Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by perfrej »

Jaha, ja...

Jag provkörde aldrig min innan bytet till Moonlite. Nu är teleskopet dessvärre på väg till tippen om jag inte hittar lite andra dela til ldet. Så här går storyn:

Upptäckte tidigt att skruven till sekundären var för kort och gängorna i aluminium klena. Bytte till en längre skruv för säkerhets skull.

Kollimerade upp med en Hotec som jag konstaterat är helt rak. Slängde på grejorna på monteringen och körde v-curve i Focusmax och allt gick bra.

Bilderna blev sådär. Till slut kom jag på att CCD Inspector faktiskt har en flatfältsanalys, och den visade kraftig och ojämn vinjettering.

Kollimerade. Roterade sekundären. Kom på en metod där man med två av kollimeringsskruvarna på sekundären centrerar den horisontellt så att det blir lika mycket oskuggat på vardera sidan. Sedan i med lasern och vrid spegeln tills dess punkten befinner sig på den tänkta linjen som går på primären parallellt med fokuserarens siktlinje. Funkade jättebra.

Sekundären behövde upp men den längre skruven satte P för det. Bytte tillbaka till originalskruv, och passade på att än en gång justera in moonlitefokuseraren så att den var rak i tuben. Nu började det likna något men sekundären behövde komma ner lite till.

Pang. Det var inga gängor att tala om i ytterdelen av hållskruvens hål. Primären fick en rejäl reva, sekundären lossnade från foten och fick en kantflisa avslagen. Jippeee!

Jag har limamt om sekundären och satt ihop allt. Primärhållaren har dessutom fått en gummislang lindad runt sig så att den inte åker runt när man vrider på kollimeringsskruvarna. Jag får den inte rak hur jag än försöker. Jag tror att fokuseraren behöver upp eller ner för att få det hela rakt. Jag börjar dessutom tro att moonlitefokuseraren inte passar så bra till teleskopet men jag är osäker. Den går ju i alla fall inte att justera längs tuben som originalet gör.

Gunnar, har du jämnt belyst om du tar en flat? Tips, råd, tröst?

SUCK!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by gunnar »

Hej Per.
Men vilken otur du hade nu, jag lider verkligen med dig. :sad:

Jag vet inte hur jämnt belyst jag har på mina flats :shy: , har inte mätt det på något sätt men jag tycker dom gamla flatsen fungerar ok. Har länge fuskat med gamla flats. Ska bättra mig och börja ta nya flats ofta nu när det börjar bli smutsigare på primären och jag börjar få ordning på skåpet.

Ang revan i primären så skickar jag ett pm till dig strax!

Mvh
Gunnar
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by Tompa »

Verkligen tråkigt att höra, Per. Hoppas att det går att fixa på något sätt.

Måste nog byta ut den där hållarskruven innan det händer mig...
Gunnar eller Per: Vet ni vad det ska vara för dimension på skruven?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by gunnar »

Inte helt säker men tror att det nog var en m5 dimension. Jag bytte till en lite längre skruv förra året men har så klart glömt!

Gunnar
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by perfrej »

Hej!

Som ni kan se på SGL så börjar jag få till allt med min 190:a. Som vanligt när det går åt pipsvängen i början så drivs man av perfektionens glans och stannar aldrig och tittar bakåt. Jag tror att jag skall göra silikonmodden av huvudspegeln, och jag tror att man skall överväga en 1/10-lambda från Orion som huvudspegel. Kanske.

Jag har också funderat på ett par styrpinnar för cellen så att den inte gungar fram och tillbaka när man kollimerar. Tillfälligt så har jag löst det med en gummkabel lindad runt hållaren. Det funkar hjälpligt och spegeln ligger kvar i centrum under kollimeringen.

Jag behöver veta vad en oförstörd 190:a har för spegel-offset på sekundären. Det ojämnt belysta bildfältet - på alla verkar det som - 190:or har sina rötter i offset och spegelposition.
mirr.jpg
mirr.jpg (29.05 KiB) Viewed 5668 times
Ny sekundär kommer i morgon och jag funderar som sagt på en fin 1/10 från Orion. Den är 5mm tunnare men det gör ju inget.

Hepp!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by hansg »

Felet kan ligga i kameran inte säker ccd:n ligger exakt i linje, eller i kamerans uppsättning vinklar en aning.
Har varit med om båda fallen.
h-g
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by perfrej »

Det håller jag med om, men det är för mycket i detta fall. Jag får min nya kamera vilken dag som helst och den skall nog vara rak - en QSI direkt från fabrik ;)

The Quest goes on!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by glappkaeft »

Oftast sitter problem med sneda bildfält på kamerachippet inte i själva kameran utan i fokuseraren (fel position, snedd, dålig passform etc).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Sv: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by perfrej »

Ny moonlite, noga inmätt i tuben. Den verkar rak!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by Init4theimaging »

Hej Gunnar.
Hur har det gått med mak-newten? Resultatet på stjärnona med blå-masken såg ju mycket bra ut.
Kom att tänka på den här tråden när jag satt och kollade på MoonLight-fokuserare. Du har ju en sådan, och det kanske blir aktuellt för mig med till nästa säsong.
Du har säkert redan kollat det.. men hur långt sticker fokuserar-röret in i tuben? Tillräckligt för att skapa diffraktion som sabbar stjärnorna? Dslr har ju väldigt djupt sittande chip, och kräver att man skruvar in fokuseraren en hel del för att nå fokus. Kan det vara anledningen till att blå-masken funkar så bra?
Som sagt du har säkert kollat det för länge sen... tänkte bara..

Mvh,
Daniel
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by gunnar »

Hej Daniel.
Jo jag har kollat fokuserarröret redan vid installationen av moonliten, målade även röret med mattsvart färg längst ner under fokuserarhuset eftersom röret är högglanspolerat innan anodiseringen och väl glansigt.

Molnigt väder gör att det inte händer så mycket för tillfället. Har bara fotat ca 1 h på en lågt stående IC434 samt ca 1h på NGC2264 med den blå masken på och det tjorvade med guidningen. För lite tid på båda dessa objekt ännu. Det finns lite mer finjustering att ta i tu med, Men det stora felet är iaf borta när masken är på :)

Gunnar
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by Grinde »

Halloj!


Jag har rätt nyligen införskaffat ett Cat's Eye autokollimerings-kit och kört en sväng med min 190MN, kan bara konstatera att det är som dag och natt jämfört med mina tidigare justeringar gjorda med en laserkollimator (som senare visade sig vara väldigt okollimerad).

Jag började med att justera fokuseraren så den pekar rakt mot den geometriskt sett motsatta insidan av teleskopet.
Sen blev det en relativt snabb omgång med justering av sekundär-rotation, primär/sekundär-tilt.

Jag har studerat mina tidigare bilder och konstaterat att pir-flippar spökar rejält med bildfältet, även vissa vinklar med teleskopet, vilket har visat sig bero på att min primär ligger alldeles för löst i hållaren och floppar/glider runt lite hur som helst.
Jag plockade ut tuben från +20°C till -28°C när jag provkörde efter kollimeringen, så det blev bedrövliga tube-currents. Först trodde jag min kollimering blev ett totalhaveri då mina donuts såg ut som de blivit provsmakade:
Tube Currents
Tube Currents
TubeCurrents.jpg (46.61 KiB) Viewed 5489 times
Det resulterade i att jag plockade ur primären på plats 2 gånger för att lätta på skruvarna som håller spegeln (misstänkte pinched optics) för att sen göra om kollimeringen. Efter några timmar i kylan så gav jag upp och drog hem.
Efter rejält googlande så hittade jag en person som hade fått liknande stjärnor med ett SCT, som han skyllde på tubecurrents, då en "heat-plume" som stiger uppåt och tar en tugga ur alla donuts.
Fick tillbaka hoppet, så jag remote-körde igen dagen efter då tuben fått gott om tid med att stabiliserat temperaturen...

Här är ccd-inspectors bedömning av resultatet från tidigare under säsongen och efter mitt första försök med Cat's Eye kollimering:
CCD Inspector
CCD Inspector
catseye-190mn.jpg (68.66 KiB) Viewed 5489 times
Tilt X : -0.0"
Tilt Y : -0.1"
Tilten och kollimeringsfelet försvann i princip helt! Nu är frågan om jag ska pröva flytta primären mot / bort från front-korrektorn för att försöka förbättra kurvaturen ännu mer.

För mer info om hur Cat's Eye kitet funkar, ta en titt här: Youtube - Newtonian Axial Convergence Collimation Tutorial



Det blev en rejäl ögonöppnare för mig ang hur lite jag borde litat på lasern som enda hjälpmedel! Kan varmt rekommendera ovanstående utrustning
Mvh Jonas
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by gunnar »

Hej
Intressant! Förstår inte hur cats eye:n är konstruerad riktigt! Ccd inspector verkar inte så dumt heller. Själv har jag kollimerat med hemgjord laser och cheshire samt filmburk.

Fungerar ccd inspector med dslr kamera?

Hälsningar
Gunnar
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Skywatcher 190MN "Kollimera mera"

Post by Grinde »

Absolut funkar CCD Inspector med DSLR's, jag har kört igenom lite bilder från säsongerna jag körde med DSLR och det funkade minst lika bra.
Dock säger mer erfarna användare att man inte bör kollimera/justera enbart utifrån CCD Inspector, utan att programmet istället bör användas för att få ett ungefärligt hum hur man ligger till. Har man problem så syns det i programmet, men de problemen kan komma från en mängd olika faktorer, därför fick jag tipset att köra med Cat's Eye för att komma så nära "perfekt" som det bara går.

Info från hemsidan: http://www.catseyecollimation.com/autocol.html
Här finns en mer ingående beskrivning av Nils Olof Carlin The Autocollimator (AC) and its reflections