarnhusetonline.se/cat/tel ... n/tal.html

Det är alltid bra att rent konkret kunna titta på och känna på en sak som man har planer på att köpa!

Med en budget på 5000 kronor skulle jag ha satsat på en 20 cm dobson ifall teleskopet inte behöver bäras runt för mycket. Om du ska klämma in motorer och Goto och sådant i summan, då får du ett teleskop med mycket sämre kapacitet vid visuella observationer. Men en god optisk sökare är nödvändig, kolla så att sådan ingår.

Ifall jag inte blandar ihop saker och ting, så var den Astromaster med motor som du nämner billigare än varianten utan motor? Alltså var det något lurt där. Motorvariantens huvudspegel var sfärisk, och det vill jag kalla en fuskspegel. Huvudspegeln i en Newton ska alltid vara en paraboloid.

Aningen begagnat kan också vara ett alternativ, t.ex.:

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.a ... 839#140839

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: I valet och kvalet

Post by awasen »

Allt är ju relativt... :)

Både SkyWatcher och Celestron brukar ha rätt OK grejer men just Astromaster serien från Celestron är billigt skräp.

Med en budget på max. 5000 kr och krav på GOTO skulle jag säga att Explorer-130P SynScan AZ GOTO är ett bra val. Om du inte har GOTO som krav med den budgeten skulle jag göra som Hans föreslår, så mycket spegel som möjligt!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: I valet och kvalet

Post by Bengt »

Håller med de där tingel tangel teleskopen hade jag inte valt lägga pengar på .Bästa valet i den budgeten är en dobson gärna med en del av pengarna på ett bra okular.
Det dyker relativt ofta begagnat då kan man göra fynd.
Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: I valet och kvalet

Post by AstroFriend »

Om du har en begränsad budget kanske du kan titta på begagnade teleskop. För 5000kr går det kanske att hitta teleskop av lite bättre kvalite med goto. Men goto teleskop är populära så de brukar gå fort.

Bara en ide.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: I valet och kvalet

Post by stoffe »

För 5000 kr får man en spritt ny 10" dobson.
http://www.astroshop.eu/gso-dobson-tele ... dob/p,6680

Mycket roligare att titta i än småteleskop där man inte kan lösa upp stjärnhopar eller där detaljerna på planeter bara flyter ihop. Jag minns när jag skulle observera M13 i et ETC90EC vilket är ett teleskop med 90 mm ljusöppning och stor sekundärobstruktion. M13 var en mörkgul fläck. Så kul var det.

Fina okular är som att köpa ett nytt teleskop i upplevelse. Jag har tre fina 68 graders okular jag använder och är rätt så nöjd så. Jag har även en låda med billiga plösslar men de ger inte så stort synfält och framförallt inte den skärpan som jag vill åt. De ger heller inte den kontrasten som mitt 14 mm ädelgasfyllda Explore Scientic okular. Om man är närsynt och har glasögon så kan det vara fördel att köpa okular med lång eyerelif, det brukar närsynta personer prata positivt om. Är man översynt så hamnar man ändå automatiskt lite längre ut från okularet, det kan till och med vara jobbigt att hamna nästan för långt från okularet beroende på hur översynt man är.

Goto är smidigt men du har en väldigt begränsad budget på 5000 kr och jag tycker det är bättre att skaffa ett större teleskop som du ser någonting i istället för ett litet där du inte ser så mycket. Speciellt inte de små fotonewtons som är till för foto och inte visuellt bruk.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: I valet och kvalet

Post by stoffe »

Om du kunde tänka dig lite mer pengar så kanske detta 6" f/8 teleskop med GOTO skulle vara perfekt för dig?

http://www.astroshop.eu/skywatcher-tele ... r_1_select

Du har inget du kan sälja som ligger och skräpar där hemma för att finansiera din hobby?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: I valet och kvalet

Post by Bengt »

Eller så lägger man pengarna på nått i mellanväg.
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... cator.html
Dock hade jag försökt fått ihop slantar till 8" varianten minst.

Bengt
Melmac
Posts: 3
Joined: 2015-08-12 13:56:32
spamtest: JA

Re: I valet och kvalet

Post by Melmac »

Tusen tack för alla tips och idéer. Egentligen är enda anledningen till att jag vill ha ett GoTo är att det följer objektet. Den S**t motorn som satt på AstroMaster drev knappt runt sin egen axel så den varianten vill jag inte ha igen.

Är det någon som vet hur kvaliteten är på Magnistar?

Return to “Teleskop allmänt”