Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by Bengt »

Jag vet hur frustrerande sånt här kan vara du har även mitt deltagande.
Tittar man på pacman bilden så verkar det mer se ut som koma problem tycker jag vild spelulation fel avstånd på ccd sensorn?
Ser jag felet på vega ser det ut som ett typiskt temp fel med spänningar tycker jag. Jag hade helt plockat bort alla låsningar och haft en helt flytande spegel.Sätt dit de där trådarna som föreslagits.

Mer vilda funderingar kan det helt enkelt så att allt bottnar i den där aluminium ringen som fäster korrektorn . Man får komma ihåg att dessa prylar skruvas ihop i ett land med hög temp sen ska de fungera i kanske 40 grader kallare klimat.Aluminium är ett material som rör sig massor. Prova öka temp på dina värmeband till max och se om det händer något mad en stark stjärna som Vega.
Skulle kunna förklara varför du får "koma svansar i ytterområdet också om den korrektorn är spänd av att glaset "bågnar" som sagt vilda spekulationer.

Bengt
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by gunnar »

Lazze wrote:Jag har varken det teleskopet eller någon lösning, men jag tycker stjärnorna ser väldigt olika ut på bilderna och det verkar skumt.

På Vegabilden ser alla stjärnor ut som halvmånar medan på Pacmanbilden ser det för mina ögon betydligt bättre ut om än inte perfekt. Så det man undrar över är varför felet inte är konsistent?
Pacman och Vega ligger ju på väldigt olika altitud, så tanken på flex i sekundär eller fokuserare är det första man tänker på, men där har jag ju läst att du verkar ha kollat allt. Bara en observation som sagt och jag förstår också din frustration. Med så här lite tillfällen till klar himmel är felsökning det sista man vill lägga tid på.

/Lasse
Javisst, det tar ju så lång tid att prova ut olika inställningar när det är så få tillfällen med bra väder. Vega bilden är oguidad+ att det kan vara rörelseoskärpa som gör dom små stjärnorna annorlunda eftersom jag höll i kamerautlösaren då.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by gunnar »

Bengt wrote:Jag vet hur frustrerande sånt här kan vara du har även mitt deltagande.
Tittar man på pacman bilden så verkar det mer se ut som koma problem tycker jag vild spelulation fel avstånd på ccd sensorn?
Ser jag felet på vega ser det ut som ett typiskt temp fel med spänningar tycker jag. Jag hade helt plockat bort alla låsningar och haft en helt flytande spegel.Sätt dit de där trådarna som föreslagits.

Mer vilda funderingar kan det helt enkelt så att allt bottnar i den där aluminium ringen som fäster korrektorn . Man får komma ihåg att dessa prylar skruvas ihop i ett land med hög temp sen ska de fungera i kanske 40 grader kallare klimat.Aluminium är ett material som rör sig massor. Prova öka temp på dina värmeband till max och se om det händer något mad en stark stjärna som Vega.
Skulle kunna förklara varför du får "koma svansar i ytterområdet också om den korrektorn är spänd av att glaset "bågnar" som sagt vilda spekulationer.

Bengt
Hej Bengt!
Tack så mycket för dina vilda funderingar, det är sådana jag behöver för att komma på vad det är. :)

Jag kommer nog att återställa till helt flytande spegel igen, även fastän felet fanns innan.
Problemet fanns redan före limningen av spegeln då den var helt flytande, mao det har inte uppstått efter att jag limmade spegeln. Det måste vara något annat fel

Mvh
Gunnar
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by Tompa »

Mer funderingar... Du kanske ska försöka med att rotera korrektorspegeln och se vad som händer före och efter rotationen? Följer felet med i rotationen eller inte? Försvinner felet i vissa lägen? Alternativt att rotera primärspegeln och testa före och efter. Jag har för mig att primärspegeln till detta teleskop är sfäriskt slipad, och funderingen jag har är om korrektorlinsen har en viss "offset". Nu kanske jag är ute och cyklar, men som sagt en fundering...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by gunnar »

Tompa wrote:Mer funderingar... Du kanske ska försöka med att rotera korrektorspegeln och se vad som händer före och efter rotationen? Följer felet med i rotationen eller inte? Försvinner felet i vissa lägen? Alternativt att rotera primärspegeln och testa före och efter. Jag har för mig att primärspegeln till detta teleskop är sfäriskt slipad, och funderingen jag har är om korrektorlinsen har en viss "offset". Nu kanske jag är ute och cyklar, men som sagt en fundering...

Mvh,
Tomas W
Hej.
Jag har tidigare provat att rotera korrektorn. Primärspegeln har jag ej provat att roterat än.
Primärspegeln är konkav och inåtbuktande på 190mm Maksutov Newton. Uppochnervänd sfärisk slipning! :green:

Mvh
Gunnar
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by gunnar »

Hej.
Nu har jag på förslag gjort ett test med att maskera ner ljusöppningen 5mm i ytterkanten (den blå masken) Jag har också gjort en mask till centrumplutten som är ngt större i diameter än sekundärspegeln. Har bara fått ett kort tillfälle att fota med masken på under ca 15min innan moln åter började skymma stjärnorna som vanligt.
Teleskopet hann inte heller bli nerkylt ordentligt. Testbilderna är oguidade och ca10sekunder, hann inte starta guidning eftersom molnen rusade in.

Centrum-plutt masken gjorde ingen större skillnad på eller av.
Men den yttre blå masken gjorde skillnad, när denna var på såg det betydligt bättre ut med ganska jämnt fördelat sprak runt om hela stjärnan. När jag tog av den var felet tillbaka. Växlade 2ggr fram och tillbaka för att dubbelkolla men sedan kom moln och jag packade ner teleskopet.

Frågan är nu, varför blir det bättre med denna mask. Beror det på att det kommer in mindre ljusmängd? (det blir bättre resultat med tunna moln framför också som minskar ljusmängd) eller beror det på att någonting störande inuti tuben nu hamnar utanför ljuskonen och inte längre stör?

Förslag?

Jag hoppas på det sista!

Mvh
Gunnar
Provisorisk Mask.
Provisorisk Mask.
IMG_6010.1.jpg (175.87 KiB) Viewed 5434 times
Med blå mask.
Med blå mask.
IMG_4873.1.jpg (26.91 KiB) Viewed 5427 times
Utan blå mask.
Utan blå mask.
IMG_4874.1.jpg (34.86 KiB) Viewed 5427 times
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by VigdisVZ »

Kul att det går frammåt för dig Gunnar!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by Bengt »

Är ju ett ganska välkänt knep för att få fram bättre bild är att måla yttersta kanten svart på en primärspegel. Kan det vara en liknande effekt du fått fram?

Bengt
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by gunnar »

Bengt wrote:Är ju ett ganska välkänt knep för att få fram bättre bild är att måla yttersta kanten svart på en primärspegel. Kan det vara en liknande effekt du fått fram?

Bengt
Bengt!
Jag funderar också på om det kan vara yttersta kanten på spegeln nu. Det finns chans att kunna bli en par timmar med klart -halvklart väder i kväll.
Undrar om jag ska ägna dagen åt att tillverka ännu en mask till primärspegeln och prova på nytt nu i kväll med mask på spegeln. Om det gör samma effekt så bör det inte vara korrektorn eller någon av bafflarna som stör. Då borde felet vara i ytterkanten på primärspegeln.

Förresten, hur långt in brukar man maskera/måla ytterkanten på en spegel? Det "känns" som 5mm kan vara lagom att starta med, men jag har ingen kunskap om det.

Gunnar
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by Starfish »

Var det inte du som limmade fast spegeln i cellen? Har för mig detta, ifall det är så kommer du ihåg om detta problem uppstod innan eller efter du limmat den?

Edit, såg nu att detta problem var innan också..
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by Tompa »

Kul att det går åt rätt håll! Lätt att offra några mm apertur med tanke på förbättringen!
Man kan ju undra vad fenomenet beror på? Nån form av reflektion?

Ha det,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by gunnar »

Tompa wrote:Kul att det går åt rätt håll! Lätt att offra några mm apertur med tanke på förbättringen!
Man kan ju undra vad fenomenet beror på? Nån form av reflektion?

Ha det,
Tomas W
Ja visst! det är ingen katastrof att offra lite mm apertur tror jag. Om det är så att jag måste offra aperturen "framför" korrektorn så vill jag göra en snygg permanent lösning på det, kan ju inte ha en pappersmask där utan måste till något hållbarare. Får se om jag klarar tillverka en snygg sådan då. Men om det räcker att maska spegeln så är det lite lättare att göra det tror jag.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by LasseH »

Hej Gunnar.
Testa en mask framför huvudspegeln som bara tar bort 1 mm för att testa om problemet kommer från ljusspridning precis från spegelns kant där alu-skiktet är lite ojämnt och glaset fasat. Det känns troligare att det är något sådant än en klassisk nedböjd kant (flera mm) på ett sådant kvalitetsinstrument.
Mvh,
LasseH
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by gunnar »

LasseH wrote:Hej Gunnar.
Testa en mask framför huvudspegeln som bara tar bort 1 mm för att testa om problemet kommer från ljusspridning precis från spegelns kant där alu-skiktet är lite ojämnt och glaset fasat. Det känns troligare att det är något sådant än en klassisk nedböjd kant (flera mm) på ett sådant kvalitetsinstrument.
Mvh,
LasseH
Hej Lasse!

Tack för bra tips, ska genast ut i garaget och ta itu med detta.

Vi ses på stjärnträffen i morgon om jag får permission hemifrån. :)

Mvh,
Gunnar
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera" tråd!

Post by gunnar »

VigdisVZ wrote:Kul att det går frammåt för dig Gunnar!
Tackar!

Efter Lasses tips har jag funderat.
Nu dricker jag kaffe.
Har letat fram en gammal skivspelare!! 8)
Ska strax skrida till verket och plocka ut spegeln.

Ses på stjärnträffen!

Gunnar.