First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Allmän diskussion om teleskop.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by timokarhula »

Peter R wrote:
Nu har jag tagit med mig vågen upp på vinden:
Tuben väger exakt 20 kg och rockerboxen "bara" 18 kg.

/*Peter R
Tack! Det var det jag misstänkte. Undrar var 34 kg kommer ifrån på denna sida (fliken Technische Daten):

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... esign.html

Det kanske inte är samma teleskop som du har?

Jag föredrar fasta eller halvöppna tuber istället för trusstuber pga de är snabbare att montera upp ute i fält och mörker. Kanske man slipper kollimera varje gång också samt att de har mer eller mindre inbyggd ljusskydd kring speglarna.

Jag kan nämna att jag har sedan 10 år en 21-tums truss Dobson men von Knorring-spegeln (nr 85) behöver en ny aluminisering.

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Peter R »

De har troligtvis bara gjort en copy/paste från modellen med följe http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ector.html .
Men det skulle ändå förvåna mig att motordriften skulle väga 16 kg extra.
Tuben borde väga lika mycket som min så siffrorna känns aningen påhittade.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Torbjörn »

@ Stoffe. Jo jag känner mig nöjd, och nyfiken på att använda den i riktigt mörker. Kappan blev bra, det tog en kväll att fålla tyget med symaskin och att handsy dit bitar av kardborr på lämpliga ställen. Gör mycket stor skillnad för utan kappa blir ströljus från gatlampor riktigt besvärande här hos mig.
Allt verkar funka bra men man får se till att stängerna verkligen kommer i botten när man sätter dit dem. Kollimeringen är enkel men får göras varje gång man sätter ihop det, var lite förvirrande i början eftersom detta är min första Newtonreflektor. Använder en laser. Jag har dessutom numrerat stängerna för att i möjligaste mån minimera kollimerandet.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by stoffe »

Timo - Du vet säkert att vi aluminiserar om speglar i UAA? Maxstorleken för oss är 1,3 meter i diameter.

Torbjörn - Kul att du skaffat en Newton :) Är det lätt att centrera koma med en laserkollimator? Jag har fått skruva på sekundären en hel del för att få huvudspegeln så bra centrerad som jag kan få den. Efter det justerar jag huvudspegeln vilket oftast är lättast att göra om man är två har jag märkt. I mitt fall har jag även fått shimsa om fokuseraren på båda mina Newtonteleskop för att få den att peka rätt in mot sekundärspegeln. Det jag skulle vilja ha är en kollimatorkamera om det nu finns för då skulle jag kunna kollimera själv utan hjälp. Jag har bara mitt hembyggda cheshire-okular för kollimering som är lite av en specialare med extra smal ljusingång. Det fungerar fint :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Torbjörn »

@ Stoffe. Jag tycker att det är ganska lätt att kollimera med laser så länge som man har sett till att truss-stängerna verkligen har kommit ner i sitt bottenläge i hörnen av spegelådan. Jag hade slarvat med det härom kvällen och då blev det snurrigt.
Den här primärspegeln justerar man med en speciell stång uppifrån så det är lätt att göra själv.
Kan du inte kollimera med planetkameran och laptopen? När jag fotar planeter tar jag in en ganska stark stjärna på laptopen och kollimerar mot livevyn på skärmen.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by stoffe »

Jag gör det ibland men jag tycker det är svårt när stjärnan så lätt vandrar ut ur synfältet, speciellt om man har en powermate i men jag vet inte om det egentligen behövs. Smart att du siffermärkt dina trusstänger, man kanske får ta sig en titt på "Träff under stjärnorna" i Mariestad i höst?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Torbjörn »

Det är pilligt men exakt att kollimera på det viset. Stjärnan kan lätt försvinna så man får vara väldigt lätt på handen.

Jag har tänkt åka till TUS i Mariestad, det är ju inte så långt för mig dit. Tar förmodligen med Dobsontuben. Är det stjärnparty så tar man ju gärna med de största grejerna om man kan :D

/Torbjörn