Pris råd.

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Pris råd.

Post by Daniel_Sib »

Hej jag skulle vilja sälja denna refraktor : William Optics ZS71 + 8x50 sökare med hållare. Men har ingen aning vad jag kan få för denna. Den är nästan nyskick har bara använts ca 3 gånger. Nypris var runt 4300kr för refraktorn och runt 1000kr för sökare + hållare.

Här är en bild : http://imgur.com/q2PHRMW

Tack.

/Daniel
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Pris råd.

Post by Jonas »

Hej Daniel,

Du har inte fått något svar ännu och det är förståeligt. De flesta vill ju köpa så billigt som möjligt men vill att säljaren sätter ett pris att utgå från.

Jag skulle vilja uttrycka det på detta sätt. Normala begagnatpriset i många länder utanför Sverige är ca. 50% av nypriset, oavsett om det är ett eller fem år gammalt - men i bra skick.

I Sverige brukar begärt begagnatpris ligga högre, kanske på 2/3 av nypriset. Orsaken till detta, tror jag, är att det historiskt varit svårt att få tag på kvalitetsteleskop i Sverige och att svenskar har varit oroliga/försiktiga med att köpa begagnat (och nytt) från personer och företag i andra europeiska EU-länder.

Om man då utgår från den svenska marknaden, tror jag du kan sätta ett utgångspris på ca. 2/3 av nypriset eftersom du använt teleskopet så lite och (jag antar) det är i perfekt skick,

Hoppas du fått ett någorlunda bra svar på frågan.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Pris råd.

Post by Daniel_Sib »

Tack ditt svar hjälper. :good:
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Pris råd.

Post by magnahrl »

Daniel!

Ha också i åtanke att många potentiella köpare redan har sökare och hållare. Kan kanske bli lite svårsålda tillsammans med huvudteleskopet. En gissning. Men refraktorn bör inte vara problem att få såld till rätt pris. 2/3 av nypris som start är nog helt riktigt som Jonas nämner. Ingår transport/förvaringsväska är det ett stort plus.
Lycka till!

Hälsningar,
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Pris råd.

Post by stoffe »

Vet man inte vad man ska ta för pris så är budgivning lämpligt. Sätt ett slutdatum själv och var tydlig med dina regler. Du kan t ex skriva att du själv bestämmer om du kommer att acceptera slutbudet eller inte. Det gäller för t ex detta forum men lägger du ut det på Tradera så får du följa deras regler t ex.

Förövrigt så kan man alltid använda ebay som prisjämförelse så ser man vad samma del eller produkt kostar i utlandet nytt och/eller begagnat.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Teleskop allmänt”