Fokalreducerare till newton

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Fokalreducerare till newton

Post by Starsoft »

Efter det att jag bytte ut guidetelskopett till ett 115mm newton, tog bort guideringarna och satte fast det permanent så har livet blivit lite enklare, jag slipper krypa omkring på golvet och försöka få in en stjärna i synfältet på min ljussvaga refraktor som jag använde tidigare. Jag vet nu att synfältet på guideteleskopet alltid ligger exakt mitt i bilden på huvudkameran, så jag sparar mycket tid vid varje session. Jag kan guida på stjärnor ned till magnitud 10 så i de flesta fall går det utan vidare att hitta guidestjärnor.

Men när jag provat på vissa objekt så har det varit svårt att få in en bra guidestjärna i synfältet utan att flytta objektet bort från mittpunkten i huvudkameran, därför funderar jag nu om det går att sätta dit en fokalreducerare för att öka synfältet på guidekameran och fixa det sista lilla problemet.

När jag söker på nätet så verkar "ingen" använda fokalreducerare till snabba newton, om jag drabbas av lite coma har ingen betydelse för guidkameran, men det kanske finns andra problem? Någon som har provat eller har något tips?

Det går naturligtvis att skruva på huvudspegeln i guideteleskopet och därigenom rikta om det, men då tappar jag den exakta relationen mellan huvud och guidekamera som just nu gör det enkelt att sätta upp en fotosession, så det vill jag undvika.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Fokalreducerare till newton

Post by funkstar »

Hehe, nu börjar det likna spam här men det är roligt att sitta och läsa och man blir ju så inspirerad.
Eftersom jag är så inne på att styra servon och gör det med min egen huvudspegel så borde du kunna göra en cell som har servon på ställskruvarna på huvudspegeln och håller koll på hur mycket som är kompenserat för att hitta en bra stjärna. Sen kan du när som helst återgå till normal-läge genom att bara låta servona svänga tillbaka (tom översvänga för att kompensera för backlash).
Lite meckigt, och du skrev att du ville undvika denna lösning, men i brist på andra och, som sagt, servon är billiga och enkla att styra så kan det ju vara ngt.

MVH

Per
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fokalreducerare till newton

Post by Starsoft »

Det visade sig att jag hittade guidestjärnor utan att behöva rikta om tuben/spegeln i de allra flesta fall, till nästa år ska jag dessutom använda en fokalreducerare på guidekameran och då lär problemet försvinna helt. Det är en stor fördel med en fast monterad guidetub som man inte behöver meka med när man ska fota, nog med prylar att justera ändå.

En annan närliggande intressant tanke är att på sekundärspegelhållaren sätta piezoelektriska aktuatorer som används för att vinkla sekundärspegeln som därigenom kan användas på motsvarande sätt som adaptiv optik utan att behöva sätta in ytterligare optiska element i strålgången, vilket är extra problematiskt på en newton.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Optik”