Flip-mirror eller...

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Flip-mirror eller...

Post by Starsoft »

Hej och gott nytt år till er allihopa!

Jag sitter och funderar över det kommande astroåret då jag ska börja med lite hobbyvetenskap, och då inser jag att jag skulle behöva en pryl...

Här kanske finns någon som är uppdaterad på finurliga tillbehör, jag behöver en pryl som kan växla kamera automatiskt på ett mindre teleskop. Finns en sådan manick?

Vad kan man göra med en flip-mirror?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Flip-mirror eller...

Post by Jonas »

Tack detsamma!

Visst kan du använda en flip mirror och två kameror men du behöver ju givetvis ett guideteleskop också i så fall.
Om du tänkt att ta "vetenskapliga" bilder så kan spegeln i och för sig introducera fel som gör att bilderna inte blir 100% jämförbara men i det närmaste i varje fall.

Kul att se vad du har i kikaren :wink:

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flip-mirror eller...

Post by Starsoft »

Grundproblemet är att vi har för mycket moln och för låga temperaturer här i landet, det är förmodligen därför som det internationellt sätt är glesare med aktiva amatörastronomer i Sverige.

Om man nu ändå ska försöka göra något vettigt inom astronomi så gäller det att utnyttja varje timme som det är klart väder, och helst då utan att frysa ihjäl.

Obset jag byggde för 2 år sedan har hjälpt mig en hel del men det är ändå så att jag måste vara där och utföra en massa handgrepp för att starta en fotosession, och det är många gånger som jag t.ex genom arbete inte kan göra det.

Lösningen som jag ser det är ett helt fjärrstyrt/automatiskt obs, och då helst ett som inte kostar skjortan.

Ett av de problem som jag då får är att jag vill ha både min EOS kamera för att ta färgbilder, och dessutom en svartvit kamera med filerhjul, guider och helst också en spekrograf, allt fjärrstyrt och automatiskt.

Så jag har en hel del övriga än så länge ganska lösa funderingar hur jag ska lösa olika saker, utöver att kunna växla kamera. Grunduppsättningen ska vara 2 identiska 6 eller 8" f/4-5 newton teleskop på en EQ6, 2 kameror på det ena, guider och spektrograf på det andra. Möjligen kan spektrografen alltid fungera som guider?

Så länge som jag envisas med mina newton teleskop så tror jag nog inte det går så bra med en flip-mirror för att växla kamera, på en refraktor skulle det nog gå bra. Så nu tänker jag mig att borra ett till hål i tuben och sätta på en till fokuserare förskjuten 90 grader, och sedan tillverka en egen sekundärspegelhållare som det sitter ett litet servo på som kan vrida den 90 grader för att växla kamera. Då undrar jag om det kommer att gå att kollimera en sådan lösning? Några andra problem? Någon som sett något liknande?

Har ingen klar bild över hur obset ska se ut heller, annat än att det ska vara litet som en hundkoja utan plats för visuella observationer och taket ska naturligtvis öppnas och stängas elektriskt.

Det blir nog inte klart i morgon det här 8)
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Flip-mirror eller...

Post by Bengt »

Hej !

Ja detta lands klimat suck :( . Blir kanske billigare och enklare att hyra in sig på ett remote obs i tex Australien :D

Skämt och sido det hela verkar som en kul ide´. är dock lite skeptisk om du kan få det att fungera med din nuvarande montering. Ser en hel del problem med att hänga så mkt utrustning på ett och samma stativ och ändå få den att guida fint utan tex flex problem . Du skulle nog behöva en parmount montering för att lyckas med detta tror jag .

Men saknar man inte ekonomiska medel är det väl bara till att prova :D

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flip-mirror eller...

Post by Starsoft »

En Paramount montering skulle väl göra det hela mycket enklare och bättre (dreglar...) men det är i alla fall idag helt utanför min budget. Så jag får nog till att börja med använda min EQ6 och gå ned i öppning till 6 eller 8 tum.

Orion england har lättviktstuber som verkar bra men då blir dom dyra, 2 st 8" skywatcher som är billiga väger 18 kg tillsammans och sedan med resten av prylarna så hamnar det nog på närmare 25 kg, och det vet jag inte om min EQ6 klarar, idag väger min 10" 20 kg med tillbehör och det har gått bra så det kan väl tänkas fungera. Att gå ned till 6" vill jag helst inte göra, men det är ett alternativ att starta med det, det kommer att ta lång tid innan allt annat fungerar och det går ju att uppgradera senare. Två identiska tuber som är upphängda på ett bra sätt vill jag ha, för då tror jag att problemen med flex kommer att minskas till obetydlighet.

Hittar ingen spektrograf som är riktigt som jag vill heller, de sägs vara anpassde för f/10 och jag vet inte vad som händer om man sätter en sådan på en f/5 newton. Ska prylarna dessutom vara möjliga att fjärrstyra så blir det en del saker som måste byggas om i en köpt, så jag kanske skulle prova att göra en egen spektrograf, ritningar finns faktiskt på nätet och det verkar genomförbart.

Har ingen bra lösning på obset heller, de lösningar jag hittat på nätet som går att öppna elektriskt är antingen domer eller roll-off, och det är två konstruktioner som jag vill undvika. Obset ska vara anonymt och helst se ut som en hundkoja eller lekstuga. Dels för stöldrisken men också för att jag tänkte hyra in det på någon mörk plats när jag fått det att fungera, och det går nog lättare om det inte ser "konstigt" ut. Har bekanta som har hus i spanien, vet inte hur deras läge är men en sådan lösning vore riktigt kul om det gick att genomföra, men då får det inte bli fel så ofta :cry:

En sak som jag märkt i mitt nuvarande obs är att marken rör på sig, det leder till poljustering då och då, det är naturligtvis inte acceptabelt i ett fjärrstyrt obs. Så där lär jag hitta en berghäll, eller i värsta fall gräva till frostfritt.

Tur att det finns saker att fundera på, de senaste 2 måncyklerna har varit de sämsta jag upplevt sedan jag började med astrohobbyn.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Flip-mirror eller...

Post by Terje »

jnag tror inte på möjligheterna att med rimlig vikt få två 8" tuber fria från flex och 25kg skulle jag nog inte vilja hänga på en EQ6a för fotobruk speciellt inte när du får ut vikten lite mer än du har nu. jag skulle nog satsa på en yub och se om det inte finns någon annan lösning än flipmirror på att skifta instrument som eventuellt kan hanteraalla instrument minus guider som du kör offaxis. Kanske kan vara värt att lägga ut en fråga om ideer på lösningar på cloudy nights.

edit:
Vad det låter som att du skulle ha är i princip en van slyke sidewinder fast motoriserad. Fast det låter inte så billigt...
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Flip-mirror eller...

Post by funkstar »

Vilket grymmt projekt :)
Det här med två fokuserare som att förskjutna med 90 grader tyckte jag lät som en smart idé. Med ett servo som drar runt centrum axeln mot två ställbara ändlägen så att du är säker på att komma i rätt läge varje gång (alt ett reglersystem så du kan styra din vinkel med servot). Bara centrumaxeln är centrerad i tuben och med sekundärspegeln ordentlige borde det väl teoretiskt inte vara problem eller? Servo är lätta att styra och går att få jäkligt små (typ 3 -9 gram..) på tradera för under hundringen. Sen en microprocessor som kör den och en slirkoppling som gör att du kommer till ändläget och inte längre (kanske blir det spänningar som får avlastas när den ligger mot ändläget, borde gå att kompensera för, belastar ju inte optiken). Det hela borde kunna lösas enkelt och ganska billigt.

Spännande projekt i alla fall.

Per
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flip-mirror eller...

Post by Starsoft »

Hej funkstar

Den här sekundärspegelhållaren med en liten servomotor är nu på gång att realiseras, är det något du skulle vilja hjälpa till med?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Flip-mirror eller...

Post by funkstar »

Jag skulle gärna hjälpa till. Verkar vara ett superhäftigt projekt. PM mig med vad du behöver hjälp med så kan vi ta diskutionen där.

MVH

Per
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flip-mirror eller...

Post by Starsoft »

Då har funkstar (Forsberg Astrophysics Engineering), hjälp mig med ett av de större kliven till mitt nya obs, tillverkningen av två styrbara sekundärspegelhållare till mina 8" Skywatcher newtontuber.

Image

Så såg orginalhållaren ut.

Image

Så här ser den ut nu, det nya hålet i tuben för den extra fokuseraren är inte borrat ännu, men den existerande är kollimerad med den nya hållaren och det gick mycket bra, enklare än med orginahållaren. Nu finns olika skruvar för alla inställningarna, inte 4 skruvar som påverkar alla egenskaper samtidigt som det är orginal. Den nya fokuseraren kommer att vara justeringsbar så jag ser inget problem att kollimera systemet när den också sitter där.

Trådarna till motorn kommer jag att byta ut mot tunn emaljerad koppartråd som kan limmas fast på kanten till hållarens ben.

När jag testat och sett att allt fungerar så ska jag lämna in hållaren på svart-anodisering så den ser lite bättre ut, den blir då också mycket tåligare.

Den enda nackdelen som jag sett med den nya hållaren är att den väger mera än orginalhållaren, men den extra vikten ligger på andra sidan spindelbenen, det förhållandet skulle ev. kunna hjälpa till att balansera hållaren och därmed inte vara något problem. Jag har aldrig hört att man balanserar sekundärspegelhållaren på en newton, men det verkar inte omöjligt att den kraftigt obalanserade orginalkonstruktionen skulle kunna bidra till systemets flex vid foto med lång exponeringstid, det skulle kunna undersökas mera.

Jag ska också till helgen försöka göra fästet som håller bägge tuberna bredvid varandra på EQ6 monteirngen, det ska bli mycket spännande att se hur det blir.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Flip-mirror eller...

Post by funkstar »

Utan att försöka stjäla uppmärksamheten från tråden eller ämnet i den så har jag lagt upp lite bilder och info om bygget (bara spegelhållarna då alltså) på min hemsida:
http://www.per.artektron.se/Misc_Smalle ... pider.html
http://www.per.artektron.se/Blog/Entrie ... older.html

Per (Forsberg Astro Engineering)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flip-mirror eller...

Post by Starsoft »

Det är jättekul att se tillverkningen, och du har även skrivit om en del oväntade fördelar man kan få med en sådan här lösning som också har gått upp för mig, både visuellt och fotografiskt, med manuell eller elektrisk styrning.

En helt annan sak som syns väldigt bra i bilden på tuben som är värd att nämna är hur långt in i tuben röret i fokuseraren går, här får man garanterat problem om man sätter en DSLR i en sådan här fokuserare eftersom den då sannolikt är skruvad nästan längst in.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Optik”