Den perfekta monteringen+astroEQ

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by Tony »

Jag håller på att spåna lite om att bygga en ny version av överdelen av mitt stativ.
Jag tänkte först inhämta så mycket råd och tips som möjligt innan jag påbörjar ritningen.
Det är DEC och RA axlarna inklusive drivning som det alltså gäller. Dom kan färdigställas utan att riva den befintliga monteringen.
Tanken är då att lagringen är ordinär i ena änden på axlarna och MYCKET STOR i andra änden. Där sitter det både ett axiallager och ett radiallager, troligtsvis glidlager.

Drivningen blir nog med friktionshjul (stål mot stål)
-Målsättningen är även att få till GOTO-funktion-
En förebild på montering som jag fått tips om är den här:
http://www.skyatnightmagazine.com/revie ... -mount-200" onclick="window.open(this.href);return false;
Mekaniskt verkar den väl överkomlig men den drivs av servomotorer vilket blir lite omständigt. Jag tolkar "servo" som att den styrs av nån digital givare.

För att få till GOTO-funktionen så finns dom här:
https://www.astroeq.co.uk/about.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom använder stegmotorer och räknar steg varvet runt. En mycket enklare och billigare metod.
Om det finns nån i Sverige som anlitat AstroEQ, så vill jag gärna ha kontakt med denna.

Min styrka finns hos min svarv och diverse maskiner och mina begränsningar är engelska och elektronik.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by Tony »

Jag glömde tillägga att om ni kan bifoga sprängskisser så vore det kanon.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Du funderar nog väldigt likt i de banor jag gjorde för många år sedan då jag hade planer på att bygga monteringen själv.

Något jag inte gillar på en Tysk EQ montering är den meridianflip som behövs.

Med en gaffel montering slipper men det men de kan bli ostadiga. Genom att flytta fram den ena lagret får man det stabilare. Kallas ofta Horseshoe mount. Antar det är du också är ute efter.

http://www.quadibloc.com/science/opt03.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bossanova9.org/astro/ATM/10-Horseshoes&Rings.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Även jag funderade på olika lösningar med friktionskopplingar. Det ena RA lagret får ju väldigt stor diameter och är lämpligt till det. Ett problem som jag tror kan uppstå är att det blir svårt att hålla borta smuts från spåren där friktionsrullarna trycker mot, ger ju "hopp" i drivningen. Någon typ av inkapsling krävs.

Servomotorer är nog lite knepigare som du säger. Du kunde kanske köpa ett sådant piratkit som finns till EQ6 monteringen, då får du drivkort samt det viktiga att det är ASCOM kompatibelt via EQMOD. Till ditt stora teleskop lär du få välja större stegmotorer. Om jag förstått rätt kan man mata in egna kuggväxelförhållande i EQMOD så man kan ha extra växlar, kanske inte hur stor variation som helst dock. Risk finns att det slirar i friktionskopplingarna så en dekoder för att hålla reda på positionen är nog bra, i varje fall en signal vid ett referensläge. EQ8 har decoders och även en av de mer avancerade EQ6 monteringarna. Har för mig de infört stöd för det i sista versionerna av EQMOD.

http://eq-mod.sourceforge.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Du laddar ned programmet via Yahoo forum som du måste ha konto till.

Själva gaffel och de andra mekaniska delarna hade jag tänkt bygga i tunna rostfria vattenskurna plåtar för låg värme utvidgning. Plåtarna skall sedan byggas ihop i sandwich konstruktion med varandra för att få det mekaniskt stadigt.

Bara lite av mina gamla ideer. Finner du delar av mina ideer intressant så kan jag försöka googla fram mer detaljer, eller andra här kanske också kan bygga vidare eller har helt andra ideer.

Var bor du?

ps.
Vad gäller engelskan, har du provat Google translator? Jag använder det för andra språk, mest Franska, Tyska och Italienska. Fungerar tillräckligt bra för att jag skall förstå vad det handlar om.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by Fredrikdb »

inte för att jag själv har byggt den på en montering men har provat den på labb bänk och där fungerade det
http://www.stellarjourney.com/index.php ... ent_onstep" onclick="window.open(this.href);return false;


/F
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by Tony »

Astrofriend: Har nog inte tänkt att byta principen till gaffelmontering, utan att jag bygger vidare på den jag har.
Jag måste utnyttja dom resurser jag har och det är maskinbearbetning av metall.

Ja, en friktionsskiva måste skyddas av en kåpa, men det löser jag. RA och DEC skivorna kan vara lika stora men man vill ju ha RA så stor som det bara går.
Meridian flip, menar du att det är när man inte kan köra varvet runt. Ja gränslägen måste finnas när man sitter på ett annat ställe än teleskopet.

Jag är nog inne på en tysk ekvatoriell montering, men uppbyggd så att nedre lagringen ligger runt 30-40 mm men övre lagringen håller 250-300 mm.
Ungefär som ett huvud på en fräsmaskin är konstruerad. (den är stadig) Se skiss.
Jag bor i Borlänge..

Fredrikdb: Utan att läst igenom i detalj så verkar det vara ett alternativ till AstroEQ ?. Dock med mera lödarbete för användaren.
Är det nåt du kommer att använda själv?
AstroEQ säljer en färdig dosa för ca 1000 kr där det bara är att plugga in motorer och installera programmet.
Attachments
axel-princip.pdf
(1.31 MiB) Downloaded 240 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by Tony »

Känns som det blev lite för lite respons på mina funderingarna.
-Jag förtydligar mig:

1 Vilken montering skulle ni köpt om ni kunde bortse från kostnaden? (behöver inte ta med nån typ Mount Palomar)

2 Känner ni till hur er befintliga lagring ser ut, rulllager, axiallager, glidlager osv.

3 Nån som testat AstroEQ?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by AstroFriend »

Ur min synpunkt vore helt idealiskt som jag beskrev ovan fast istället för friktionskoppling skulle jag bygga mig en direktdrift med horseshoe skivan som stator. Blir som en tangent motor som användes i vissa skivspelare på 1980-talet. En trevlig bonus med gaffelmonteringar är om det är rätt gjort är att ingen motvikt behövs.

EQ monteringar har detta problem. Teleskop och kamera skall alltid ligga högre än balansvikten så de inte slår i monteringen. Vid meridian passagen måste både ra och dec axeln vridas 180 grader. Meridian flip medför att kameran hamnar upponer samt problem med guidningen. Pointmodellen blir nog svår att hantera också. Man brukar ha en för varje halva (öst/väst), i varje fall rekommenderas det för eqmod. Fotar dock bara österut så har inte samlat så mycket erfarenhet än.

Kan du kanske lägga upp en bild på den delen du har idag och med lite pilar förklara vad du inte är nöjd med.

40 mm lager låter klent på RA axeln på ett 12" teleskop.

Kan du svarva egna lagerbanor kanske nållager är något?

På NOT (nordic optical telescope) har de både friktionskoppling utväxling samt att azimuten rider på en oljefilm som hålls under tryck av en oljepump.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by Tony »

Med 40 mm lager menar jag på lilländen av axeln. På utgående sidan av axeln, den som belastas, skall ha minst 200 mm i diameter.
Det lilla lagret har inte så stor betydelse. Värre kan vara om axeln är så klen att det kan uppstå svikt mellan lagringarna.
Det är just den delen på utgående sidan jag inte är nöjd med.
Jag kan, om jag vill, plocka ner den befintliga monteringen och göra om lagringen.
-Men...eftersom jag har material, ämnesrör och axlar, så gör jag nya axlar som jag snabbt kan byta på resten av stativet.
Då kan jag jobba i lugn takt och även testa in en ny drivning utan att förlora dyrbar stjärntid (!)
Azimutdelen (öst väst justeringen) är en fettsmord ca 250 mm skiva. Det är en rejäl klump, den funkar fint.

Lagringen på utgående, belastade lagret, vill jag studera närmare innan jag börjar jobba.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by AstroFriend »

Satsa du på en ordentligt grov axel eftersom du ändå bygger allt själv. 80 mm ? Du kan ju göra en reducering i ändan om du vill använda ett 40 mm lager. Jag är nu tyvärr inte så mycket mekaniker att jag kan göra vettiga hållfasthets beräkningar utan det jag säger baseras mest på vad jag läst om andra och vilka problem de stött på.

Att du inte är nöjd med lagret, är det för att precissionen är för dålig eller flexar det?

NOT teleskopet har inte en tysk equatoriel montering utan en alt/azu. Så båda axlarna plus kameravridare arbetar när den trackar stjärnor. Enkelt för stora teleskop men komplicerad styrning och funger inte upp mot zenit. Var mest bara för att nämna hur de löst lagret.

Jobbar du med cad ritningar?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by Tony »

Nej.. precisionen är inte dålig. Axeln är lagrad med koniska rullager, och dom går att justera till noll. Men jag gjorde ett test förut. Jag satte en indikatorklocka på framkant teleskoptuben. Och så provade jag att påverka (peta på) tuben, för att få en känsla av hur mycket tryck som erfordrades
för att rubba den 0,01 mm. Det behövdes inte mycket! Motsvarar säkert en lätt vindpust. Min tub är 1,5 m x 400 mm.
Utligget från lagret är 1 meter i den långa delen
Provade att räkna ut vinkeln motsvarande arc-sek på himlen. En hundradel motsvarar 2 arc-sek! Alltså oacceptabelt för foto.

Vad är det då som rör sig? Till viss del kan det vara tubens orginal-infästningar. Men jag vill nog i första hand angripa problemet från grunden.
Axlarna är 35 mm i diam. Konstruktionen är lite traditionell för ett hembygge, med raka axlar rakt igenom, det ser man ofta bild på.

Min teori är att det är så här: Dels det kritiska förhållandet med axeltappen på 35mm och utligget på 1 meter. Men i ännu högre grad är avståndet
MELLAN lager 1 och 2. Avståndet emellan där är ca 300 mm. Där kan jag tänka mig att det sker en viss böjning, nån tusendel eller så. Jag kommer inte åt att
mäta där men jag föreställer mig det- Allt talar för att den delen av axeln ska va grov!
Om man sen ökar utgående lagrets diam 35 mm till ca 200 mm så får man ett 6 ggr bättre momentförhållande till tubens utligg. Lite slarvigt uttryckt.
-Detta gäller både RA och DEc axlarna.
Det gäller speciellt mycket RA-axeln. Mäter man avståndet från RA-axelns utgående lager till tubens yttersta ände så får man ett ännu mer kritiskt momentförhållande, kanske 1.3 meter! Och tyvärr så samspelar ju axlarna.

Jag har inte Autocad men programmet jag har kan hantera och skapa cadritningar.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by ragge »

Tony wrote:...Vad är det då som rör sig? Till viss del kan det vara tubens orginal-infästningar...
Jag gissar att det rör sig både här och där när man mäter så små rörelser. Att fota med lång brännvidd när det blåser är inte lätt. Ett observatorium med kupol (alt öppningsbart tak) har då en fördel jämfört med ditt rullande obs. Men det finns speciella vindskyddsnät som du kan ha permanent åtminstone på tre sidor runt om. De är bättre än täta konstruktioner typ plank, pressenning etc.

Ett tips för att mäta var det flexar - spänn fast tuben i dess fästskena i ett kraftigt skruvstycke eller liknande stabilt fundament. Gör sedan samma test som tidigare - peta på tuben med mätklockan mot denna.
Nästa test blir att spänna fast en stabil skena (balk) i din montering, där tuben normalt sitter, och göra testen med balken i stället.

Ragnar
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by tortap »

Det här kanske är en dum idé men om man har ögonen öppna på auktionssidorna och hittar en gammal metallfräs som har diverse problem med nötta gejdrar, trasig motor, växellåda etc skulle man inte kunna använda resten till en rejält stadig montering. Koordinatbordet fimpar man eller säljer som reservdelar och bygger en roterande bas för resten 8)

Edit: ser nu att en bridgeport-typ fräs redan har den roterande basen. Fast då kanske vi bor på fel sida pölen för att hitta uttjänta bridgeports.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by AstroFriend »

Jag har en EQ6 och det flexar tidvis ganska duktigt. Här ligger problemet i den fästplatta mot vixenskenan lossar. Den sitter 3 ynkliga M5 ? låsskruvar som man låser fast den med. Det verkar som om de äter sig in i metallen och man får efterdra då och då. Har dock inga mätvärden på hur bra det blir när det är åtdragit. Men vore intressant att veta så får se om jag får tag i en sådan mätklocka, skall fråga sambon som har mer verktyg än vad jag har numera :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Den perfekta monteringen+astroEQ

Post by Tony »

Ragge, ska kolla tuben med fästen men det blir när jag plockar ner allt och sätter dit nya stativdelar.
-Finns säkert en del att göra på den punkten åxå.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum