Kan ett teleskop tjäna två syften?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
at1981
Posts: 15
Joined: 2013-03-01 10:51:11
spamtest: JA

Kan ett teleskop tjäna två syften?

Post by at1981 »

Hejsan!

---
Kan ett teleskop tjäna två syften, dels för astro-foto men även för landskapsfoto?
T.ex. detta som väger 6 kg: http://www.astrosweden.se/vixen-vc200l- ... ta/20557-0

Brännvidd på 1800mm och bländare på f/9 låter ju bra för inget kameraobjektiv jag känner till klarar av detta
och sedan är priset lägre än både kameraobjektiv och tubkikare.

eller

T.ex. detta som väger 10 kg: http://www.astrosweden.se/vixen-vmc260l ... ta/20558-0

Brännvidd på 3000mm och bländare på f/11 låter ju bra för inget kameraobjektiv jag känner till klarar av detta
och sedan är priset lägre än både kameraobjektiv och tubkikare. (Denna kostar dock betydligt mer än den ovan)


---
Tänkte ett bra teleskop som man alltså kan använda både för astro- och för landskapsfoto som t.ex. fåglar
eller flygplan uppe i luften. Samtidigt som man skall kunna fånga nebulosor på bild.

Utöver detta så vill jag ju att det skall fungera bra med min Nikon D800E som ev. kan koppas ihop mellan
teleskop och kamera med T2-ring.

--- ---
Eller om man ev. köper Nikons kommande 800mm-objektiv med f/5,6 inkl. 2x-konverter. Är en brännvidd på 1600mm och
f/11,2 tillräckligt bra för att fota supernovor och dyl. som man inte ser med blotta ögat? Hehe, ett billigare alternativ till Nikons 800mm är Sigmas 300-800mm med f/5,6.

--- ---
Sist men inte minst! Finns det något jättebra teleskop rent optiskt som samtidigt är så otekniskt som möjligt utan fjärrstyrning och dyl?
Misstänker att denna moderna teknik bara det kostar betydligt mycker mer än ett utan sådan teknik. Att fota med teleskop på landbacken behöver ingen fjärrsökningsgrej av objekt i universum. Hur lätt/svårt är det att fota planeter och nebulosor utan fjärrstyrning? Tänkte att man siktade mot natthimlen så skulle de uppenbara sig ändå så att säga :).


MVH Alexander T !!
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Kan ett teleskop tjäna två syften?

Post by glappkaeft »

at1981 wrote: Kan ett teleskop tjäna två syften, dels för astro-foto men även för landskapsfoto?

Tänkte ett bra teleskop som man alltså kan använda både för astro- och för landskapsfoto som t.ex. fåglar
eller flygplan uppe i luften. Samtidigt som man skall kunna fånga nebulosor på bild.
Visst så är det möjligt men det är bökigt och resultatet blir sällan väldigt bra. Teleskop saknar t.ex. all automatik som du hittar i ett vanligt objektiv och är optimerat för att ta bra bilder på natthimelen. Det är vanligare att man gör tvärtom och använder kameraobjektiv för astrofoto. Vanligtvis så använder man då inte extrema brännvidder utan kör med fisheye, normalobjektiv eller tele på 300 mm eller liknande (Canon 300 mm F2,8 är populär).
Utöver detta så vill jag ju att det skall fungera bra med min Nikon D800E som ev. kan koppas ihop mellan
teleskop och kamera med T2-ring.
Dagens DSLR kameror har får små pixlar för att passa bra för brännvidder över 1000 mm. Över denna gräns krävs igentligen CCD kameror med stora pixlar. Som astrofotonybörjare är det nästan omöjligt att starta med 2000 mm brännvidd och upp. Utrustning (montering, CCDkamera, guidning, fokusering, daggvärmare, etc.) som krävs för att få sådana teleskop att fungera bra i praktiken drar iväg på över 100 000 kr och att få allt intrimmat kräver erfarenhet och mycket jobb.
Hur lätt/svårt är det att fota planeter och nebulosor utan fjärrstyrning? Tänkte att man siktade mot natthimlen så skulle de uppenbara sig ändå så att säga :).
Jag är inte helt säker på vad du menar med fjärrstyrning (vanligtvis betyder det att teleskopet kan styras från en annan plats än där det står) men för att fota himmelen med något annat än en fisheye/vidvinkel så måste man ha ett polställt stativ som följer himmelen (motoriserad montering med ekvatorialhuvud/wedge, kameravridare, etc.). Ända undantaget är igentligen månen som är så pass ljusstark att man t.o.m. kan ta den med frihand. Att hitta objekt på himelen är svårare än vad man tror och kräver en del erfarenhet, bra stjärnkartor och en bra sökare.

Att astrofota är en mycket speciell hobby som skiljer sig på många punkter både från visuell astronomi och från fotografering. Om du är funderar på att börja så skulle jag inhandla t.ex. Covingtons "Digital SLR Astrophotography" som tar upp massor med olika sätt att astrofota med DSLR samt praktik och teori. Har du möjlighet så är det otroligt värdefullt att följa med erfarna astrofotografer ut.

Det är ofta bäst att börja med det man har. Du verkar ju ha fotat sedan tidigare, vad har du för utrustning idag?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kan ett teleskop tjäna två syften?

Post by stoffe »

Ett Nikon 800 mm f/5,6 borde räcka gott och väl utan 2x konverter. Glöm ej att stänga av VR på objektivet.
Bara så du vet så kostar det objektivet 150 000 kr :good: Det funkar mycket bra med kortare bränvidder oxå, testa ett 50 mm objektiv med följning så har du kommit en bit på vägen.

Det är mycket lättare att börja med korta bränvidder och jobba sig uppåt. Det är nog så svårt att få till guidening, pekning osv på teleskopet. Det är inte så lätt att hitta objekten man ska fota alla gånger, inte ens med ett goto teleskop om det pekar något fel.

Jag håller allt som Glappkaeft skrev i förra inlägget, jag har lärt mig mycket utav honom och de andra i UAA. Vi har föreningskvällar där vi jobbar mycket med astrofoto. Det kanske finns någon astronomisk förening där du bor som kan hjälpa dig på traven?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Optik”