Hur bäst rengöra okular och filter?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
hwsoderlund
Posts: 19
Joined: 2012-03-27 15:22:36
spamtest: JA

Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by hwsoderlund »

Jag vet att det finns specialprodukter för rengöring av optik, t.ex. Baader Optical Wonder Fluid (som får goda omdömen i t.ex. den här tråden). Känner någon till en likvärdig produkt på den svenska marknaden? Eller finns det något annat, enklare, man kan använda med gott resultat?
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by HanssonJ »

Hej - jag köpte den hos Teleskop-Service (http://www.teleskop-service.se/sv/lever ... onder.html). Finns även en duk att köpa (http://www.teleskop-service.se/sv/lever ... erduk.html). Har ingen erfarenhet av något annat medel, men tycker den här fungerar OK.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by glappkaeft »

Vanlig Isopropanol (finns på apoteket) fungerar bra. Det viktiga är att man får bort alla fasta partiklar genom att försiktigt blåsa/vaska bort dom innan man försiktigt putsar. Man skall dessutom bara putsa om man verkligen behöver det. Istället så kan man skölja rent med joniserat eller destilerat vatten för att undvika kalkfläckar och dyl. Finns det kvar partiklar så "sandpapprar" man optiken...
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by Timaoes »

glappkaeft wrote:Vanlig Isopropanol (finns på apoteket) fungerar bra. Det viktiga är att man får bort alla fasta partiklar genom att försiktigt blåsa/vaska bort dom innan man försiktigt putsar. Man skall dessutom bara putsa om man verkligen behöver det. Istället så kan man skölja rent med joniserat eller destilerat vatten för att undvika kalkfläckar och dyl. Finns det kvar partiklar så "sandpapprar" man optiken...
Har inget att invända i princip, men när det gäller okular bör man väl vara ytterst försiktig med att skölja med vatten.

/Johan
hwsoderlund
Posts: 19
Joined: 2012-03-27 15:22:36
spamtest: JA

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by hwsoderlund »

Tack för svar! Jag ska gå till apoteket och se om de har Isopropanol. Får väl gå till optikern också och köpa på mig ett gäng rengöringsdukar.

En följdfråga: Varje gång jag är ute får jag problem med imma på okularen. Eftersom inga av mina okular är särskilt dyrbara (ännu) så jag har inte varit så noggrann utan helt enkelt putsat linsen med rengöringsduk eller tops. När jag så småningom köper på mig lite finare grejer är detta så klart uteslutet p.g.a. risken att repa linsen. Tips på hur man löser detta? Hårtork?
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by timokarhula »

Ha några okular till hands i jackfickan och när ett okular har fått imma på sig så byt ut den mot en annan från fickan. Okularets imma försvinner efter ett tag i fickans värme.

/Timo K
hwsoderlund
Posts: 19
Joined: 2012-03-27 15:22:36
spamtest: JA

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by hwsoderlund »

Ok, det var ju enkelt. Tackar.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by Timaoes »

hwsoderlund wrote:Tips på hur man löser detta? Hårtork?
Jackfickan är förstås ett alternativ, men jag tycker det är smidigare att ha okularen i en väska (då slipper man också tänka på damm). Väskan bör ha isolering av något slag på insidan (typ kameramodell) så att den håller värmen. Se till att bara öppna väskan när du byter okular så att värmen bibehålls. Det räcker att det bara är några grader varmare i väskan än ute för att du ska slippa imman.

/Johan
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by hostklint »

Isopropanol går också att köpa på dunk hos Kjell & company (kjell.com)
hwsoderlund
Posts: 19
Joined: 2012-03-27 15:22:36
spamtest: JA

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by hwsoderlund »

Tack! Tyvärr har jag redan hunnit köpa apotekets lilla flaska. 100 ml för 60 spänn = 600 spänn litern = svindyrt. Kjell & Company tar 129 spänn för en liter. Men nu vet jag var jag ska köpa refill om det här funkar bra.
Johansson
Posts: 97
Joined: 2012-01-28 11:24:29
spamtest: JA
Location: Piteå

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by Johansson »

Isopropanol är drygt, 1dl räcker säkerligen en hel livstid då man ska rengöra optik så sällan som möjligt.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by Terje »

se bara till att den är ren och inte har massa skit i den, jag vet inte hur denatureringsmedel etc dunstar bort, men kolla upp vad det eventuellt är för tillsatser i.
hwsoderlund
Posts: 19
Joined: 2012-03-27 15:22:36
spamtest: JA

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by hwsoderlund »

@Johansson: Bra att du sa det innan jag hann dränka prylarna i onödan.
@Terje: Jag är tämligen säker på att det var den här produkten jag köpte:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/D ... t-bruk.pdf

I så fall innehåller den bara 99,7% ren 2-Propanol, vilket jag antar är den kemiska beteckningen på isopropanol.
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Hur bäst rengöra okular och filter?

Post by Repaterion »

http://www.youtube.com/watch?v=G7S6VARi ... r_embedded

Denna var informativ tycker jag.
Kanske vore värd att klistra.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.

Return to “Optik”