Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Allmän diskussion om teleskop.
TessG
Posts: 7
Joined: 2018-09-17 18:13:19
spamtest: JA

Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by TessG »

Hejsan!

Min far har haft teleskopet på bilderna i sin ägo i alla fall 30 år (han ärvde det av sin far som i sin tur fick det av sin far). Vi har försökt att ta reda på vad det är för teleskop men hittar ingenting när vi söker på Beli, kan någon härinne möjligtvis hjälpa oss? Teleskopet är förövrigt i felfritt skick, trots allt damm på bilden ;)

Tack på förhand!
//Therese
Teleskop1.jpg
Teleskop2.jpg
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med identifiering (Beli?)

Post by Bengt »

Vad jag sett på nätet är detta en modell av polarex . Japanskt äldre teleskop . Höga priser på dessa samlarteleskop på eBay om det är komplett och i bra skick

Bengt
TessG
Posts: 7
Joined: 2018-09-17 18:13:19
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli?)

Post by TessG »

Hej Bengt!

Tack för snabb hjälp! Det ser onekligen ut att vara en Unitron/Polarex model 132 som började tillverkas 1953. Häftigt ändå vad som gömmer sig bland allt "skräp" man samlat på sig. Kul också att teleskopet fortfarande är helt efter alla år, det blir till att damma av det vid nästa besök :)


Trevlig kväll!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Troligtvis en Unitron/Polarex 102/1500)

Post by Jonas »

Hej Therese,

Jag känner igen namnet men tyvärr inte mycket mer än att jag tror det var ett, som du nämner, relativt tidigt märke.
Som lite av en Unitron/Polarex-samlare, tror jag inte det är ett av deras teleskop. Det är ganska stora olikheter vad gäller designen på fokuseringsenheten. Det gör inte teleskopet sämre! Snarare mer intressant!
Jag har kontaktat personer som bör veta mer. Återkommer så snart jag fått information.
Under tiden, sälj det inte på Blocket! Det kan vara ett samlarexemplar.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Troligtvis en Unitron/Polarex 102/1500)

Post by Jonas »

Förresten Therese,

Jag ser att du har monteringen liggande på golvet. Skulle du vilja ta ett par bilder på den också för identifikation.
Skulle även uppskatta ett par bilder från objektivsidan och info om objektivet är kollimeringsbart. (Det ser man om det finns skruvar i periferin framifrån på objektivringen).

Hälsar,

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med identifiering (Troligtvis en Unitron/Polarex 102/1500)

Post by Bengt »

Jonas .
Var jag fick just polarex ifrån
På flera amerikanska auktionsplatser stod det polarex samt detta namn .
Spännande se mer vad det har för historia .
Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli?)

Post by Jonas »

Bengt wrote:Vad jag sett på nätet är detta en modell av polarex . Japanskt äldre teleskop . Höga priser på dessa samlarteleskop på eBay om det är komplett och i bra skick

Bengt
Tyvärr är det så att priserna på Unitron/Polarex gått ner de senaste åren. Troligtvis beroende på att de riktiga samlarna fått tag i det de vill ha och nu söker exotiska varianter. Kanske detta kan vara en sådan. Det hoppas jag få fram i min kontakt med dem.

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Troligtvis en Unitron/Polarex 102/1500)

Post by Jonas »

Bengt wrote:Jonas .
Var jag fick just polarex ifrån
På flera amerikanska auktionsplatser stod det polarex samt detta namn .
Spännande se mer vad det har för historia .
Bengt
Bengt,

Unitron marknadsfördes i Europa under namnet Polarex. Det är alltså samma teleskop men med olika namn.
Jag kan dock inte minnas att man använde namnet Beli. Det var nog snarare ett konkurrerande märke.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
TessG
Posts: 7
Joined: 2018-09-17 18:13:19
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by TessG »

Hej Jonas!

Teleskopet står hos min far men jag kan se ifall han har möjlighet att fotografera det du efterfrågar redan under morgondagen. Jättetack för att du även kollar med dina kontakter, det har som sagt varit i familjens ägo alltsedan farfars far inhandlade det för väldigt många år sen och det skulle vara roligt att slå fast modelltypen en gång för alla. :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med identifiering (Troligtvis en Unitron/Polarex 102/1500)

Post by Bengt »

Verkar vara fler här i norden som haft detta märke .Här tror man på Unitron
https://www.cloudynights.com/topic/1875 ... t-unitron/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle jag sålt en sån här skulle jag absolut sålt den på eBay eller annat ställe med mer internationell kundkrets .
I detta fallet är det en intressant släktklenod .
Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Såvitt jag minns hade vi en tråd om Beli-teleskop på numera nedlagda forumet Astronomiguiden. Jag har en känsla av att Beli var ytterligare ett av namnen på de japanska teleskop från Nihon Seiko som i USA kallades Unitron. Björn Hedvall saluförde dem som Polarex och Meridian, och möjligen var det den danska varianten som hette Beli?

KG Andersson här på Astronet använder en 6 cm Beli-refraktor, och även HG Lindberg vet jag har kommit i kontakt med Beli-teleskop.

Här hittar man intressant Unitron-historia:

http://www.company7.com/library/unitron ... n_142.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by megrez 90 »

Hade själv en fågeltub med Beli namnet! Unitron såldes under många namn. Polarex känner de flesta till, men Weltblick? Såldes som blåa varianter i Tyskland! Här i Sverige är nog Björn Hedvalls "Meridian" kändast! Köpte man ett på Clas Ohlson på 50/60-tal kunde det stå bl.a. "Jupiter" på dem, men alla är Unitron! Så även denna 4" refraktor. Fokuseringen tror jag hette de lux! Var ett mellanting mellan den som satt på 60 o 75 mm teleskopen och "Super" fokuseraren som satt på 5" , 6" och Photoequatorial 4" refraktorerna. De tre "hornen på objektivcellen är kollimineringen. Har aldrig varit med om att skruvat på dessa! Modellen ser ut att vara från en bit in på 60-talet! På bilden syns huvudet utan ben adaptern! Finns den? Svårt att montera benen annars. Skall dessutom vara en liten skruv i den, som hindrar att det lossnar!
Galen i refraktorer :)
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by megrez 90 »

En bild ur en av mina broshyrer för Unitron. Delux fokuserare på 4" refraktor
Attachments
Delux fokuserare.jpg
Delux fokuserare.jpg (209.25 KiB) Viewed 5626 times
Galen i refraktorer :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Jonas »

TessG wrote:Hej Jonas!

Teleskopet står hos min far men jag kan se ifall han har möjlighet att fotografera det du efterfrågar redan under morgondagen. Jättetack för att du även kollar med dina kontakter, det har som sagt varit i familjens ägo alltsedan farfars far inhandlade det för väldigt många år sen och det skulle vara roligt att slå fast modelltypen en gång för alla. :)
Hej TessG,

Jag trodde jag skulle få bra feedback från mina kontakter men tyvärr har jag inte fått det. De har inga bra svar.
De få som svarat, anser ditt teleskop vara ett Unitronteleskop under ett annat namn. Det är, i sig, absolut inget negativt i det - snarare positivt. Jag kan naturligtvis hålla med om det - som den Unitronentusiast jag är.
Vi är ändå överens om att du har ett kvalitetsteleskop som är värt att bevara.
Om du, eller din far, vill sälja det, rekommenderar jag Astromart https://www.astromart.com/classifieds" onclick="window.open(this.href);return false; De som handlar där, är nog de mest seriösa vad gäller astronomiska instrument.
I Sverige finns troligtvis de mest seriösa köparna på Tradera.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med identifiering (Beli. Unitron/Polarex 102/1500?)

Post by Hans Bengtsson »

När jag googlade hittade jag fyra olika typer av Beli-märkta produkter:

* Astronomiska refraktorer
* Tubkikare
* Fältkikare
* Mikroskop

Det uppges ha varit ett japanskt märke. Om optiken gjordes av Nihon Seiko (som tillverkade Unitron) vet jag inte.

Det tycks som om Beli huvudsakligen är känt från Skandinavien? Kanske någon återförsäljare (dansk?) som i likhet med Hedvall i Göteborg lät tillverkaren märka sakerna med ett egenvalt namn (Hedvall hade ju Meridian).

Ifall Beli hade sålts utanför våra trakter borde märket internationellt vara mera välkänt och generera fler träffar vid googling, kan man tycka.

Mvh
Hans Bengtsson