Funderar på att göra egen EQ-Mount

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by hbar »

Hej Jonas

Elektroniken fungerade inte som den skulle så som bidrag till ASTBs nya 10u gm2000hps montering så köpte jag den gamla gt1100an.

90-tals elektroniken var inte mycket att bygga vidare på
gt1100-1.jpg
Men mekaniken var det inget fel på. Det är Byers 11" ra 7" dec växlar och lagring som tål stor last.
gt1100-2.jpg
Här är de nya 5-fas stegmotorerna med jämnare gång o 10ggr högre vridmoment (den gamla till vänster)
gt1100-3.jpg
gt1100-3.jpg (71.45 KiB) Viewed 2201 times
Lite anpassning av axeldiameter-drivhjul mm har behövts. De nya hjulen med kevlar förstärkta kuggremmar är lite större så en viss bearbetning av husen har också gjorts. Några dagars arbete kvar på motorfästen.

De gamla motorerna hade enkodrar baktill och jag tänkte först sätta dom på 5-fas motorerna men så kom jag över några högupplösta optiska (3600cpr) som jag ska försöka sätta på snäckskruvsaxlarna. Då får jag 1"/count (1:360 snäcka). Här blir en hel del pyssel att få till detta på ett bra sätt.

Har designat (till ett annat projekt) 5-fas drivkort som ger 20 000/steg per varv med bra mekanisk upplösning. Sen är det interfacet mot tex lx200 protokoll eller liknande kvar att göra. Har lite olika funderingar på detta.

/Håkan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Jonas »

Spännande Håkan!

Roligt att höra att du fortfarande jobbar på att få (elektroniskt) liv i monteringen!
Vi hörs vidare!

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt