köpa ny barlow, 1,25 eller 2 tum

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

köpa ny barlow, 1,25 eller 2 tum

Post by Frost »

jag ska köpa en kraftig barlow för planetfoto en powermate 5x men jag ska också använda den för små dps objekt som krabban till exempel och då så såg jag att det fanns en 4x variation på powermaten men i två tums format, bara 1000 kr dyrare.
så jag undrar om det är värt att skaffa två tums barlowen eller 5x powermate då jag ska använda den både till deep sky och platetfoto.
har en 190mn och nikon d5100 som kamera.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: köpa ny barlow, 1,25 eller 2 tum

Post by Peter R »

Hej,
Det är inte alltid man kan använda 4x vilket ger f/21 i ditt fall, och ännu mindre 5x, f/26-41, Powermates för planetfoto, det kräver väldigt bra seeing. Här kan du se att Powermate 5x kan ge 5 till 7,75x http://televue.com/engine/TV3b_page.asp ... u9alY6KRwp .
För deepsky tror jag inte att någon av dem är användbara överhuvud taget. En 4x Powermate förlänger exponeringstiden med 16 gånger och 5x med
25 till 60 gånger beroende på förstoring!

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: köpa ny barlow, 1,25 eller 2 tum

Post by AstroFriend »

Hej!
Vad det gäller för planetfoto har du redan fått svar av Peter.

Men för deepsky är det kanske mer en Comacorrector du behöver, ev. som dessutom reducerar bränvidden på ditt teleskop. Du har varit lite knapphändig med information om ditt teleskop, antog att det är en Newton med 190mm spegeldiameter, men vilken fokallängd eller ljusstyrka? I depsky fallet söker man ju ofta maximal ljusstyrka och ett plant bildfält, i ditt fall passande en Nikon D5100, en Crop C sensor tror jag, ca 35mm diameter.

Skriv lite mer om ditt teleskop så kan vi ge dig bättre hjälp.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: köpa ny barlow, 1,25 eller 2 tum

Post by glappkaeft »

Ett 190MN är ett Makutsov-Newton teleskop vilket har bara en fjärdedel så mycket koma som vanliga Newtonteleskop. Koma är därför inget större problem för dessa telskop och så vitt jag vet finns det inga massproducerade komakorrektorer som passar MakNewtar.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: köpa ny barlow, 1,25 eller 2 tum

Post by AstroFriend »

glappkaeft wrote:Ett 190MN är ett Makutsov-Newton teleskop vilket har bara en fjärdedel så mycket koma som vanliga Newtonteleskop. Koma är därför inget större problem för dessa telskop och så vitt jag vet finns det inga massproducerade komakorrektorer som passar MakNewtar.
Aha, var det ett så fint teleskop, tolkade mn som mm, då behövs ju egentligen ingen optisk anpassning utan bara det mekaniska och det lär ju vara en enkel T2 42mm adapter till Nikon bara. Det är det antagligen redan förberett för, och det lär väl vara konstruerat så man når fokus utan några speciella knep.

Men är ett sådant teleskop optimalt för planetfoto? Har aldrig sett någon använda ett sådant för det ändamålet, brukar vara mest enkla Newton med relativt höga f-tal, typ 8, förstår då också funderingarna till den kraftfulla barlowen.

2" är ju bra om "röret" är så att ingen vinjettering tillkommer, men det gäller deepsky och hur man normalt konfigurerar optiska systemet då. För planetfoto och de extremea fokallängder man använder då kan jag inte se någon fördel rent optiskt med 2". 2" kan ju ge en bättre mekaniskt stabilitet, och sedan kan ju förstås den barlow i 2" utförande ha en mer påkostad och bättre optik. Men jag har ingen erfarenhet av de barlow som diskuteras här så det får andra skriva om. Själv brukar jag använda vanliga teleförlängare för foto, inte för att de kanske är bäst mest för att jag har sådana liggandes.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”