Nexstar Parker/ Kontrollera montering med arduino

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Nexstar Parker/ Kontrollera montering med arduino

Post by MartinS »

Under förra säsongen hade jag problem med tillförlitlighet med PC mjukvaror som skall ansvara för att parkera mitt teleskop. Behöver parkera monteringen för att jag skall kunna stänga mitt observatorietak. Detta ledde till ett enormt underskott på sömn i våras när det var fint väder under flera veckor.

Har haft svårt att sova när jag vet att det inte finns någon säkerhet som kan stänga obset om regn skulle dra in. :green:

En PLC/arduino som jag själv programmerat styr hela obset och är länkad med SGP via ascom. Vid regn ska taket stängas automatiskt men om inte monteringen står i park pos är jag rökt.

Vissa monteringar har ju en ingång för detta men inte min och har inte lust eller pengar till ny highend montering just nu. Jag kastade därför ihop en liten burk som med en arduino kan styra alla celestron monteringar via nexstar protokollet. Den kopplas in med en Rj12 på aux porten. Via ett relä kan parkering triggas med en 12V signal och parkeringspositionen ställs med 2 potentiometrar (dec/ra).

Koden och kretsen är baserad på ett projekt från Wayne Holder. https://sites.google.com/site/waynehold ... nt-control" onclick="window.open(this.href);return false;

För den som behöver en speciallösning för sin celestron montering är detta ett bra ställe att börja. Stora delar av protokollet är dokumenterat allt går att styra med en arduino via seriell kommunikation. Vill man tex montera homingsensorer och göra automatisk homing är det inte så värst komplicerat för den som har programmerat lite arduino tidigare.

Har testat koden på min CGX samt Nexstar SE montering. Skall funka för alla celstrons monteringar.

Om någon är intresserad av projektet får ni säga till. Kan samla källkod, step filer för lådan, Bom etc.

/Martin
Attachments
IMG_20200706_205620.jpg
IMG_20200706_205649.jpg
IMG_20200706_205909.jpg