Dags för datoriserad montering?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dags för datoriserad montering?

Post by Bengt »

Liten bild över värdena får du här.Men variationen är stor och tyvärr saknas det en del märken här och modeller men du får en skaplig bild av hur de dyrare monteringar beter sig mot de billigare. Men som du ser skiljer det en hel del mellan en eq6 och g11. G8 har rätt högt Periodiskt fel. Snäckhjulsbyte på en g11 ger riktigt lågt värde.

http://lambermont.dyndns.org/astro/pe.html

Många använder sig av pempro för att mäta värdet.

http://www.ccdware.com/products/pempro/

Bengt
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Dags för datoriserad montering?

Post by magnuslar »

Hejsan!

Så en liten update på denna tråd: Jag har nu blivit med en Losmandy G-11, inköpt begagnad från Danmark. Och ikväll har jag testat den lite, försökt ställa in den och justera goto-funktionerna och lära känna den. Polinställning med polkikaren var lätt. Sen lyckades jag förstås få problem med alignment med handkontrollen - första stjärnan funkade bra, men sen fick jag "rejection" på "additional align". Så en liten scanning av yahoo-user-gruppen, och så förstår jag att jag gjorde fel... :)

Mycket positivt är att jag utan några som helst problem kan styra G-11:an med Skychart, Det funkar direkt, när jag kör Skychart med administratörsrättigheter (jag kör Linux på laptopen). Funkar jättebra att peka och styra med datorn! Dock är precisionen inte alltid spot on - särskilt inte när den kör en lång bit, t ex vänder över meridianen. Hur mycket precision ska man förvänta här, egentligen? Jag synkroniserade på en stjärna nära ett djuprymdsobjekt innan jag tog själva objektet, och då var det spot on, men inte alltid annars.

Det känns kul att allt funkar så smidigt och snabbt. Jag var lite rädd att det skulle vara besvärligare med Gemini 1-systemet, men måste säga att det är smidigt så här långt. Enkelt och smidigt också att byta hastigheter med handkontrollen, för att centrera objekt smidigt.

Vi får väl se hur det utvecklas. Jag ser fram emot att få pröva lite foto med monteringen inom kort!

Magnus
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dags för datoriserad montering?

Post by Bengt »

Grattis till ett säkert bra köp!

Som jag sagt till dig är denna monteringen inte den lättaste lära sig i början. Men när man får kläm på den sviken den sällan.

Som många andra monteringar bör man vara noga med balanseringen så den inte "slirar"

Hade den varit fast monterad så hade du bara behövt bygga upp en modell för goto sen kör man varmsstart. Så du kommer bli duktig på ställa in den så länge du har den mobil.

Lycka till med fotonjakten framöver!

Bengt
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Dags för datoriserad montering?

Post by magnuslar »

Hej!

Tack. En av mina första frågor nu är faktiskt strömförsörjning för att göra den än mer mobil (ibland). Men jag tar det i en ny tråd.

Magnus