Baader Hyperion + DSLR

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Baader Hyperion + DSLR

Post by Corpze »

Hej, har precis införskaffat mig ett Nexstar 5SE och tänkte prova att fota lite med min Nikon D80, samtidigt är jag intresserad av att köpa mig ytterligare ett okular, har redan nu ett TS HR Planetokular 9mm samt medföljande 24mm Celestron plössl.

Är Baader ett bra objektiv att skruva fast min kamera på för att fota genom okularet? Är runt 17mm bra brännvidd till att börja med? Har även en 2x barlow från Celestron, fungerar den att ha monterad också?

MVH nyfiken nybörjare.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Baader Hyperion + DSLR

Post by Frazze »

Vad har du tänkt fota i första hand?
Att fota med okularprojektion är vad jag förstår främst användbart vid planetfoto. Foto av deep-sky-objekt görs med fördel i primärfokus, och då behöver du en T-ring och en T2-adapter för att kunna koppla kamerahuset till teleskopet.
Tyvärr kan jag för lite om vilka okular som är lämpliga för okularprojektion.

Mvh
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Baader Hyperion + DSLR

Post by Corpze »

Det är ju i första hand planeter jag kommer att fota, men efter hand kommer jag även att försöka fota deep-sky... men redan nu börjar stativet ge efter, därför kikar jag redan efter två veckor av stjärnskådning på en heq/neq 5/6 för att kunna lasta på grejor samt få lite bättre guidning... T2-adapter och ring har jag redan, så den saken är fixad, så även en moddad lifecam!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Baader Hyperion + DSLR

Post by stoffe »

Hej

Jag tror inte D80 är en lämplig kamera att fotografera planeter med eftersom du inte kan filma med den, för planetfoto kör med din lifecam istället. Jag fick tipset att man inte ska gå över f/30 när man sätter i en barlowlins. På VSP testade vi med mitt Cave Astrola 8" f/8 att montera en 5x barlow dvs f/40 och det fungerade hyfsat på mars trots allt. Den planeten är så ljusstark.

Jag har för övrigt oxå en D80 och jag rekomenderar att du uppgraderar till senaste firmware om du ska styra via datorn t ex maxim dl eller liknande. Följ mitt Mode 3 projekt här på astronet om du tänkt använda D80 för astrofoto, jag håller på med en automatisk äkta raw adapter till en bulb-kabel.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Optik”