Meade 102 APO behöver kollimeras?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Meade 102 APO behöver kollimeras?

Post by Corpze »

Hej, har använt min Meade 102mm ED APO några gånger sedan jag köpte den i oktober och är jättenöjd, använder den mkt tillsammans med mitt 25mm Celestron plössl men jag har märkt att när jag använder mitt 17mm hyperion i "2tums-utförande" så får jag lite färgfel om jag har objektet i nederkant av okularet, om jag har objektet i överkant går det jättebra, inga färgfel alls, vad kan detta vara? Okollimerat (hoppas inte) okularet för nära diagonalen? (jag skjuter in min hyperion längst in)

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Meade 102 APO behöver kollimeras?

Post by stoffe »

Blir det likandat utan diagonal? Vrida okularet hjälper inte heller?

En vild gissning är att om dragtuben till fokuseraren inte linjerar korrekt, kan du få detta fenomen? Sitter frontlinsen (objektivet) rätt, korrekt linjerat i förhållande till dragtuben?

Rena gissningar från min sida men kanske kan vara värt att kolla upp.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Meade 102 APO behöver kollimeras?

Post by Corpze »

stoffe wrote:Blir det likandat utan diagonal? Vrida okularet hjälper inte heller?

En vild gissning är att om dragtuben till fokuseraren inte linjerar korrekt, kan du få detta fenomen? Sitter frontlinsen (objektivet) rätt, korrekt linjerat i förhållande till dragtuben?

Rena gissningar från min sida men kanske kan vara värt att kolla upp.
Utan diagonal når jag inte fokus, och om jag snurrar på okularet så är fortfarande nederkanten oskarp, dock så märkte jag nu på dagen att det är skarpt länge med kanterna i bildfältet, dock lite mer i nederkant. Men sätter jag i mitt hyperion med 1,25" fattningen så är det kristallklart ända ut i kanterna, kanske är det just mitt hyperion som inte kan användas som 2" i just den här typen av refraktorer?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Meade 102 APO behöver kollimeras?

Post by Corpze »

Har läst på lite och man skall ju inte ta av 1,25" "nose-piecen" på hyperionokularen då detta fenomen uppkommer, man kan använda den i 2" fattning som den är, utan att skruva bort linselemetet tydligen.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Optik”