Bygge av 8" resedobson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by DHEB »

Jag såg det! Visst är det praktiskt så. Jag har redan skissat en del dock. Det blir superenkelt. Första bygge i denna sort, så inga finesser just nu :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Med tiden har jag fått en del idéer till förbättringar av min 8" resedobson. Den har fungerat mycket bra men jag har gärna velat försöka lätta konstruktionen. Från början vägde den 13,7 kg och efter vissa åtgärder som att ta bort ett av de längsgående stagen och fräsa diverse hål i rockerboxen och pallen med en dosfräs var vikten nere i 12,8 kg.

Det skulle vara väldigt trevligt att kunna resa med ett handbagage och en incheckad väska, och att slippa köpa till bagage utöver detta. Just nu i skrivande stund är väl kanske inte flygresor så högaktuella men då kan man ju pyssla i lugn och ro...

Jag bestämde mig för att bygga en ny rockerbox i 9 mm plywood istället för 12 mm, och skaffade en elektrisk sticksåg för att kunna göra stora trekantiga ursågningar i sidorna. Konstruktionen är i form av en byggsats där jag skruvar ihop det hela med hjälp av vinkelprofiler av eloxerad aluminium längs kanterna.

Pallen som alltihop står på hade en toppskiva som var 24 mm tjock så jag tillverkade en ny, liknande toppskiva i 9 mm plywood vilken är betydligt lättare.

Två av de längsgående fyrkantiga aluminiumprofilerna var tillverkade av 30 mm fyrkantprofil och de bytte jag mot 25 mm fyrkantprofil. 30 mm var lite overkill och vägde onödigt mycket.

De nya plywooddelarna målades med Hempel Favourite Varnish (Fernissa).

Ingen av åtgärderna har påverkat funktionen på ett negativt sätt, den ombyggda resedobben är stabil och trevlig att hantera. Vikten är nu nere i 10,8 kg vilket är 2,9 kg lättare än den ursprungliga vikten och jag känner mig riktigt nöjd med förändringarna.
20210614_204749.jpg
/Torbjörn :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Hans Bengtsson »

Vilket vackert och stilrent teleskop! Känns nästan som en ny teleskopdesign.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Peter R »

Kul att se den färdig Torbjörn, snyggt bygge.
Monterar du isär alla bultar ner i beståndsdelarna vid framtida resor?

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

@ Hans Bengtsson Tack för det :D

@ Peter R Ja jag är väldigt nöjd. Nu blir det svårt att lätta den mer utan att försämra funktionen, typ bara ha ett rödpunktsikte, eller plocka bort benen.
Jag demonterar ganska mycket när jag stoppar ner den i resväskan där den bor i vanliga fall, men inte allt.
Pallen skruvar jag av benen på.
Rockerboxen skruvar jag isär i sina fem plywooddelar. Huruvida jag skruvar loss alla aluminiumprofiler vet jag inte. Kanske låter jag dem sitta kvar "på ena sidan" så att säga om det inte känns dumt pga hårda kanter och risk för skador mm. Då är det kanske bättre att ta loss dem och bunta ihop dem.
Tuben tar jag isär. Primärspegeln hamnar i en låda för sig. Sekundärburen låter jag sitta ihop som en enhet. Altitudhjulen tar jag loss. Al-stagen tar jag loss.

Jag kan ju ta ett par bilder på demonteringen när det är dags så syns hur jag menar :)

/Torbjörn
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by magnahrl »

Fantastiskt kul att få följa din resa i teleskopbygge, Torbjörn :) Så fint det blev!

Magnus A.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

@ magnahrl Tack Magnus! Ja det är frukten av ett arbete som jag och en kompis gjorde 2016/2017 och som jag sedan har klurat vidare på innan jag gjorde några modifieringar. Nu tror jag att jag har kommit så långt jag vill med det här teleskopet. Jag var nyss ute och obsade Månen en stund och det känns stabilt och lättmanövrerat.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Nu var det dags att demontera och packa ner min resedobson efter att ha testat den ordentligt. Det fanns frågor om hur den demonteras så jag tänkte visa det.

@ Peter R så här blir det:

Pallen
DSC02240.JPG
DSC02241.JPG
Vaggan
DSC02242.JPG
DSC02243.JPG
Tuben
DSC02244.JPG
DSC02247.JPG
Nedpackad i den väska som den åker i
DSC02248.JPG
/Torbjörn :)