Använda Barlowlins?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Använda Barlowlins?

Post by taipan »

Hej, beställde en 2" 2x barlow till min Skywatcher Esprin 80 Ed med 2" diagonal och 1,25" okular. Får det inte riktigt att fungera.
Som jag fått till mig så ska linsen placeras mellan diagonalen och okularet för att få 2x förstoring och att man ska få ca 4x förstoring om jag placerar den mellan teleskopet och diagonalen då avståndet till okular blir längre.
Nu är det så att jag inte lyckas få fokus på nått av sätten. Vad kan jag göra för fel??
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Använda Barlowlins?

Post by Robert Habolin »

När man kör med barlow brukar fokus flyttas ganska ordentligt, så du kanske måste skruva en bra stund för att hamna rätt? Sen kanske det tyvärr kan vara så att du inte har tillräckligt med space kvar att få fokus på, alltså att fokus nu hamnar utanför var din fokuserare klarar av. Vet du att denna barlow ska funka med ditt teleskop?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda Barlowlins?

Post by taipan »

Jag har skruvat så mycket det går.
Kan vara så att den inte funkar med mitt teleskop(ja den gör ju uppenbart inte det). Hur får man reda på sånt lixom? Trodde det fans nån standard, funkar ett okular så borde väll en Barlow funka eller? Den är ju tänkt att sitta som en förlängning av ett fungerande system.

Enda gången jag fått fokus är när jag satt en 50mm förlängare mellan tuben och barlowen för att sedan sätta diagonalen och okularet efter det...
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Använda Barlowlins?

Post by Hans Bengtsson »

Om det funkar med förlängaren, så låter det lämpligt att använda just den. Det är vanligt att man behöver några olika rör och hylsor som passar ihop vid okularänden av ett teleskop för att nå fokus. Men kanske är det problem med den förlängare som du har?

M v h
Hans Bengtsson
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Använda Barlowlins?

Post by Robert Habolin »

Ja precis som Hans skriver, funkar det med förlängaren så är det där fokus hamnar, alltså din fokus går inte tillräckligt långt ut för att nå fokus med barlowen. Oftast måste man kolla hur mycket backfokus teleskopet har samt hur mycket fokus barlow kräver. Borde finnas data och info när man köper. Tex när man adderar kameror, filter mm så får det inte bli för långt från spegeln då man aldrig når fokus. Men är inte alltid helt lätt att hitta rätt.. De som sålt grejerna till dig bör veta. Hur som, fixa en förlängning så kommer det nog bli bra! Är det för visuellt bruk så kommer det nog bli bra bara du når fokus. För foto skulle jag nog aldrig välja en barlow hur som. Möjligtvis för planetfoto men då ska vara uberkvalitet. Vill man ha större förstoring för foto är det bättre att gå upp i teleskop storlek tyvärr.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda Barlowlins?

Post by taipan »

Backfokus på min lilla tub är 160mm enligt manualen. Fokuseraren är graderad från 0-6 cm. Om jag behöver en 5cm förlängare och fokuseraren står på 3,5 när jag får fokus, betyder det att det behövs en fokuserare som går till 8,5 för att den skulle funka utan förlängaren?
Kan det ha med att min Esprit 80 har ganska kort brännvidd som gör att barlowen inte fungerar utan tillbehör? Funderar på hur jag ska lösa det där med att placera den efter diagonalen för att få lite lägre förstoring..

För foto har jag ju SW egen flattener och kameraadapter så barlowen var tänkt för visuella observationer samt om jag skulle vilja testa att fotta nån planet.

Jag har mejlkontakt med Astrosweden med en kille som försöker hjälpa mig. Hade även kontakt med honom innan köp och fick förklarat för mig på vilka olika sätt jag skulle kunna använda den. Nu är det ju helg så tänkte kolla här på forumet om någon hade några tips bara..
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda Barlowlins?

Post by taipan »

För info så har jag fått det att fungera tillfredställande med lite mer experimenterande. Kanske kan hjälpa nån annan med liknande problem i framtiden.

Barlowen är ju konstruerad så att själva linsen sitter i den änden som man stoppar in i fokuseraren. Jag löste det genom att skruva bort själva linsen på barlowen och skruva fast den mellan diagonalen och min 5cm förlängare istället. Verkar som om linsen kom för nära teleskopet annars. Detta är ju samma sak som jag fick att fungera igår egentligen men på detta sätt blir det hela lite kortare och mer stabilt.
Vill jag ha barlowen efter diagonalen så skruvar jag fast linsen i 1,25" adaptern innan okularet vilket oxå funkar fint.

Käns fortfarande förvirrande att mitt teleskop kräver en barlow med linsen i fel ände.. Men men, funkar det så gör ju inte det nått..

Return to “Teleskop allmänt”