Rengöra primärspegel

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Rengöra primärspegel

Post by skafar65 »

Hej

Jag vet att denna fråga är besvarad i andra forum men jag kan inte hitta svaret. Jag skulle vilja rengöra min primärspegel (den längst fram på teleskopet) heter den så? Den ser ganska "grynig" ut. Jag har inte rengjort den sen jag köpte teleskopet för två år sedan. Förhoppningsvis sitter inte allt för mycket på insidan efter fuktproblemen som jag hade för någon vecka sedan.

Frågan är, vad ska jag använda för grejor när jag torkar spegeln? Är optikrengörning som man kan köpa i foto affärer OK? Eller måste det vara någon egenblandad "häxbrygd" :D Vad för typ av "duk" ska man använda. Rörelser när man torkar?

Pinsamt att man inte kan detta! Men jag har faktiskt aldrig torkat något av mina teleskop! Rådet är ju att man ska göra det så lite som möjligt. Men nu tycker jag det är dags.

Mvh //Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Du menar korrektionslinsen eller sekundären? Om det är korrektionslinsen så är det nog bättre att låta det vara. Det krävs ganska mycket skit innan det påverkar bilden mätbart. Annars tror jag att ljummet vatten och mycket svag tvållösning, en droppe bara. En mjuk sliten urtvättad bommullstrasa och inte gnugga. Sedan skölja med destillerat vatten försiktigt. Om du får för dig att ta bort korrektionslinsen så markera för katten hur den sitter annars kan det bli problem.

Men min rekommendation är nog att låta det vara. Har du en bild på hur den ser ut?
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Hej Skafar.

Antar att du menar korrektor linsen när du menar längst fram på teleskopet.
Om det bara är lite smuts kan man lika gärna låta det vara.

Celestron rekomenderar:
Q: How can I clean the corrector plate on my Schmidt-Cassegrain telescope?

A: The outside of the corrector plate can be cleaned using a solution of 60% distilled water and 40% isopropyl alcohol with one drop of clear liquid dish soap per quart of solution. The solution is applied to a soft tissue or cotton ball and is carefully rubbed onto the corrector plate using radial strokes from the secondary mirror housing outward. We do not recommend removing the corrector plate. The corrector plate is optically matched to the mirrors in alignment and in rotation. If the inside of the corrector plate or mirrors becomes dirty, call Celestron and arrange to send your telescope in for a thorough cleaning. Celestron offers complete cleaning and collimating services. Contact the Technical Service Department at (310) 328-9560.

Vi har rengjort vår Korrektor en gång bara under 10 år och det var länge sedan nu men kanske dags snart igen.


Går nog bra med bara kljummet vtten och droppa diskmeledl med kanske men använd destilerat vatten.

Mvh Robert

Return to “Optik”