Fokusplan

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokusplan

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen!

Jag matade in dina uppgifter i mitt excel ark, där finns en enkel simulering med avseende på vinjettering. Valde den enda coma corrector som jag känner till för den här storleken och har lite data för. Osäker på avståndet från optiska axel ut till fokus. Du kan ladda ned excel filen och mata in dina egna data. lita dock inte alltför mycket på beräkningen då den dels är enkel och dels kan det ju altid smyga sig in fel i den.

Så här ser det ut med de data som jag matade in:
Jörgens Newton 25 inch f4_8.jpg
Jörgens Newton 25 inch f4_8.jpg (153.04 KiB) Viewed 1358 times
Har också valt en kamera med en 36x36mm sensor, har du mindre så blir vinjetteringen försumbar, se avståndsskalan i botten. Dock känslig på spegeldiametern och avståndet från optiska axeln till fokus.

Försök att hitta något program som gör motsvarande beräkning och helst också beräknar konsekvenserna av för stor spegel.

Sekundär spegeln ställer till problem som man slipper på en refraktor, men i större utförande så blir ju en spegelkonstruktion det enda vettiga och du har ju verkligen valt något stort!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;