Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
BillyBob
Posts: 15
Joined: 2011-09-22 22:29:18
spamtest: JA
Location: Ljungsbro

Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Post by BillyBob »

Har en nyinköpt skywatcher 150pds eq3-2 med lite fokus problem. Var ute häromkvällen och provade nya teleskopet och blev ganska fundersam då jag inte riktigt kunde få ordentlig fokus, innan jag började observera gjorde jag en kollimering av teleskopet med en kollimeringslaser. Har haft en 80 mm refraktor innan och den har fungerat betydligt bättre och den fick jag riktigt bra fokus med. Jag ringde och pratade med mats på astrosweden om problemet och fick hjälp. Han berättade att det inte bara är att sätta i kollimeringslasern och pricka rätt med speglarna. Han gav diagnosen att det troligtvis är sekundär spegeln som är förskjuten. Han gav mig tipset om att borra hålla i en filmburk och försöka sikta in spegeln på rätt plats. Har provat nu att försöka ändra lite på sekundären och se med blotta ögat så den ska hamna bättre eftersom en filmburk det har jag ingen... Sekundären har snurrat 4 varv åt höger och 6 varv åt vänster och sen minns jag inte mer, jag tyckte det såg ut som det kanske skulle va lite bättre. Kollimerade igen med lasern, och nu kan jag inte ens få det minsta fokus över huvudtaget. Är som sagt ingen expert... hoppas ni kan hjälpa mig för jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få mitt nya teleskop att fungera. Mvh Per
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Post by Frazze »

Hej.

Jag har följt denna guide när jag kollimerat mitt teleskop.
Testa den och se om du lyckas bättre.

Mvh
Daniel
BillyBob
Posts: 15
Joined: 2011-09-22 22:29:18
spamtest: JA
Location: Ljungsbro

Re: Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Post by BillyBob »

Tack Daniel. Har kommit ganska långt med kollimeringen, med ett snabbt teleskop f5 så ska det se lite snett ut vad jag förstår i guiden du gav mig. Jag bifogar en bild på det så kanske ni kan se om det är helt galet.
Attachments
bild.JPG
bild.JPG (214.93 KiB) Viewed 4439 times
User avatar
BjörnL
Posts: 73
Joined: 2011-10-23 00:13:33
spamtest: JA
Location: Emmaboda

Re: Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Post by BjörnL »

Jag har en GSO 150/750 mm f5 reflektor, och jag kommer ihåg första gången jag skulle kollimera den. Var också väldigt förbryllad över att det såg lite snett ut i den även om alla cirklar och kryss var centrerade. Sen fick jag reda på att det ska se ut så tydligen. :)
BillyBob
Posts: 15
Joined: 2011-09-22 22:29:18
spamtest: JA
Location: Ljungsbro

Re: Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Post by BillyBob »

Jo förvirrande det här. men nu har jag kommit på med att jag inte har armarna alltså korset rakt över sekundären... och jag vrider på allt som går att vrida på och den vill inte centrera sig... fy sjutton alltså, skulle kanske köpt mig en refraktor iallafall...
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Post by Init4theimaging »

Lite praktisk vägledning..

http://www.youtube.com/watch?v=zd-fl9SEYHw

Mvh,
Daniel
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Post by Timaoes »

Du får trösta dig med att vi alla skruvar bort oss någon gång. Svetten lackar och paniken är i antågande. Minns precis hur det kändes. Har man ett snabbt teleskop så måste man helt enkelt erövra tekniken. När man väl lärt sig går det på en minut. Du har fått länkar till flera guider, så jag ska inte gå igenom tekniken, men ett par tips iallafall.

Antar att du behöver verktyg till sekundärskruvarna. Första tipset är att ALDRIG använda verktyget när tuben pekar uppåt. Tappar du skruvmejseln eller vad det nu är på primären så blir det inte kul.

Andra tipset är att ta det lugnt. Läs på ordentligt. Se till att ha en eftermiddag inomhus för jobbet.

Tredje tipset, som kanske redan finns i klippen andra länkat till, är att tejpa fast lite vitt papper mitt emot fokuseraren. Då ser du sekundären bättre. Det kan också vara idé att använda ett papper för att blockera bort primären medan du hålls med sekundären. Lätt att bli förvillad annars.

Lycka till

Johan
BillyBob
Posts: 15
Joined: 2011-09-22 22:29:18
spamtest: JA
Location: Ljungsbro

Re: Skywatcher 150p sekundär spegel kollimering

Post by BillyBob »

Tack för alla svar, roligt att man kan få så mycket hjälp!

Return to “Optik”