Motorfokus projekt
Posted: 2014-10-13 20:37:26
Så nu var det dags att ta tag i detta önskvärda, en motorfokuserare.
Har funderat länge på detta. Skall jag bygga allt från scratch eller försöka hitta något begagnat, för nytt är ju inte att tänka på med de priser på 3000kr och uppåt. Men så i en av de trådar jag skrivit fick jag tips från Stoffe om en ny fokusmotor. USB-Focus: http://www.usb-foc.us/ han som utvecklad den och tillverkar verkar hålla till i Frankrike och heter Vincent. Fastnade för mellan modellen, motorerna har olika vridmoment. 1650kr från Teleskop service var ju inte mycket att bråka om, bättre att koncentrera sig på de andra problemen.
Så här ser drivboxen ut, man kan välja mellan extern eller USB matning med en switch, 230 volts adapter föjer med men ingen för 12 volt, med denna motor kräver den 8 volt externt, men det är samma spänning som till kameran så kanske kan utnyttja den strömförsörjningen. Väljer man att mata den internt från USBn via styrboxen får motorn klara sig med 5 volt och ger därmed lite lägre moment. En termometer med rostfritt hus följde med och den ansluts med 3-pol teleplugg.
Motorn om den köps löst går på nära 1000kr vilket var väl mycket men i paket blev den ganska billig. Växellådan är märkt 250/3 kanske det är utväxlingen, verkar så. Ett visst glapp uppstår ju alltid med växellådor men vridmomentet blir bra och fokusen ligger kvar i vila. Programmet har också funktion för glappkompensation. Det enda som ger lite farhågor är kabelns infästning mot motorn, får nog förstärkas om den skall överleva.
Till detta köpte jag ett par kuggremshjul och ett par kuggremmar. Fokusmotorn skall användas i två olika konfigurationer. Blir det bra skaffar jag en till senare så jag slipper flytta motorn mellan teleskopen. Märkligt med företag i Sverige, jag ringde till flera och fick astronomiska priser på dessa hjul, bara att borra ett hål och gänga i en stoppskruv ville en ha 450kr st för, hur överlever svensk industri? Nu köpte jag de från Conrad som visade sig vara ett tyskt företag, med frakt kostade det 355kr, i Sverige begärdes allt mellan 1500 till 2500kr för motsvarande. Delningen på kuggremmen är 2.5 och bredden 6mm, de är specade ned till minus 30 grader. Det stora hjulet har 40 kuggar och det mindre 30.
Hade nu lite tur att både motoraxeln och teleskop axeln har en diameter på 6mm och kuggremmshjulen passade direkt. Så här ser det ut med det mindre kuggremmshjulet monterat på växellådan.
Jag har valt att sätta det andra kuggremmshjulet på den sida av fokusaxeln som inte har reduceringen 1:10.
Här är det större kuggremmshjulet på 40 kuggar monterat. Om jag räknat rätt skall då motoraxeln efter växellådan rotera 8 varv, 65000 steg, vilket är max. Med kuggremmshjulen 30/40 så motsvarar det från ena ändläget till det andra på teleskopfokuseringen.
Utprovning var motorn skall sitta, jag valde remmdrift för att få en kompaktare installation, gillar inte när motorn sticker ut på sidan av teleskopet. Nu återstår ett problem, hur tillverkas en fästvinkel till motorn. Det finns tyvärr inte många skruvar på teleskopet att utnyttja och inte vill man väll borra hål i teleskopet eller?
Här sedd från en annan vinkel. Ett problem jag räknar med skall uppstå är att fokusen slirar i friktionskopplingen när teleskopet pekar uppåt. Har dragit åt extra hårt men lär bli problem ändå, kuggstång hade nog varit bättre.
Det andra teleskopet som fokusmotorn skall serva är en telelins på 165mm vilket får bli widefield uppsättningen (fullframe). Här skall den längre remmen användas och den får ligga runt fokusringen och skall spännas lagom hårt för att få tillräcklig friktion.
Även här måste ett vinkelfäste tillverkas, ganska lätt här då det finns rejäla fästhål på rätt ställen att fästa den i.
Med alla dessa delar kom jag ganska långt, kändes skönt att få det så här färdigt så man kan koncentrera sig på slutklämmen, lär bli lite puligt även det. Har hunnit testköra motorn, lite strul med programmet men Vincent kämpar på och det är inte värre än att det skall gå att använda.
/Lars
Har funderat länge på detta. Skall jag bygga allt från scratch eller försöka hitta något begagnat, för nytt är ju inte att tänka på med de priser på 3000kr och uppåt. Men så i en av de trådar jag skrivit fick jag tips från Stoffe om en ny fokusmotor. USB-Focus: http://www.usb-foc.us/ han som utvecklad den och tillverkar verkar hålla till i Frankrike och heter Vincent. Fastnade för mellan modellen, motorerna har olika vridmoment. 1650kr från Teleskop service var ju inte mycket att bråka om, bättre att koncentrera sig på de andra problemen.
Så här ser drivboxen ut, man kan välja mellan extern eller USB matning med en switch, 230 volts adapter föjer med men ingen för 12 volt, med denna motor kräver den 8 volt externt, men det är samma spänning som till kameran så kanske kan utnyttja den strömförsörjningen. Väljer man att mata den internt från USBn via styrboxen får motorn klara sig med 5 volt och ger därmed lite lägre moment. En termometer med rostfritt hus följde med och den ansluts med 3-pol teleplugg.
Motorn om den köps löst går på nära 1000kr vilket var väl mycket men i paket blev den ganska billig. Växellådan är märkt 250/3 kanske det är utväxlingen, verkar så. Ett visst glapp uppstår ju alltid med växellådor men vridmomentet blir bra och fokusen ligger kvar i vila. Programmet har också funktion för glappkompensation. Det enda som ger lite farhågor är kabelns infästning mot motorn, får nog förstärkas om den skall överleva.
Till detta köpte jag ett par kuggremshjul och ett par kuggremmar. Fokusmotorn skall användas i två olika konfigurationer. Blir det bra skaffar jag en till senare så jag slipper flytta motorn mellan teleskopen. Märkligt med företag i Sverige, jag ringde till flera och fick astronomiska priser på dessa hjul, bara att borra ett hål och gänga i en stoppskruv ville en ha 450kr st för, hur överlever svensk industri? Nu köpte jag de från Conrad som visade sig vara ett tyskt företag, med frakt kostade det 355kr, i Sverige begärdes allt mellan 1500 till 2500kr för motsvarande. Delningen på kuggremmen är 2.5 och bredden 6mm, de är specade ned till minus 30 grader. Det stora hjulet har 40 kuggar och det mindre 30.
Hade nu lite tur att både motoraxeln och teleskop axeln har en diameter på 6mm och kuggremmshjulen passade direkt. Så här ser det ut med det mindre kuggremmshjulet monterat på växellådan.
Jag har valt att sätta det andra kuggremmshjulet på den sida av fokusaxeln som inte har reduceringen 1:10.
Här är det större kuggremmshjulet på 40 kuggar monterat. Om jag räknat rätt skall då motoraxeln efter växellådan rotera 8 varv, 65000 steg, vilket är max. Med kuggremmshjulen 30/40 så motsvarar det från ena ändläget till det andra på teleskopfokuseringen.
Utprovning var motorn skall sitta, jag valde remmdrift för att få en kompaktare installation, gillar inte när motorn sticker ut på sidan av teleskopet. Nu återstår ett problem, hur tillverkas en fästvinkel till motorn. Det finns tyvärr inte många skruvar på teleskopet att utnyttja och inte vill man väll borra hål i teleskopet eller?
Här sedd från en annan vinkel. Ett problem jag räknar med skall uppstå är att fokusen slirar i friktionskopplingen när teleskopet pekar uppåt. Har dragit åt extra hårt men lär bli problem ändå, kuggstång hade nog varit bättre.
Det andra teleskopet som fokusmotorn skall serva är en telelins på 165mm vilket får bli widefield uppsättningen (fullframe). Här skall den längre remmen användas och den får ligga runt fokusringen och skall spännas lagom hårt för att få tillräcklig friktion.
Även här måste ett vinkelfäste tillverkas, ganska lätt här då det finns rejäla fästhål på rätt ställen att fästa den i.
Med alla dessa delar kom jag ganska långt, kändes skönt att få det så här färdigt så man kan koncentrera sig på slutklämmen, lär bli lite puligt även det. Har hunnit testköra motorn, lite strul med programmet men Vincent kämpar på och det är inte värre än att det skall gå att använda.
/Lars