Herschelprisma och smalbandiga filter

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Herschelprisma och smalbandiga filter

Post by AstroFriend »

Lägger över mina funderingar över smalbandiga filter i kombination med Herschelprisma här i en ny tråd.

Att sätta vanliga 2" filter efter Herschelprismat ger säkerligen inte samma effekt som ett Luntteleskop. Men man skulle kunna använda vilken refraktor som helst. Dessutom kunde man laborera med andra våglängder än halpha.

En här påpekade att vanliga halphafilter är för bredbandiga och att proteburanserna inte framträder som de gör i ett Luntteleskop som har ett avstämbart filter. Någon som vet varför, är det så att man stämmer av filtret till en närliggande våglängd där protuberanserna kan tänkas hamna pga doppler effekt eller beror det på något annat?

Egentligen känns det inte så tryggt att släppa in solen ofiltrerad genom teleskopet. Vad händer till ex med antireflexbehandlingen med det extrema ljuset? Extraoptik som barlow hamnar efter prismat så den delen borde inte vara problem. I videoprojektorer utsätts interna filter för intensivts ljus och degraderar med tiden. Den delen av ljuskonen som inte hamnar på prismat hamnar på teleskoptubens bakre delar, blir det inte ordentligt varmt? På en bättre refraktor är ju ljuskonen betydligt större än 2".


OBS! Gör inte egna laborationer genom att titta visuellt i teleskopet, gör det genom kameran. Intensivt uv ljus förstör ögonen direkt!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Herschelprisma och smalbandiga filter

Post by Terje »

Jag tror att vanliga foto Ha filter helt enkelt är för breda för att fungera något vidare för solobservationer. Ett vanligt fotofilter ligger någonstans mellan 12 och 3 nm medans dom breda och billiga solfiltren ligger strax under 1nm och dom smalaste filtren för ytdetaljer är runt 0,3 nm. Jag gissar utan att vara någon solexpert att tex ett 3nm filter antagligen skulle framhäva proturburenser bättre än whitelight men inte lika bra som ett smalare, vad jag förstår så är den optimala protururensbredden någonstans runt 0,7 nm eller så, men för att få bra ytdetaljer används normalt så smala filter man har råd med. Jag gissar att desto bredare filtret är desto mer dränks Ha detaljerna av kontinum och blir utsmetade av Ha med olika skiftningar i olika lager så att man snart inte får mer eller andra detaljer än du får med ett whitelight filter fast med en drastiskt lägre ljusstyrka.
En ytterligare intressant fråga är ju också om man med ett whitelight filter av någon normal typ överhuvudtaget kommer att kunna se Ha då denna rimligtvis filtreras ner lika hårt som alla andra våglängder av ett sådant filter, blir det tillräckligt kvar för att kunna se det?

Anledningen till att vanliga fotofilter är sdåpass breda som dom är beror rimligtvis på huvudsakligen två.
Ju smalare filtret är desto dyrare blir det samtidigt som peaktransmissionen generellt blir lägre när filtret blir riktigt smalt.
Folk har inte efterfrågat smalare filter då många inte varit medvetna om att de normala Ha filtren runt 10nm glatt släpper igenom den i många fall väldigt starka NII linjen de nya riktigt smala ~3nm filtren släpper inte igenom denna linje och kan framstå som ljussvagare på många objek. I vissa extremobjekt kan tydligen NII linjen vara nästan lika stark som Ha!

För den intresserade.
Ha: 656,3 nm
NII: 658,4 nm
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Herschelprisma och smalbandiga filter

Post by perfrej »

Klassar mig som intresserad... Tack!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Herschelprisma och smalbandiga filter

Post by AstroFriend »

Hej Terje.
Du gav en väldigt rimlig anledning till att filtren är så smala vid solobservationer. Visste inte att solen hade en så stark NII linje nära halpha. Har sett man kan köpa etalon filter lösa men antar att de kräver en del ombyggnad av teleskopet. Bland annat att ljusstrålarna passerar parallellt genom filtret. Filtren ligger ju tyvärr i en prisnivå som ligger utanför en annans ekonomi. Får väl bli fattigmanslösningen med vanlig solfilm framför objektivet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Herschelprisma och smalbandiga filter

Post by Terje »

Jag tror inte att NII linjen i solen är signifikant då det är en förbjuden övergång (bör egentligen skrivas som [NII] precis som [OIII], dvs övergången förekommer inte i "vår verklighet" utan i princip enbart som emmissionslinjer i det nästan vakum vi har i nebulosor, däremot kan den vara markant i många DS objekt och är huvudanledningen till att det kan vara skilnad hur en bild tagen med Ha respektive Hb filter ser ut, Hb ligger relativt ensam utan några signifikanta linjer nära medans Ha oftast har haft [NII] med sig. Jag tror att i solen och dess atmosfär finns det heltenkelt för mycket andra atomer att dunsa in i och överföra energi till för att de förbjudna övergångarna skall vara relevanta.
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Herschelprisma och smalbandiga filter

Post by megrez 90 »

Testade med min 4" refraktor med Hershelprisma och en "halv PST"
Då det sitter något linselement innan etalonen, så blev skärpan usel! Kunde dock avgöra att ljusstyrkan var bra och att färgen på bilden var ok. Frågan är om man kan använda en Lunt/Coronado-etalon löst utan reductionsfiltret, och spara in på detta filter. Kan tilläggas att i den usla skärpan sågs solfläckar!
Galen i refraktorer :)

Return to “Optik”