Filterhållare i strålgången.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Filterhållare i strålgången.

Post by Jonas »

Hejsan,

Jag har slutfört en, som jag tror, vettig pryl för många och det är en filterhållare för placering i strålgången. I detta fall i min lilla 4-tums refraktor.
Man kan ju då fråga sig vad det är för vettigt med det när man kanske lättare kan applicera filtren på okularen eller okularhållaren?
Jo, idén har jag haft länge men den blev aktualiserad pånytt när jag nyligen inhandlade ett 52 mm "deepsky"-filter och ett 72 mm Ha-filter och ville hitta ett vettigt sätt att montera dem (och mina andra 58-52-49 och 48 mm-filter) på teleskopet utan att behöva skruva på olika adaptrar mellan kamera och fokuseringsenhet.
Detta innebär detta att man får vara beredd på att öppna upp tubsidan på sitt teleskop och hitta ett sätt att fästa hållaren i strålgången. I mitt fall är det inga problem att "böka runt" på detta sätt eftersom teleskoptuben ifråga är mitt eget sexkantiga hemmabygge men jag kan tänka mig att man drar sig för att göra detta på t.ex. en TeleVue eller Tak-tub.

Vad behöver man då för exklusiva material:
- 1 styck CD-rom eller DVD-skiva.
- 2 stycken mellanstora tavelkrokar i plast (ni vet de där med inbyggda spikar).
- 2 stycken filterringar i passande storlek (+ eventuellt ytterligare adapterringar)

Kort tillverkningsbeskrivning:
Jag började med att, med hålsåg och fil, ta upp ett hål i centrum på CD-rom-skivan på 72 mm.
När detta var klart, tog jag bort själva glasfiltren ur filterhållarna och skruvade fast hållarna i varandra med CD-rom-skivan mellan dem.
När detta var klart anpassade jag filterhållaren för enkel fastsättning inne i tuben. Det gjorde jag i detta fall genom att använda ett par tavelkrokar(!) och en liten skruvögla som gör att jag lätt och snabbt kan både ta ut filterhållaren ur tuben och montera den på plats igen.
Eftersom jag som jag tidigare nämnde har filter med varierande fattning så har jag också införskaffat ett set med stepringar som gör att jag kan montera de allra flesta dimesioner av filter mellan 48 och 72 mm i filterhållaren. (Tips: Vanliga filter och stepringar kan man få tag på billigt på Tradera.)
Det sista jag sedan har att göra är en gångjärnsförsedd lucka så att jag kan lätt kan komma åt att ta ut och sätta in filterhållaren. Denna blir förhoppningsvis klar ikväll.

Att tänka på:
- Sträva efter lätta men ändå något sånär tåliga material för att hålla vikten nere.
- Ska du använda metall, försök använda icke-korrosiva material som t.ex. aluminium eller mässing.
- Anpassa läget för filterhållaren så nära fokuseringsenheten som möjligt så att filterringarna inte kommer att vinjettera. Det vill säga, håll strålgången fri.
- Försök tillverka grejerna med så distinkt passning och så få rörliga delar som möjligt. Det vill säga, tänk på att byte av filter kan komma att ske i mörker.
- När alla delar är klara och inpassade, måla dem med matt svart färg för att undvika oönskade reflexer.
- Om det är viktigt att filterhållaren sitter monterad på rätt håll, markera detta så att du kan se/känna det i mörkret.

Bilder på filterhållaren hittar ni här:
http://www.aquilastronomy.com/filterh.htm

Bästa Hälsningar

Jonas