Ett test jag hittade på nätet..

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Ett test jag hittade på nätet..

Post by sollerön »

Trodde inte det skulle va så stor skillnad i bildkvalite mellan dessa 2 tuber..

http://copestake.org/tag/refractor/
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Ett test jag hittade på nätet..

Post by magnahrl »

Hej!

Pustar ut efter mitt älskade MFF seger mot Celtic i CL playoff :good:
Intressant länk ang Sky-Watcher ST80 vs ST102. Jag sätter dock ett ? för testmetoderna, kanske skulle det behövas test på riktiga stjärnor och månen?
Jag har själv ägt ST80 och ST120. Dock inte 102
ST80 var fint för widefield, kan liknas vid en "halv" 80mm prismakikare. Men fakiskt kunde jag se vissa detaljer på Mars i september oppositionen -03 i 80X och Saturnus ringar var fina i 106X men ingen antydan till Cass div. Dubbel-Dubbeln i Lyra kunde jag med stor möda se i samma X. Även fina solobs med Baader solfilter och Venustransit -04. När ryktet gick om kinesiska 80mm apo sålde jag ST80 och köpte en C80ED som jag ännu har kvar. Skillnaden mellan dessa 80mm tuber är enorm -plötsligt var CA borta och jag kunde ta X upp mot 200X på planeter, måne och 288X på binaries. Glömmer aldrig delta Cyg B som en knivskarp knappnål precis i kontakt med primären.

ST120 är som alla förstår en större kopia av ST80. Större ljussamlande förmåga var uppenbar. Den var fantastisk för obs av öppna stjärnhopar och ljusare DS. Även ok för lite vidare binaries. Izar väldigt vacker exv. Under riktigt svart himmel på Fårö var det balsam för själen att rota runt på himlen med ett 2" 30mm okular med tuben monterad på en Vixen Porta.
Planeter var ok upp till 160X.
Sålde dock denna ST120 till förmån för en 120ED Equinox. Skillnaden ungefär som ST80 vs C80ED. Möjligen att ST120 hade något mindre Ca och var aningan bättre SA korrigerad än ST80.
Ångrar dock lite att jag sålde ST120; den var så bekväm att ta i ena handen med portan och okularväskan i andra och bara bära ut för lite fina celesta upplevelser.
Om någon som vill börja titta på stjärnor skulla fråga mig efter kommit över prismakikarestadiet vilket teleskop att börja försöka med skulle jag tveklöst svara: ST120 och en Vixen Porta eller liknande montering!
Detta är mina ödmjuka erfarenheter av S-W ST refraktorer.
Förfärligt när en del oseriösa kikarförsäljare erbjuder 60mm X 600 och se Saturnus ringar. Sånt kan knäcka intresset hos vilken som helst amatörastronom i vardande.
I det perspektivet är S-W ST refraktorer väldigt bra för de som vill börja med aktiv amatörastronomi. Betänk dessa är också perfekta för variabla stjärnor.
.

/Magnus
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Ett test jag hittade på nätet..

Post by megrez 90 »

Har använt ett flertal av dessa ST-teleskop! Cassinis delning har jag sett i alla (4st) ST80:or! En var felmonterad, men efter lossning av det klämda objektivet, så presterade den likadant! ST100 är ett prisvärt instrument, som jag sett massor av detaljer med på Jupiter, Saturnus o Mars! Båda har förvånadsvärt lite färgfel för att vara billiga F5:or! ST120 har mer färgfel men presterar bra med, på planeterna! ST150, mycke färgfel, men härligt ljusstark. Underbar för låga förstoringar. Ingen höjdare dock på planeterna, utan nedbländning till ~12cm.
Men till testet i denna tråd! 80 i det fallet tror jag har interna reflexer i tuben, som inte 100 tuben har! Det ger den låga kontrasten i 80! Mattsvärta/bättra bafflingen i den, så blir det bättre!
Galen i refraktorer :)

Return to “Teleskop allmänt”