Nätdel 12 volt 5 Amper

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Nätdel 12 volt 5 Amper

Post by AstroFriend »

Jag skall modifiera, eller rättare sagt bygga en alternativ kontrollåda för mitt teleskop. Vid många tillfällen behöver jag inte batteriet och då är det bara en tung extra belastning.

I de fall jag klarar mig utan batteri tänkte jag mig ett vanligt 12 volt aggregat, kanske en gammal PC nätdel som Stoffe brukar föreslå, men fann denna prisvärda kompakta nätdel på Webbhallen

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... v_5a_svart

Är det någon som testat denna för att mata till en EQ6 montering? 5 ampere skall ju räcka även om marginalen är liten. Jag har också datorn på denna och den drar kanske 1.5 Amp i normalfall. Den är inte gjord för utomhusbruk så den måste ovillkorligen byggas in i en låda. Låda har jag redan och där finns datorn (astroservern) installerad.

Ett problem jag tror dyker upp är att EQ6 monteringen tycker 12 volt är i minsta laget. 13.2 volt som vissa batteriadaptrar lämnar hade varit bättre. EQ6 monteringen är lite känslig på inspänningen har jag märkt, ofta EQ6ns LED börjar blinka när batterispänningen går ned som den gör i kyla.

Men med det låga priset är det bara köpa och prova.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Nätdel 12 volt 5 Amper

Post by Jonny majava »

Tjena.
Jag har handlat alla mina nätaggregat hos svebry i skövde.
Vi har ett sånt här http://www.svebry.se/ps-1306-138v-6a-me ... tag/2831-0
till EQ8 på VARF i västerås. fUnkar perfekt.

/jonny
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Nätdel 12 volt 5 Amper

Post by Jonny majava »

Precis som du säger så är de flesta eq-monteringarna petiga med drivspänningen. Ett aggregat som skall lämna 12V och ligger på gränsen för vad den klarar i ström sjunker under 12v vid max belastning. Svebryagget ger rätt spänning över hela belastningsregistret.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nätdel 12 volt 5 Amper

Post by stoffe »

Fördelen med en ATX-nätdel är att man även får både +12V och +5V samt jord. +5V brukar behövas till USB-hubbar med egen strömförsörjning. Nackdelen med ATX-nätdelar är att de inte alls är gjorda för att fungera utomhus och kräver egentligen en egen låda för att man ska vara säker på dess funktion. Jag körde halvmobilt i flera års tid med en ATX-nätdel liggandes i en brödback under teleskopet + alla andra tillbehör som behövdes. Det fungerade fint!

Vellemannätdelen hos Svebry såg fin ut! Bra att den har anslutning för banankontakter som sitter mycket bättre än ciggpluggar. Det där med ciggpluggar är ingen vidare standard och att få strömavbrott under en astrofotosession kan innebära att förlora inställningar som alignment osv. Kan ta lång tid att börja om. Och har man ingen plate solve så är det svårt att centrera objektet lika perfekt som man fick till det första gången.

Nätdelen som Astrofriend länkar till såg oxå bra ut, frågan är om en DC-plugg verkligen klarar av att leverera 5A 12V kontinuerligt?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nätdel 12 volt 5 Amper

Post by Corpze »

Meanwell har bra aggregat, billiga sett till strömstyrkan också.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;