Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Post by Starfish »

Har tänkt mig köpa en BHZ, tänkte höra om era erfarenheter med detta okular samt om andra okular med zoom funktion i samma prisklass, är dem prisvärda och tänkte även fråga om huruvida detta okular passar i barlow och hur många linser barlowen borde ha osv man kan behöva för att slippa tappa bildkvalité, och vad betyder APO\ED på barlow? har alltid undrat.. :)

Mvh, stjärnfisken.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Post by Peter R »

Hej stjärnfiskaren,

Det går inte att ta miste på din entusiasm.
Jag tycker dock att det vore bra om du kunde gruppera snarlika frågor under en och samma tråd.
Till exempel så tror jag att denna fråga om BHZ skulle kunna ingå i http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=6786 där du frågat om rekommendationer om okular.
Anledningen är att varje gång det dyker upp en ny tråd så flyttas alla andra ner ett pinnhål och försvinner ganska snabbt från öppningssidan.

/*Peter R
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Post by Starfish »

Hej peter :) ber om ursäkt för det, jag är en riktig forumtorsk, älskar att skriva och fråga samt ha kontakt med folk sen så hatar jag att inte få svar på frågor och försöker alltid formulera mig på nytt i nya trådar.. kanske någon sjukdom av nått slag haha ska försöka hålla i tummarna, jag bor väldigt långt ute på landet och har inga grannar och ingen som bor med mig så pratar knappt nått om dagarna förutom med mina ankor :P jobbar bara 2 dagar i veckan.. förklarar kanske en del hehe, men jag ska iaf tänka på att hålla mig i trådarna.
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Post by Johansson »

Hade två "problem" med mitt Hyperion Zoom. Det ena är att det gick jäkligt tungt att vrida i kyla. Andra är att det ett fåtal gånger blev nått tjall med ögon avståndet. Som att nått hamnade i olag innuti, kanske relaterat till kyla. Blev helt enkelt väldigt mycket svart runt om synfältet och bara lite ljus som gick igenom i mitten. Sen kunde det gå till sig helt plötsligt om man ändrade brännvidd.

Men i övrigt så är det ju ett okular som fått så gott som enbart goda omdömmen, smidigt är det ju framförallt.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Post by Peter R »

Ingen fara. Här är de flesta entusiaster så jag lovar dig att du kommer att få svar på dina frågor.
Tyvärr kan inte jag hjälpa dig med den här men det är många andra som använder den.
Du kan även göra en sökning på tidigare trådar i ämnet. Om du söker på Hyperion zoom här på Astronet så får du 39 träffar, förvisso inklusive dina egna :-)

/*Peter
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Post by Tompa »

Hej,

jag har en BHZ, 8-24, som jag är nöjd med. Jag köpte först en BHZ som havererade efter observerande i stark kyla, en lins sprack när jag tog in det i värmen. Jag fick ett nytt på garanti, så det löste sig. Somliga av dessa zoomar (individberoende) går ganska trögt att skruva i stark kyla, under -15 grader. Jag tycker att denna zoom är utomordentligt bra, skärpan är skarp ut i kanterna och det är smart att ha flera okular i ett. Lite trångt synfält vid 20-24 mm, vilket gör att det kan vara struligt att få till stjärnhoppningen. Jag har ett vidvinkelokular (Meade FX 4000 32 mm), som komplement för lite vidgade vyer. Meade-okularet är i och för sig riktigt dassigt, men det duger som "navigationsokular".
Ett likvärdigt okular är detta: http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... -1-25.html som varit med i diskussionen i en annan av dina trådar nyligen.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Post by Lars L »

Du kan mycket väl köpa klonen som rekommenderas i ovanstående tråd. Otroligt mycket märkesdifferentiering, d.v.s. många olika namn på likadana okular. Inte ens Tele Vue går säkert i den djungeln. :green:
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Baader Hyperion Zoom, prisvärd?

Post by Starfish »

Tack för svar, har nog ganska säkert riktat in mig på BHZan då jag fått hört mkt gott om den även att den går bra ihop med mitt teleskop och mina behov :) Kommer nog inte bli mkt mer observation i vinter då jag finner kylan vara för grov och nästan farlig.. är livsfarligt kallt här ute på landet! Men ska även köpa ett par nya vinterskor en jacka och sen börja köpa lite mer addons typ televues barlow och baaders 3.5 mm okular därefter UHC filter, det låter som en plan för vintern så man har något att göra förutom att glo på tv :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Optik”