Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
SnårriSturlason
Posts: 17
Joined: 2012-03-17 17:57:03
spamtest: JA

Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by SnårriSturlason »

Antar att det man behöver inte finns i Celestrons okular- och filterväska, 1,25". Har ett Celestron SE4.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by Jonas »

Nej, och skulle du hitta något litet filter som är tänkt att sätta på et okular, ska du genast slänga bort det eftersom det är stor risk att det spricker pga värme och orsakar blindhet. Gör ditt eget filter genom att köpa någon av dessa solfilmer:
http://www.astrosweden.se/thousand-oaks ... er/18825-0 eller
http://www.astrosweden.se/baader-astros ... lm/18824-0
Vill du inte tillverka själv, kan du köpa färdiga filter:
http://www.astrosweden.se/thousand-oaks ... er/18767-0
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by tqila »

jag vill bara flika in och säga att jag tycker inte du ska köpa det från baader då det ger neutral vit färg vilket enligt mig var ganska tråkigt.

köpte nämligen själv ett sådant för ett tag sedan men ska nu köpa ett som ger gul nyans istället då det (fortfarande enligt mig) är mycket roligare och mer givande med "korrekt" färg istället för att titta på en rund vit boll ;)

och en snabb liten fråga, man behöver väl inte göra ett eget filter av "pappret"?
själv satte jag bara fast det i fronten på tuben med snöre/gummiband/resårband (eller vad man har tillgängligt)
bara vara noga så det inte kan åka av och inte släpper igenom solljus någonstans.

eller har jag fel? :)
Nexstar 127 SLT
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by bjorne »

Jag har funderat på skaffa mig grejer för att kunna observera solen jag med.
Tänkte mig ett 10" Off-axis Thousand Oaks Solar II+ filter och ett 2" Baader Solar Continuum Filter.
Är det nåt man kan känna sig säker med utan att riskera att bli blind, nån som vet ?
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by Hans Bengtsson »

Att solen ser ut att vara vit när man använder neutralt filter beror på att solen är vit. Inte gul. Detta enligt den normala jordiska färgskalan och terminologin, inklusive Kodaks. Att solen under vissa atmosfäriska förhållanden, särskilt när den ligger nära horisonten, kan se gul eller röd ut är en annan sak.

Inom astronomin har nomenklaturen blivit den, att stjärnor som egentligen är gula kallas röda, och i denna "uppförstorade" färgskala blir solen gulaktig. Tester med skolelever har visat att inte ens "den röda planeten" Mars uppfattas som röd om man inte vet vilken färg den "skall" ha, utan som vit eller möjligen gul.

Barnteckningar i all ära, men de knallgula solarna man finner där bygger nog mycket på förutfattade meningar ...

M v h
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by bjorne »

Du har helt rätt, solen är vit. Men sett från oss så tycker jag nog den ser allt annat än vit ut.
Och Mars, till och med de gamla egyptierna tycke att Mars så röd ut :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_surface_color
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by Hans Bengtsson »

Frågan om solens och Mars färg har behandlats i många sammanhang under årens lopp, här är en gammal och en ny tråd i AG:

http://www.astronomiguiden.se/javacooki ... IC_ID=3643

http://www.astronomiguiden.se/javacooki ... C_ID=41026

Nedan några belysande citat från Stanford Solar Center angående solens färg:

"It is a common misconception that the Sun is yellow, or orange or even red. However, the Sun is essentially all colors mixed together, which appear to our eyes as white. This is easy to see in pictures taken from space."

"It is hard for many people, even scientists, to admit that the Sun they are so used to living with is actually white. So sometimes they even color pictures of the Sun taken in visible or 'white' light to look more like something we would expect. Below is a picture of the Sun taken in visible white light, but which the scientists have processed to make it appear orange, for our benefit!"

"Sometimes the display color of the Sun is culturally determined. If a kindergartener in the USA colors a picture of the Sun, they will usually make it yellow. However, a kindergartener in Japan would normally color it red!"

"In spite of these 'artistic licenses', the Sun really is white!"

http://solar-center.stanford.edu/SID/ac ... enSun.html

Det enklaste sättet att försäkra sig om solens korrekta färg är kanske att projicera solbilden på ett vitt papper. Man får då den i mitt tycke vita boll som beskrivits i ett inlägg ovan.

När jag nyss befann mig utomhus så kunde jag även då konstatera att solen åtminstone här i Göteborg, och för mina ögon, är mycket mera vit än gul! Färgen påminde inte ens om färgen på maskrosorna som jag också kunde se!

Att Mars, i likhet med t.ex. Betelgeuze, ser rödaktig ut för blotta ögat trots att den objektivt sett (enligt Kodak) inte är röd - det beror på att flertalet stjärnor på himlen är ännu vitare (eller mindre röda). Men om man jämför Mars färg med något jordiskt rött objekt, ja då ser vi saken något annorlunda. Läs t.ex. om undersökningen som gjordes i Danmark (den första AG-tråden jag gav ovan). Vid ett tillfälle minns jag förresten att jag jämförde en riktigt "djupröd" stjärna (det var nog U Cygni eller RS Cygni) som jag såg i teleskopet med skenet från den röda ficklampan jag hade i handen - och då insåg jag väldigt snabbt att stjärnan var mycket mera gul än röd!

m v h
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by bjorne »

Ok, jag köper nog detta istället.
Astrozap White Light Baader Film Solar Filter
The Astrozap Baader Solar Filter produces a white light solar image with a neutral color balance and high contrast.
Och ett Baader Solar Continuum Filter.

Det "rätta" svaret är att färger inte ens existerar.
"Colour does not actually exist... what exists is light"
Finns ett bra TV-program som behandlar just detta.
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-14421303
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by megrez 90 »

Hej! Då dessa mylarfilter är ganska känsliga, vill jag avråda från "vika runt dagghuven" och tejpa eller använda gummiband!!
Leta rätt på en burk eller något som passar fronten på teleskopet. I denna monteras filtret utan att vikas eller sträckas! tejp eller kontaktlim funkar. Vet att även små skador kan ge ögonbesvär. Kolla regelbundet filtret mot solen (utan teleskop). Syns prickar av solljus, kassera filtret!! Ett A4 format filter räcker till 6 normalfilter 8-9 cm. Ni som har refraktor och är nya med solobsar, skulle jag rekomendera projektion istället. Använd enkla okular. Hugens eller Ramsden är bäst (inga limmade linser i konstruktionen) eller något billigt kellner el.liknande. Med bra skuggning med t.ex. duk, syns mycket detaljer!! Och inför Venuspassagen... exprimera INTE med sotat glas, CD:s, solbrillor o.dyl.!!
Galen i refraktorer :)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by Terje »

Jag skulle absolut inte rekommendera projektion framför solfilter, projektion är potentiellt mycket mycket farligare då det är väldigt lätt att du eller någon annan tittar i okularet utan att tänka efter! Tänk även på att plocka bort eller effektivt täcka över sökaren!
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by megrez 90 »

Hm!! Märklig komentar? Har obsat solen sen 1968. Har visat allmänheten vid mängder av tillfällen. Inget slår projektion vid visning. Illustrativt att visa en 139 mm stor bild, jorden=1 mm. Många kan titta samtidigt medan visaren lätt kan peka ut detaljerna. En låda eller någon konstruktion ivägen för huvudet, så är det säkert. Ensam... Måste vara otroligt bortkommen om man tittar..! Nä, då har jag sett allt för många filterhållare av farlig typ, även för egna obsar. Även på slottsskogs observatoriet här i Göteborg fanns tidigare en tvivelaktig konstruktion. Kort sarg på filtret utan låsskruvar=bygg om!!
Håll koll på grejerna så är det säkert att visa solen. Projektion, objektivfilter,Hercheldiagonal eller H-alfa teleskop. Alla är bra om man gör rätt.
Galen i refraktorer :)
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by bjorne »

Hans Bengtsson wrote:Frågan om solens och Mars färg har behandlats i många sammanhang under årens lopp, här är en gammal och en ny tråd i AG:

http://www.astronomiguiden.se/javacooki ... IC_ID=3643

http://www.astronomiguiden.se/javacooki ... C_ID=41026

Nedan några belysande citat från Stanford Solar Center angående solens färg:

"It is a common misconception that the Sun is yellow, or orange or even red. However, the Sun is essentially all colors mixed together, which appear to our eyes as white. This is easy to see in pictures taken from space."

"It is hard for many people, even scientists, to admit that the Sun they are so used to living with is actually white. So sometimes they even color pictures of the Sun taken in visible or 'white' light to look more like something we would expect. Below is a picture of the Sun taken in visible white light, but which the scientists have processed to make it appear orange, for our benefit!"

"Sometimes the display color of the Sun is culturally determined. If a kindergartener in the USA colors a picture of the Sun, they will usually make it yellow. However, a kindergartener in Japan would normally color it red!"

"In spite of these 'artistic licenses', the Sun really is white!"

http://solar-center.stanford.edu/SID/ac ... enSun.html

Det enklaste sättet att försäkra sig om solens korrekta färg är kanske att projicera solbilden på ett vitt papper. Man får då den i mitt tycke vita boll som beskrivits i ett inlägg ovan.

När jag nyss befann mig utomhus så kunde jag även då konstatera att solen åtminstone här i Göteborg, och för mina ögon, är mycket mera vit än gul! Färgen påminde inte ens om färgen på maskrosorna som jag också kunde se!

Att Mars, i likhet med t.ex. Betelgeuze, ser rödaktig ut för blotta ögat trots att den objektivt sett (enligt Kodak) inte är röd - det beror på att flertalet stjärnor på himlen är ännu vitare (eller mindre röda). Men om man jämför Mars färg med något jordiskt rött objekt, ja då ser vi saken något annorlunda. Läs t.ex. om undersökningen som gjordes i Danmark (den första AG-tråden jag gav ovan). Vid ett tillfälle minns jag förresten att jag jämförde en riktigt "djupröd" stjärna (det var nog U Cygni eller RS Cygni) som jag såg i teleskopet med skenet från den röda ficklampan jag hade i handen - och då insåg jag väldigt snabbt att stjärnan var mycket mera gul än röd!

m v h
Hans Bengtsson
Det har skickats in många fina bilder av solen senaste tiden, och alla är i stort sett gula.
Är inte det lite märkligt med tanke på den ju faktiskt som du påpekar är vit ?
Undrar vad det kan bero på, har vi blivit "indoktrinerade" sedan barnsben att solen är gul, därmed basta ? ;-)

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by ThomasK »

bjorne wrote:Det har skickats in många fina bilder av solen senaste tiden, och alla är i stort sett gula.
Är inte det lite märkligt med tanke på den ju faktiskt som du påpekar är vit ?
Undrar vad det kan bero på, har vi blivit "indoktrinerade" sedan barnsben att solen är gul, därmed basta ? ;-)

/B
I bildbehandlingen kan man ju i stort sett själv bestämma färgnyanserna i slutbilden. Det gäller särskilt för H-alpha bilder av solen som bara visar en enda våglängd och är alltså enbart en luminansbild från början. Kunde vara intressant att höra hur ni solfotografer tänker och arbetar med färgsättningen av era bilder?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by Hans Bengtsson »

En viktig anledning till att myten om solens gula färg blivit så djupt rotad tror jag står att finna i att den oftast ser gul eller röd ut de gånger vi direkt kan iaktta solskivan för blotta ögat. Detta låter sig ju göras just när den är kraftigt fördunklad och missfärgad, efter att ljuset passerat stora mängder partiklar i vår atmosfär. I regel vid soluppgång och solnedgång. Annars är ljuset alltför bländande.

Men när solen står någorlunda högt på himlen är färgen vit även efter ljusets passage genom atmosfären, om än något mera åt det gula hållet än före atmosfärspassagen. Vi kan se det t.ex. genom att betrakta de vita cirrusmolnen - eller mera avancerat genom att projicera solskivan genom en kikare på vitt papper.

Att solen i den astronomiska terminologin (men inte enligt normala färgbeteckningar) är en gul stjärna gör förstås myten än mera etablerad - så till den grad att många betraktar den som dagens sanning!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Vad behövs för filter om man ska kika på Solen?

Post by gost »

Jag väljer att färglägga mina solbilder i en eldig färg av den enkla anledningen att jag ser solen som ett stort sprakande eldklot. En vit sol ter sig ganska tråkig att titta på i jämförlse, bifogar en bild för att illustrera detta.
Attachments
GS_20120512_Sun.jpg
GS_20120512_Sun.jpg (48 KiB) Viewed 6732 times