Bättre lins till Skywatcher 150P EQ3 - 150/750mm

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Jockas
Posts: 3
Joined: 2013-03-19 19:57:52
spamtest: JA

Bättre lins till Skywatcher 150P EQ3 - 150/750mm

Post by Jockas »

Hallå!
Första posten av en glad amatör.
Har haft teleskopet nu ett tag och kollat på det allra vanligaste objekten på himlen, tillsammans med en väldigt intresserad 9 årig dotter.
Själv undrar jag hur bra linserna verkligen är som med följer. Man ser lika bra med det med minst förstoring som det med max. Objekten blir suddiga och väldigt mörkare med större förstoring, och med barlow blir syn-fältet riktigt litet och betydligt sämre (känsligt hur man håller ögat mot linsen)
Så går och funderar på en ny lins. Antingen en bättre 10mm okular eller ett zoom okular tex TS 7-21.
Är dessa bättre än original, som jag tycker känns som en ica maxi produkt :green:
Funkar det fint med ett billigare zoom okular typ TS? eller är det fasta som gäller. Lönar det sig att köpa ett 2" då denna adapter medföljde.

Hoppas det finns någon vänlig skäl som kan ta sig tid att hjälpa en nykomling på ämnet ;)

/Lennie
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Bättre lins till Skywatcher 150P EQ3 - 150/750mm

Post by Starsoft »

Hej

Jag har en sån tub och om du har samma 10 resp 25mm okular som följde med mitt teleskop så borde dom fungera bra, barlowen däremot tyckte jag inte om riktigt. Sedan hänger ju mycket på vad man har för förväntningar och vilka objekt man väljer att titta på, men det teleskopet ska normalt fungera bra med orginalokularen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jockas
Posts: 3
Joined: 2013-03-19 19:57:52
spamtest: JA

Re: Bättre lins till Skywatcher 150P EQ3 - 150/750mm

Post by Jockas »

Jo det stämmer. det är 10 och 25 som medfäljer. Men tycker att den tappar riktigt mycket med 10mm. Som jag nämde så ser det nästan bättre ut med 25 än 10mm. Och som du säger är ju barlow ingen höjdare. Så därför gick tankarna att kanske köpa ett ett annat, tex zoom och köra utan barlow.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Bättre lins till Skywatcher 150P EQ3 - 150/750mm

Post by wilt »

Jag har också ett Skywatcherteleskop (20 cm f/6) till vilket det följde med 10 och 25 mm okular, bägge av typen Plössl. 25 mm har funkat bra, men 10 mm var inget vidare (nyckelhålskänsla) så jag skaffade en ersättare men har fortsatt använda den 25 mm som följde med. Jag valde ett Explore Scientific 6.7 mm 82-graders okular som ersättare till 10 mm, vilket jag är mycket nöjd med. Säljs av Astro Sweden. Men det finns förstås andra alternativ. Många är nöjda med Baader Hyperion som är ett prisvärt 68-graders okular som finns i flera brännvidder nära 10 mm.

Zoomokular har jag ingen egen erfarenhet av. Några prisar dom, några klagar över krånglande mekanik.

Kontentan blir att om du lägger lite pengar på att byta okular och då framför allt siktar på att byta ut 10mm-okularet så är det nog väl använda pengar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Jockas
Posts: 3
Joined: 2013-03-19 19:57:52
spamtest: JA

Re: Bättre lins till Skywatcher 150P EQ3 - 150/750mm

Post by Jockas »

Låter vettigt!
Blir väl att kolla runt lite och läsa och utforska nätet efter hur andra har upplevt det hela.
Kanske till och med finns lite tester någon stans :D
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Bättre lins till Skywatcher 150P EQ3 - 150/750mm

Post by Timaoes »

Till det som sagts tidigare i tråden måste man också lägga seeingen när du observerar. Generellt gäller att om du har bra seeing, dvs stabilt lufthav ovanför teleskopet, kan du använda högre förstoring; har du dålig seeing måste du använda lägre förstoring. Effekten är speciellt märkbar på planeterna. Det måste alltså inte vara så att ditt 10 mm är dåligt, utan det kan också vara så att seeingen var dålig den kvällen. Med detta i åtanke kan det också vara idé att skaffa ett okular för mellanförstoring. Se även till att teleskopet är väl nedkylt innan du börjar observera, annars får du turbulens i tuben vilket har ungefär samma effekt som dålig seeing.

/Johan

Return to “Optik”