Hur viktig är kvalitén på diagonalen?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Swedishoyster
Posts: 15
Joined: 2021-07-20 20:08:51
spamtest: JA

Hur viktig är kvalitén på diagonalen?

Post by Swedishoyster »

Har sedan tidigare Newtonteleskop, mest för observationer, men ska nu införskaffa en Evostar 72ED + flattener för en lättviktsrigg att fota lite med (Canon Eos M6 mark ii + Stabilt fotostativ + Star Adventurer 2i WIFI).
Då jag inte haft refraktor tidigare är jag lite osäker på vad jag behöver. Jag har dock förstått att man behöver en diagonal eller prisma?
Hur viktig är kvalitén på den? Det finns ju diagonaler från 450:- upp till 4500:-
Mina okular är Baader Planetarium Hyperion och Morpheus. Man fotar väl inte genom diagonalen så jag tänker att ett https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... rndiagonal räcker gott och väl?

Planen är väl i framtiden att införskaffa fler refraktorer när plånboken tillåter... och en bättre montering.. och..

Fullständig nybörjare på astrofoto, så alla tips är välkomna, men just nu är köpråd på diagonal viktigast.
Celestron AVX-montering.
Sky-Watcher Evostar ED80 DS-Pro
Zwo ASI533MC Pro
Zwo ASI120MM Pro
Asair Plus
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Hur viktig är kvalitén på diagonalen?

Post by hellbom »

Jag är även inte fullständig duktig på astrofotografering. Håller på lära mig mycket. Jag har Evostar 80ED och använder inget prisma. Kör primärfokus (det menas tuben fungerar som en objektiv för en kamera). Den bilden jag visar är en Maksutov-Cassegrain, men går bra vilken som helst andra olika tuber. Maksutov-Cassegrain passar bäst på planet fotografering. Evostar 80ED bra på deepsky.
Attachments
IMG_1649.jpeg
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
sweron
Posts: 66
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: Hur viktig är kvalitén på diagonalen?

Post by sweron »

Här på forumet finns folk som är långt mer kompetenta än jag är, men likväl skulle jag vilja råda dig att strunta helt i en diagonal. Även en i hög kvalitet innebär en extra del som kan försämra ljuset. Så skippa diagonalen, den tillför inget till fotograferandet.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Hur viktig är kvalitén på diagonalen?

Post by Datarolf »

Finessen med en diagonal är ju främst att det blir lättare att visuellt observera stjärnor högre upp på himlen, närmare zenit, utan att knäcka ryggen, eller hur man nu vrider sig. Vid astrofoto har kameran inga sådana problem och kan hänga med, så länge du inte drabbas av att den någonstans går i stativet, t ex om du passerar meridianen vid fotograferandet. Så jag instämmer helt med Sweron ovan - vid astrofotografering behövs ingen diagonal, men däremot kan teleskopet behöva en extra lins (flatterner) mellan fokuseraren där okularet förut satt och kameran, detta för att göra bildfältet "flatare" så att stjärnorna i kanten av bilden inte blir avlånga.

Lycka till med fotograferandet!
Rolf J
Swedishoyster
Posts: 15
Joined: 2021-07-20 20:08:51
spamtest: JA

Re: Hur viktig är kvalitén på diagonalen?

Post by Swedishoyster »

OK tack för svaren, flattern får jag med teleskopet (köper begagnat). Sparar pengarna och köper nåt annat kul.
Celestron AVX-montering.
Sky-Watcher Evostar ED80 DS-Pro
Zwo ASI533MC Pro
Zwo ASI120MM Pro
Asair Plus
Swedishoyster
Posts: 15
Joined: 2021-07-20 20:08:51
spamtest: JA

Re: Hur viktig är kvalitén på diagonalen?

Post by Swedishoyster »

Hmm fick nu 72ED äntligen och att montera kameran på den medföljande field flatteren fungerade alldeles utmärkt och det gick att ta test bild (på en fågel långt bort, för mulet för stjärnor).
Men när jag tar bort field flattern och stoppar in mina okular (Hyperion 24mm, Morpheus 9mm) så är det stört omöjligt att få fokus. Det verkar heller inte att gå att sätta ihop field flatter med okularet men den har man väl enkom för fotografering. Det saknas troligen nånting (förlängning?) eller behöver jag bara en diagonal för att få det hela att lira.
Säljaren sålde den för att funka med kameran vilket det ju gör men det skulle ju vara trevligt att kunna observera med det också. Bruksanvisning saknades.

Det finns ju en hel drös adaptrar, alla svindyra, så jag tänkte jag skulle höra här om nån vet.
Celestron AVX-montering.
Sky-Watcher Evostar ED80 DS-Pro
Zwo ASI533MC Pro
Zwo ASI120MM Pro
Asair Plus
Swedishoyster
Posts: 15
Joined: 2021-07-20 20:08:51
spamtest: JA

Re: Hur viktig är kvalitén på diagonalen?

Post by Swedishoyster »

Problemet löst, provade med en diagonal och fokus direkt!
Celestron AVX-montering.
Sky-Watcher Evostar ED80 DS-Pro
Zwo ASI533MC Pro
Zwo ASI120MM Pro
Asair Plus

Return to “Teleskop allmänt”