Hjälp med strömförsörjning

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Hjälp med strömförsörjning

Post by gost »

Jag skall till att bygga en "låda" för strömförsörjning och behöver lite hjälp. Jag vill kunna driva diverse 12V-prylar (Montering, kamera, guidekamera, kylning etc). När jag är hemma har jag tillgång till 230V och ute på fältet har jag bilen med dess batteri. Har ni några förslag på lösningar?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by Bengt »

Låter vanskligt använda bilens batteri. All den utrustningen du rabblar upp drar en hel del ström. Efter några timmar i kyla finns det säkert risk för det blir problem med att starta den bilen. Jag köpte ett husvagns batteri och sen investera jag i en ordentlig 12-220volt omvandlare. Då blir det inga problem med att få allt att funka med de kontakter man har redan. Lätt att koppla in även extra prylar både 220 som 12 v.

När det gälller design på en sådan "12 volts låda" finns där många idéer att hämta hos RC folk. Studera lite på deras hemsidor är mitt tips. Bäst är om du slipper bära med dig detta batteripaket från din koffert.




Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by Robert »

Jag har byggt en liten 12V låda som har 4 st 12V uttag och varje uttag har en egen säkring. För lite mer kul fick lådan även en Volt och Ampere mätare. Kan ta en bild på den senare. Lådan jag valde var dock i minsta laget så det blev lite trångt i den under monteringen med det gick :)
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by gost »

Vad har du för batteri i denna låda?
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by Terje »

Batteri är tycker jag någonting som man helst har separat då batterier har en tendens att väga bly i rent bokstavlig mening...
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by Robert »

Jag har inget batteri i lådan. Jag har det separat utanför och jag har ett stort 74Ah bilbatteri. Det kan man köra dator mm på en hel natr
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by gost »

Robert, hade du några bilder på din låda?

Skall bygga något liknande själv nu i höst.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by Robert »

Någon stans har jag bilder men kommer inte ihåg var :)

Kan ju ta nya bilder... Har planer på att bygga en mer komplett låda. Nu har jag en stor plastlåda som min stromförsörningslåda + 230V->12V aggregat och massa sladdar ligger i ett ordnat kaos :)
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by gost »

Hittade en intressant tråd på Cloudynights som visar lite olika projekt

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ll/fpart/1
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by Grinde »

gost wrote:Jag skall till att bygga en "låda" för strömförsörjning och behöver lite hjälp. Jag vill kunna driva diverse 12V-prylar (Montering, kamera, guidekamera, kylning etc). När jag är hemma har jag tillgång till 230V och ute på fältet har jag bilen med dess batteri. Har ni några förslag på lösningar?

Samma här!

Jag har precis 'byggt' klart en vattentät laptop-väska med usb-hub och förvaring för alla dator-relaterade sladdar.
Nu tänkte jag börja knåpa på en ström-låda, som drivs av mitt nyinköpta 12V 95Ah marin-batteri, och tänkte integrera en massa cigg-uttag i lådan, utan en massa sladdar som sticker ut, så det blir en komplett och slutet system utan sladd-trassel på utsidan.
Nåt i stil med det här, med 5-6st 12V uttag genom locket.
Image

Kanske göra 2st när man ändå är i farten, om du är intresserad?
Tobias
Posts: 13
Joined: 2008-09-22 09:21:13
Location: Kristianstad

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by Tobias »

En sak som gör stor skillnad är temperaturen på batteriet. Jag har själv märkt en stor skillnad. Vid ett tillfälle hade jag lastat i batteriet i bilen ca ett dygn innan användandet. Batteriet blev då ordentligt kallt och hade nätt och jämt kapacitet till den stundande obsningen. Kommande gång lät jag batteriet stå inomhus till precis innan jag körde iväg, samt att jag ställde batteriet på en frigolitskiva istället för direkt på marken. Batteriet räckte utan problem. Batteriet hade en kapacitet på ungefär 25-30 Ah.

Tobias
Sundset
Posts: 5
Joined: 2012-08-13 16:12:02
spamtest: JA

Re: Hjälp med strömförsörjning

Post by Sundset »

Detta var en intressant och givande tråd som fick mig att bygga min egen låda med 5 st 12v uttag.

Varje uttag har säkring + en på/av-knapp. Knapparna lyser svagt rött så man vet att det finns ström tillgängligt.

Här är min låda:
http://dl.dropbox.com/u/18804993/IMG_0187.JPG

Planen är att även att bygga in möjlighet att använda 230V med samma uttag samt mätare för att se kapaciteten i batteriet och vad prylarna använder.
Sky-Watcher 250PDS
NEQ6 Pro