Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
SnårriSturlason
Posts: 17
Joined: 2012-03-17 17:57:03
spamtest: JA

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by SnårriSturlason »

Det här hade jag aldrig tänkt på eller rättare sagt; ifrågasatt solens färg. Jag vill minnas att när solbilder publiceras i ex NG och dylika, påkostade tidningar så är solen gulröd, ett flammande klot av eld. Hur kan det komma sig att en vedelden ser (är?) gul? En svetslåga kan ju sedan ändra färg från blå till vit, men det kanske inte är eld i den här bemärkelsen?
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by ThomasK »

Solljuset är en blandning av alla färger från rött till blått. Tillsammans uppfattas detta som vitt. Så solens färg när den står högt på himmeln är snarast vit. I atmosfären sprids dock en del ljus, mest i de korta våglängderna, det är därför himmeln ser blå ut på dagen, från det utspridda blå ljuset. När solen står nära horisonten har ljuset ett nycket tjockare luftlager att passera och ljuset sprids mycket mer och spridningen är påtaglig även i längre våglängder som grönt. Kvar blir det röda ljuset som lättare passerar rakt fram genom atmosfären. Därför ser solen röd eller orange ut vid soluppgång och solnedgång.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by Robin Andersson »

Och på mars är himmelen violett ibland beroende på solens position på grund av att atmosfären där är så tunn :-)!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by Terje »

Min personliga uppfattning är att solen oavsett vad som sägs inte är vit, definitivt inte från vår horisont, svartkroppsstrålningen från en kropp med strax under ~6000K temperatur kommer att dra åt gult, den är inte gul men gultonad, genom atmosfären kommer den att bli aningen mer gulfärgad då blåa våglängder dämpas. för att solen skulle framstå som helt vit skulle den enligt min mening behöva vara ungefär 500grader varmare. ett "enkelt" test år att jämföra hur ett a4 papper ser ut en solig sommardag och en lätt mulen vinterdag. om du kunde jämföra kommer du antagligen att tycka att papperet under vinterndagen framstår som vitare.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by nilsolof »

Terje wrote:Min personliga uppfattning är att solen oavsett vad som sägs inte är vit, definitivt inte från vår horisont, svartkroppsstrålningen från en kropp med strax under ~6000K temperatur kommer att dra åt gult, den är inte gul men gultonad, genom atmosfären kommer den att bli aningen mer gulfärgad då blåa våglängder dämpas. för att solen skulle framstå som helt vit skulle den enligt min mening behöva vara ungefär 500grader varmare. ett "enkelt" test år att jämföra hur ett a4 papper ser ut en solig sommardag och en lätt mulen vinterdag. om du kunde jämföra kommer du antagligen att tycka att papperet under vinterndagen framstår som vitare.
"Blott blått Jör gör vitt vitt" hette det en gång i reklamen - här har vi säkert förklaringen till det du beskriver, det optiska vitmedel som finns både i tvättmedel och vanliga A4-papper och som ger en blålila fluorescens som tillägg till det övriga vita ljuset, tydligare av någon anledning vid molnigt väder. Jämför med en tidningssida!
Färgen är en smaksak, skulle jag vilja ha solen gulare än den faktiskt är (sen kan man diskutera hur gul den faktiskt är, och det har ju gjorts) skulle jag använda Baader över objektivet och sätta ett gult okularfilter. Eller grönt om jag kände för det, eller någon annan trevlig färg. Men det gör jag knappast - YMMV som amerikanarna skriver. Ögat har en fantastisk inbyggd vitbalansmekanism. Helst skulle jag förstås vilja se solen H-alfa-röd - på bilder brukar detta bli ganska gult av anledning som jag inte förstår. Men på forumet finns fantastiska solfotografer som kan förklara varför, eller att jag har fel här.

Nils Olof