Bygge 6 tums lättviktnewton

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Bygge 6 tums lättviktnewton

Post by Torbjörn »

För några år sedan fick jag en 6" f/8,03 primärspegel och en tillhörande sekundärspegel/fokuserare. De har blivit liggande sedan dess.

Jag är väldigt nöjd med den 8" resedobson som jag byggde tillsammans med en kompis 2017, men den är onekligen en aning stor och tung. Den väger med sökare strax under 13 kg. I praktiken kräver den en extra incheckad väska, och det fungerar om det är en ren astronomiresa och om man skall åka till en destination och stanna där.

Om man däremot skall åka på en långresa och åka omkring, och kanske dessutom förflytta sig med inrikesflyg så börjar det bli jobbigt...så jag började fundera på att bygga ett reseteleskop där låg vikt var mer prioriterat. Jag skulle ju naturligtvis kunna ta med mig ett lätt stativ och min 4" Maksutov men det skulle vara bättre att lyckas få med ett 6" teleskop.

Efter lite funderande och inventerande av mitt "astroskrot" började jag tillverka en alt-az Newton som skall bestå av fram- och bakdel av en tub (tillsågade av ett 200 mm papprör för betongjutning) och monterat på en aluminiumskena som håller ihop det hela. Skenan skall skruvas fast på en Vixenskena och som stativ skall jag använda ett inkomplett skywatcher alt-az stativ där jag har rivit ur motorerna för att minska vikten.

Idag byggde jag själva optiken och kollimerade den med laser i en provvagga varefter jag riktade vaggan ner mot Stenungstorg och läste reklamskyltarna med den :D Det verkar fungera bra. Nästa steg blir att skruva ihop några aluminiumprofiler och måla och lacka papprören för att skydda dem mot fukt.

Jag har räknat lite på det och tror att vikten kommer att bli ca 7,5 kg.

/Torbjörn
DSC02123.JPG
DSC02124.JPG
DSC02125.JPG
DSC02126.JPG
DSC02127.JPG
DSC02128.JPG
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: 6 tums lättviktnewton

Post by Torbjörn »

Det blev lite mer pyssel med mitt teleskopbygge idag. Jag borrade och skruvade ihop aluminiumstagen som skall hålla ihop primär- och sekundärspeglarna, och monterade dessa på vixenskenan. Dessutom kortade jag av det rör som innehåller primärspegeln, från 200 till 150 mm längd.

Jag fick även såga till ett par distanser (150 mm långa) för att lyfta upp speglarna från det långa staget. Orsaken är att toppen av stativet annars skulle skugga en del av ljusinsläppet.

Till sist upptäckte jag att jag saknar ett 8 mm borr så jag kunde inte göra klart det hela idag, men det är ju inte bråttom :D

/Torbjörn
DSC02129.JPG
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge 6 tums lättviktnewton

Post by Torbjörn »

Jag fortsatte pyssla med det här roliga lågbudgetprojektet nu ikväll och monterade ihop det hela. Sedan kunde jag kollimera teleskopet utan problem och ta en provtitt nedåt Stenungstorg och dess reklamskyltar.

Jag kunde snabbt konstatera att det lilla Skywatcherstativet som jag hade tänkt använda var alldeles för rankt för en såpass lång "teleskoptub". Det är ju trots allt en 6" f/8. Ett Vixen Porta stativ fungerade bättre, betydligt stabilare. Det gör dock att totalvikten ökar till 9,25 kg inkl sökare (som jag inte monterat än). I övrigt känns dock skenkonstruktionen väldigt stadig och pålitlig.

Nästa steg blir spraylackning av tubdelarna innan jag tar ut det på "First light" när nu detta kan bli möjligt. Efter det kommer jag även att såga av den bakersta delen av aluminiumröret (bakom primärspegeln).

/Torbjörn :)
DSC02133.JPG
DSC02134.JPG
DSC02135.JPG
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge 6 tums lättviktnewton

Post by Torbjörn »

Det blev First Light alldeles nyss. Ganska svårt att hitta på himlen utan sikte och ett kraftigt ströljus i den öppna omålade tuben eftersom jag testade från ett upplyst radhusområde, men jag tittade på Mars, Plejaderna och Vega. Fina stjärnor, och fokusläget ligger fint till på fokuseraren :)

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge 6 tums lättviktnewton

Post by Torbjörn »

Nu är teleskopet färdigt! Jag har monterat ett sökarfäste ovanpå den främre rördelen och målat papprörsdelarna blå med klarlack utanpå. Dessutom så har jag invändigt satt självhäftande mattsvart plastfilm av typen DC Fix.

Skärpan är bra. Man kan se mycket tydliga detaljer på barrträd ca 600 m bort, jag använde då ett 25 mm Plössl okular som ger ca 50X förstoring.

De enda sakerna som kan bli problem är att det förmodligen är ganska vindkänsligt och att om man tittar på objekt högt upp på himlen så har tuben en tendens att "tippa bakåt". Det kan antagligen hanteras med någon form av motvikt. Däremot så är kanske ett Vixen Porta-stativ i lättaste laget för denna långa "tub".

Om någon funderar på att bygga något liknande och börja från noll (jag hade fått de här f/8 speglarna) så skulle jag nog rekommendera f/5 för att ge en kortare konstruktion.
DSC02208.JPG
DSC02209.JPG
DSC02210.JPG
DSC02211.JPG
DSC02212.JPG
/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge 6 tums lättviktnewton

Post by Torbjörn »

Jag gjorde ett par förbättringar idag för att förbättra teleskopet balansmässigt. Jag flyttade Vixenskenan så att tubdelarna sitter på sidan av den långa tvådelade aluminiumprofilen istället för ovanpå den. Jag fick dessutom borra två nya hål i den främre tubdelen för att få fokuseraren i rätt läge.

Som jag trodde blev det hela betydligt bättre och nu har teleskopet inte längre tendenser att tippa bakåt när man obsar högre upp på himlen. Däremot så har det en sorts "hål" i zenit som är svårt att observera i eftersom tuben tar i stativet när man pekar högt upp på himlen.
20210503_200829.jpg
20210503_200852.jpg
20210503_200857.jpg
20210503_200944.jpg
/Torbjörn :)
phdholiday
Posts: 2
Joined: 2022-01-07 20:08:30
spamtest: JA

Re: Bygge 6 tums lättviktnewton

Post by phdholiday »

Snyggt bygge och informativ tråd!
Nackdel: Blev nu sugen på att plocka isär min Newtonian.
Så här ett år senare, hur skulle du bedöma kvalitén på slutresultatet?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge 6 tums lättviktnewton

Post by Torbjörn »

Hej! Jag är väl på sätt och vis både nöjd och mindre nöjd...

Rent optiskt sett fungerar teleskopet bra, fin skärpa och trevligt att titta i rent optiskt. Det går lätt att plocka isär det för t ex flygtransport och hela teleskopet väger, med Vixen Portastativ och en 6x30 sökare, 8,9 kg. Med en 8x50 RACI (vinklad sökare) och rödpunktsikte väger det 9,2 kg.

Mekaniskt sett är det inte helt lyckat. Det är en f/8 vilket gör att "tuben" blir lång och ger upphov till en del svaj. Dessutom är det vindkänsligt. Senast jag hade den ute och tittade i den monterade jag den på mitt EQ5 ekvatoriella stativ för att få bättre stabilitet. Nackdelen med detta är att okularet kan komma att peka i mer eller mindre underliga riktningar och att teleskopet blir högt, jag var tvungen att stå på en trappstege för att obsa månen som inte ens stod särskilt högt på himlen. Plus att det blir tungt!

Värt att notera är att min 8" resedobson

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 21&t=14433" onclick="window.open(this.href);return false;

väger 10,9 kg med en 8x50 RACI (vinklad sökare) och rödpunktsikte. Alltså bara 1,7 kg mer, och då är det dessutom både större och stabilare.

Jag skulle inte vilja förkasta den här konstruktionen helt, men om man tänker göra något liknande skulle jag nog rekommendera att man använder en f/5 spegel för att få en kortare tub, mindre svaj och bättre stabilitet. Anledningen till att jag använde en f/8 var helt enkelt att jag hade fått den och ville se om jag kunde göra något kul lågbudgetprojekt med den.

/Torbjörn :)