Snäckdrev

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Snäckdrev

Post by Ekenson »

Hej!

Gjorde ett litet fynd då jag och en kompis slaktade ett analysinstrument (polarimeter). Ett styck snäckdrev. Kugghjulet har en diameter på ca. 145 mm och har 180 tänder axeln har en stigning på ca 2,3 mm/varv. Kändes som en bra grej att spara till framtida bruk.

Image
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

WOW!

Lova att du säger till mig om du istället vill sälja det!
(Du är inte sugen på att sälja det nu?)

Bästa Hälsningar

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, det var ju en kanonfin worm. Grattis!! Vilkket sorts analysinstrument var det? Det kanske finns fler liggande i återvinningskontainrar...
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Det är inte till salu. Tyvärr Jonas.

Det var en sk. polarimeter som används för att mäta hur mycket optiskt aktiva kemiska föreningar vrider planpolariserat ljus. Under min studietid så kunde jag och några kompisar hitta diverse roliga instrument i universitetets skrotkontainrar.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tyvärr så blir man skjuten på fläcken av maktfullkomliga Sysavvakter om man skulle råka ta en bortkastad skruv ur någon kontainer från någon av de inhägnade avfallsstationerna. Själva går dom och plockar och tar med sig allt möjligt hem. Väl tilltagna väskor som snarare för tanken till stenfyllda geologryggsäckar som bärs därifrån vid arbets slut. Tänk så mycket nyttigt man skulle kunna återvinna om det var fritt fram. men det skulle väl sluta med att ett gäng amatörastronomer skulle stå och slå på varandra med tillhyggen över en polarisator i en av kontainrarna... :)

Så typiskt Sverige. Skit är inte skit längre när det hamnar i deras sopkontainrar, då är det plötsligt värdefullare än guld. Förr kunde man gå på soptippar och leta godbitar och bara löpa risken att bli anfallen av råttor. Nu bli man anfallen av Sysavvakter som står och blänger på en och följer en som en övernitisk snattpolis.
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Visst är det trist att man inte kan få återvinna på andra sätt än de genom staten godkända. Jag kan nästan sätta mitt teleskop på att den statliga återvinningen är dyrare än om man skulle få ta hem prylar från skrotar och återvinningsstationer...

Du får kanske prova att smyga runt vid Lund universitet och vittja de kontainrar som troligen står där av och till.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag förstod nästan det! Det skadar ju inte att försöka :wink:

Jag ber ändå att få gratulera till ett storartat fynd. Snäckdrevssatsen kommer säkert att göra sig bra i en teleskopdrivning!

Bästa Hälsningar

Jonas
Ekenson wrote:Det är inte till salu. Tyvärr Jonas.

Det var en sk. polarimeter som används för att mäta hur mycket optiskt aktiva kemiska föreningar vrider planpolariserat ljus. Under min studietid så kunde jag och några kompisar hitta diverse roliga instrument i universitetets skrotkontainrar.

MVH

/Johan
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

En gång för många år sedan så haffade jag en kille som skulle slänga en cykelram i en kontainer. På cykelramen satt en fantastiskt fin gammal lädersadel som jag visste att en granne letade efter till sitt renoveringobjekt. Jag frågade killen som höll på att baxa ramen över kanten till konteinern om jag kunde ta ramen för att jag var intresserad av sadeln. Vad tror ni svaret blev?

Ja du får den för 100:- sade han.... Jag tackade nej och plockade ramen senare när han avlägsnat sig.
Hälsningar

Lasse