Flatboxbygge i trä med el panel

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Flatboxbygge i trä med el panel

Post by stoffe »

Då var det dags att visa upp mitt flatboxbygge, även jag ville ha en egen flatbox precis som Frosts flatbox. Däremot hade jag lite annorlunda materialförutsättningar än Frost. Jag hade endast en kort bit björkträ, en ohyvlad furuplanka och en plywoodskiva liggandes vilket fick bli mitt material till detta bygge. En enkel skiss ritades upp och sedan var bygget av ramen igång för att därefter limmas mot bottenskivan där el panelen sitter monterad. Fästena till el panelen är byggd av den korta bit av björkträet som jag hade. Jag har tillgång till en mycket fin snickeriverkstad där alla tänkbara maskiner och verktyg för detta bygge finns tillgängliga. T ex rikt- och planhyvel samt bänkcirkelsåg (med gjutjärnsbord). Handöverfräs, alla tänkbara handhyvlar osv. Allt byggt utan att använda sandpapper eller bandputs där jag istället hyvlat av de grader som funnits på träet så slipper man den fula luddiga ytan som blir.

Jag gillar att se träet, jag har ej bestämt mig för om jag ska måla denna. Om jag målar vet jag heller inte vilken färg jag ska välja och om det finns någon anledning till att välja någon specifik färg i själva lådutrymmet.

El panelen är en kvadrat i storleken 12"x12", hålet är utsågat för ett av mina 8" teleskop. Det går att göra andra frontstycken för andra storlekar, t ex om man skaffar sig ett 12" teleskop i framtiden. Tanken är att man trär på hela flatboxen på teleskopet vilket fungerat bra med de tester jag gjort.

Med panelen tänd så ser den ut så här.
DSC_4905.jpg
DSC_4905.jpg (208.7 KiB) Viewed 4480 times
Med panelen släckt
DSC_4906.jpg
DSC_4906.jpg (227.46 KiB) Viewed 4480 times
En träfog gjort med notningsteknik, passformen är närmast lätt presspassning i träet och ingen efterbearbetning har gjorts efter limning av fogen. Definitivt inga träpluggar!
DSC_4903.jpg
DSC_4903.jpg (167.08 KiB) Viewed 4480 times
Lådan öppnad med el panelen tänd, här syns även fästet för el panelen som är byggt av björk.
DSC_4900.jpg
DSC_4900.jpg (171.64 KiB) Viewed 4480 times
Fördelen med detta bygge förutom att den blev väldigt snygg är att den även är platt då måtten är 400x400x67 mm, den går lätt att plocka undan och förvara. Det är förresten första gången jag visar upp mina snickerier här på Astronet. Hoppas detta bygge kan ge inspiration :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Oj det syns du har snickartalanger. Varför inte göra en affärside av det?

Bygga Dobson, flatboxar, obs stolar, ja kanske till och med hela observatorium.

Bara att lägga ut en intresseförfrågan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by jörgen_jo »

Hej !

Vilket fint trä arbete!

Vad använder du för ljuspanel jag har försökt bygga en själv med hjälp av LED slingor blev inte toppen direkt.

Mvh
Jörgen
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by stoffe »

Hej

Jag använder mig utav en EL Panel, den behöver troligtvis komplimenteras med diffusor och gråfilter för att få ett riktigt fint och jämt belyst fält. LEDs tror jag kan bli svårt att få ett jämnt belyst fält utav. Kanske det går med dubbla diffusorer som på Frosts bygge (länk i första inlägget i denna tråd).

Tack för kommentaren ang mitt träarbete! Jag gillar denna typ av småprojekt och tycker det är kul att visa upp något som man kan vara stolt över att ha byggt själv. Det ger en viss känsla och sinnesro i tillvaron.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by Präriefoten »

Hej Stoffe,

Jag fattar inte för allt i världen hur själva ljuskällan ligger. Har du möjlighet att bifoga ett foto på den?

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by stoffe »

Själva ljuskällan är en tunn plastfilm som ligger i botten i trälådan som är fäst med de 4 fästena i björk som klämmer fast plastfilmen mot bottenplattan. När jag släpper på spänning så lyser plastfilmen upp.

Så här ser plastfilmen ut när den lyser.
Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by hbar »

Om man tycker el-panel blir för dyrt så går det att anv led-list o få bra resultat. Jag har gjort en 15" av en avskuren murhink.

Klädde botten med reflekterande folie (självhäftande) och satte led-list bitar på undersidan av en plexiglas skiva ca 5cm ovanför folien. Led-arna är vända nedåt så ljuset reflekteras i folien. Jag klippte o monterade remsor så det blev ca 100 lysdioder sammanlagt med lite högre konc utefter kanterna. När jag fått ett jämt ljusflöde så skar jag ut en 5cm tjock skiva av skumplast (packmaterial) som jag monterade ca 10cm ovanför botten. Den avskurna hinken är ca 20cm hög och väger inte mycket. Drivs av 12v och går lätt att hänga på teleskopet när det pekar lite uppåt.

Testade olika material genom att lysa genom det med en ficklampa. frigolit var inte bra då det består av hoppressade kulor med några mm diameter och ger ett ojämnt ljusflöde. Anv kalla dioder. Även med detta så fick jag lite väl mycket ljus i det röda (spec för min moddade kamera) och fick sätta en svagt blåaktig folie ovanför led-arna för att få bra färgbalans för en dslr.

Använder jag inte de yttersta centimeterna så kan jag inte se någon ljusskillnad över ytan. Inte lika smidigt som el-panel och mycket fulare än trä men billigt och enkelt att tillverka.

/Håkan
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by Präriefoten »

Stoffe,

Tack för bilden. Har tittat runt lite och sett att electrokit säljer elpaneler på 10x10cm, men var fick du tag på din då den säkerligen överstiger dessa mått. Kan man koppla panelen mot ett batteripack eller måste det till något mer?

Vänligen
Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by stoffe »

Håkan, har du använt opalfärgat plexiglas i ditt bygge? Det är sista pusselbiten för mig skulle jag tro. Ett alternativ skulle förstås vara en skärbräda, dock har jag svårt att hitta en i rätt storlek för mitt bygge. De flesta är för smala.

Martin, det krävs en ballast mellan el-panelen och 12V strömkällan. Den brukar i regel ingå i köpet. I mitt fall driver jag min ballast med en väggvårta på 12V 1A.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by hbar »

Jag förmodar att du vill ha opalfärgat plexiglas för att skydda el-panelen (den ger väl tillräckligt jämt ljus direkt) och då går det väl lika bra med transparent som du kan köpa på tex
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Pl ... 000030030/
vill du ha färgat eller blästrat kan du köpa det här
http://www.stocksundet.se/plexiglas-akrylplast/11

Skumplasten jag använde var mycket styv (pack-form för en tung ups) så jag behövde inget för att skydda den. Jag fäste led-stripsen på klar plexiglas som jag formböjde kanterna på med varmluft så jag fick en styv skiva med lagom distans till folien.

/Håkan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Flatboxbygge i trä med el panel

Post by stoffe »

Ja och för att sprida ljuset ytterligare så jag får en helt jämn belyst yta. Dessutom kanske min el-panel lyser lite för starkt.

Tack för länkarna! Jag ska även ta en titt på en glasmästare inne i stan som jag tror har allt som jag behöver.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.