Automatiskt observatorium 2.0

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Automatiskt observatorium 2.0

Post by Starsoft »

Hej

Då har ett stort steg tagits mot att komma igång med mitt nya obs, en ny hemsida, även om sidan än så länge är rätt så banal så finns det bakom det som syns just nu en massa funktionalitet som bara är att slå på när det blir dags. Jag hade hoppats att även ha igång all-sky kameran redan nu men när jag monterade ned den för att lägga tegeltaket så slutade den att fungera så nu krävs en ny kamera innan den kommer igång.

Ny web: http://www.hemlin.se/astroweb

Färgbilden består endast av en exponering på normalt sätt, i den svartvita bilden som exponerats under "lång" tid kommer däremot rörliga objekt att försvinna, vilket syns tydligt i de bilder som ligger uppe nu, uppdateringen är för tillfället oftast avstängd för kabeln är provisoriskt dragen genom fönstret så det måste jag fixa, men det blir inte idag för nu måste jag snickra i stället då solen äntligen tittat fram. Men jag kanske kopplar in kabeln igen så att ni kan se mig arbeta :D

Det har börjat talas en del om script här för att styra sina aktiviteter och det är naturligtvis nödvändigt att gå den vägen om man vill förenkla och förbättra tillvaron. Till bilderna som nu presenteras automatiskt finns ett litet script som egentligen var till för all-sky kameran men som nu är modifierat för att passa översiktskameran i stället. Vissa kanske ler igenkännande när dom tittar på det, scriptspråket påminner starkt om BASIC som en gång i tiden var populärt för att programmera hemdatorer som det hette då. Jag har aldrig använt ACP eller någon annan komersiell lösning men principen bör väl vara densamma, några enkla rader kod löser många problem. I det här fallet stackas 250 bilder från kameran för att bli den svartvita bilden, först medianstackas 25 bilder i taget till 10 st delbilder, dessa adderas sedan för att bruset ska minska till slutbilden, bilderna kopieras sedan till nätet, inte lätt att göra ens den enkla saken utan en scriptlösning.

Scriptprogram: http://www.hemlin.se/astro/obs_deliv/autoexec.txt

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Automatiskt observatorium 2.0

Post by ThomasK »

Vad är det för scriptmotor som kör denna typ av script?

Som helt opraktiskt lagd är det mycket imponerande och kul att följa alla observatoriebyggena här på Astronet. Ser att kameran är igång och att det är full aktivitet på byggplatsen idag. När blir det first-light för det lilla obset?
Thomas Karlsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Automatiskt observatorium 2.0

Post by Starsoft »

Hej

Då blev man injagad av det numera obligatoriska regnet, ett och annat blev det ändå gjort idag, nästa pass blir nog inte före helgen.
Vad är det för scriptmotor som kör denna typ av script?
Scriptmotorn kommer från ett industriprojekt som jag utförde för typ 15 år sedan, på den tiden visste man inte så mycket om datorer och visste man något så hade man lekt lite med BASIC så därför ser det ut som det gör. Nu hade jag det låg i verktygslådan och har modifierat det för att passa det här ändamålet. Visst hade det varit trevligare med ett java inspirerat språk och det blir det nog också vad det lider men just nu gäller det att få det som ligger bakom scriptet att fungera.

Det finns för övrigt inga kommersiella delar i det här projektet, till och med bildbehandlingsrutinerna har jag gjort själv, eftersom all bildbehandling för att slippa oveflow ska ske med 32 bitars integer så hittade jag inga bra och tillgängliga alternativ. Det tar naturligtvis tid att göra allt själv, men mycket har jag hittat i verktygslådan från andra projekt som har gått att använda. När jag för kanske 4-5 år sedan insåg vilka enorma möjligheter det fanns för en amatörastronom med ett relativt enkelt teleskop, en ccd kamera och en PC så kastade jag mig in i den amatörvetenskapliga värden men blev omedelbart frustrerad, arg och besviken på de usla verktyg som stod till buds för en amatör. Så därför startade jag den här resan som har skett på överbliven tid som ett hobbyprojekt, nu känns det att målet är nära.

Målet är att ta in beställningar på bilder via mail, dessa läggs upp i en kö som sedan betas av automatiskt och resultatet presenteras sedan på nätet, både en fotometrisk katalog för varje bild och naturligtvis bilden själv.

Som helt opraktiskt är det mycket imponerande och kul att följa alla observatoriebyggena här på Astronet
Det har blivit massor av aktiviteter i forumet på somrarna jämfört med tidigare, variabelobsar, pågående byggen och till och med deep-sky bilder från Skåne.

När blir det first-light för det lilla obset?
Det blev en liten inofficiell redan förra hösten men på grund av att så mycket inte var klart så valde jag att ta bort optiken över vintern, allt för mycket tid skulle ha gått åt med för lite resultat annars. Nu kommer jag att sätta i el och elektronik i båda obsen samtidigt, jag räknar med att ta semester i augusti och få bägge obsen klara då.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Automatiskt observatorium 2.0

Post by Pzyber »

Intressant läsning.

Ett tips när det gäller skriptet är att dölja användarnamn och lösenord för ftpn när du laddar upp det på nätet om du nu inte vill ha besök :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Automatiskt observatorium 2.0

Post by Starsoft »

Hej

Fixade user-passw, faktiskt så hade jag gjort en kopia för just det ändamålet men tydligen skickade jag iväg fel version :D Tack för upplysningen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Automatiskt observatorium 2.0

Post by Pzyber »

Starsoft wrote:Hej

Fixade user-passw, faktiskt så hade jag gjort en kopia för just det ändamålet men tydligen skickade jag iväg fel version :D Tack för upplysningen.

Anders
Sådant som händer. Med risk för att verka tjatig så har du missat att maskera det på en rad fortfarande. Tredje gången gilt heter det väll? :good:
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Automatiskt observatorium 2.0

Post by Starsoft »

Hej

Då blev det oväntat en fin dag, passade därför på att göra ett arbetspass utomhus.

Image
Här en bild som är några veckor gammal som visar när jag startade arbetet med dome2. Här håller jag på at gräva ned en ram i tryckt 45 x 195 för att få en trevlig kant mot gräsmattan. Gräsmattan kommer på plats till våren, det gröna som syns här är ogräs.


Image
Sällskap när jag arbetar, apropå djur och natur som var uppe i en annan tråd. Jag har också sett några enorma paddor/grodor hoppa förbi men då hade jag ingen kamera i närheten.


Image
Nu har jag kommit till ett viktig läge, nu är det dags att måla svart, montera el, nätverk, värme och ventilation i bägge domerna. Jag hoppade över det när jag byggde dome 1, bra mycket enklare att göra det nu när det går att komma åt. Det är väldigt trångt inne i dome 1 men det är bara att bita ihop, krypa in och montera det som saknas även där.


Några skillnader i konstruktionen finns mellan dome 2 och 1, storleken först naturligtvis, dome 2 är 190 cm invändigt så där ska alla tuber som jag kan tänkas vilja ha på en EQ6 ledigt få plats. Väggarna i dome 2 är isolerade med 45 cm isolering för att göra det lättare att värma upp den större volymen och dessutom kunna hålla nere temperaturen om det skulle bli en sommar med solsken. Det sitter 8 hjul i dome 2 i stället för 4, därför kommer jag att prova med remdrift direkt på domen i stället för motordrift på hjulen som det är i dome 1, det hade blivit lite jobbigt med 8 motorer, en på varje hjul. Dome 2 lär bli mer än dubbelt så tung med den större golvytan och isolerade väggar så 8 hjul som klarar 50 kg styck är nog minimum. Det finns heller ingen lucka i basen till dome 2 för här räknar jag med att det enkelt ska gå att ta sig in ändå.

Allt går i alla fall väldigt mycket lättare när jag dels kan titta hur dome 1 är konstruerad direkt och dessutom gå till den gamla byggtråden om det är något som inte enkelt syns i dome 1.

Livesändningarna är nu också på kontinuerligt, kabeln är fortfarande provisoriskt dragen men på ett bättre sätt så nu behöver jag inte ha dörren öppen och släppa in myggen på natten, så får den ligga tills jag drar den riktig vilket blir samtidigt med att jag monterar upp all-sky kameran igen.

Fortsättning följer...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Automatiskt observatorium 2.0

Post by Blas »

Väldigt spännande/intressant bygge, följer med spänning!

Håll oss uppdaterade!
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Automatiskt observatorium 2.0

Post by Starsoft »

Hej

Eftersom vädret har varit lite bättre den senaste veckan så det har blivit några framsteg på Dome-2.

Image
Här ligger chefen, visst vore det ett alternativ att bli katt i nästa liv.


Image
Här är en bild där borstlisterna som jag använder för att i första hand täta obset mot insekter syns bra, i mitt första obs fick jag ibland häpnadsväckande många insekter av någon svärmande typ inne i tuben. När dessa dog och ramlade ned på huvudspegeln så blev det inte bra. I dome-1 har jag varit helt fri från sådana tack vare borstlisterna.

Här syns också det extra hålet i "golvet" som ännu inte innehåller något hjul, där ska mäthjulet sitta som mäter positionen på domen.


Image
Här har en del av den egentliga domen kommit på plats.

Kul att det är så många andra obs på gång, det ser ut att kunna bli en spännande säsong.


Fortsättning följer...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb