Behöver åsikter!

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Behöver åsikter!

Post by Lars L »

Någon med erfarenhet av GSO eller Skywatchers speglar och teleskop
Håller de måttet? Är det jämn kvalitet i produktionen?

De recentioner som finns är övervägande positiva - för positiva?
Har själv alltid haft speglar mellan 8 " och 18", de har varit bättre än följande specifikationer;
1/9 P-V Fraction .111 P-V Decimal .032 RMS .960 (.96) Strehl.

De har varit tillverkade av bl.a, Rehnlund, von Knorring, Määttänen, Orion (England), Intes (Russia).
Har varit amatörastronom i över 40 år och kan skilja en bra spegel från en utmärkt.
Funderar på en 12" antingen bygga själv eller färdig tub, vill inte ha en truss-tub.
Vid köp av färdiglösning kommer teleskopet att modifieras.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Behöver åsikter!

Post by timokarhula »

Jag har både en 10-tums GSO och en 10-tums SkyWatcher Dobson. Har bara varit amatörastronom i knappt 35 år så jag har ingen aning om vad de speglarna har för P-V, RMS eller Strehl-värden. Däremot så brukar jag använda upplösning och gränsmagnitud som mått på teleskopens prestanda.

Vid First Light med GSO i april 2008 separerade jag Gamma Virginis då avståndet mellan komponenterna var 0".98. Med SkyWatchern separerade jag Antares som dubbelstjärna nu i juni från W.A. Gränsmagnituden har varit uppemot 16 med båda teleskopen så jag är fullt nöjd med dem och de är prisvärda. Det kan tilläggas att jag har aldrig behövt kollimera speglarna i dessa teleskop.

/Timo K
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Behöver åsikter!

Post by Lars L »

Jaha, du börjar också komma upp i åren! Det låter lovande med separationerna och gränsmagnituden. Var det i Sverige? Aldrig kollimera - hmm, låter för bra för att vara sant :green: , fördelen med en sluten tub?

Har du flockat dina tuber? är det niopunkters stöd för primären och om du mot förmodan kollimerar är det rattar eller "pillskruvar" till spegelcellen.

Tack för svaret! Förstår att du är nöjd, för det priset är det bara att tacka och ta emot!


/Lars L
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Behöver åsikter!

Post by Hans Bengtsson »

På min 8-tums f/5 Celestron står det visserligen inte SkyWatcher, men den är nog i alla väsentliga delar identisk med SW Explorer-200P (som väl kan ses som en direkt efterföljare), och den är tillverkad i Kina, nästan helt säkert på Synta-fabriken precis som SkyWatcher.

Gränsmagnituden en normalbra kväll är 14.0, en riktigt bra kväll 14.5. Men då får man ta hänsyn till att jag observerar från en starkt ljusförorenad balkong i Göteborg. Magnitud 14.5 från balkongen kan jag bedöma motsvarar ca 15.0 från en plats på landsbygden. Skillnaden mellan Timos 10-tummare och min 8-tummare blir därmed ca 1 magnitud till Timos fördel, vilket är normalt med tanke på skillnaden i spegeldiameter.

Trots att jag också har hållit på i drygt 40 år (Timo är i sammanhanget en nykomling med 35 år!) så har jag ingen uppfattning om hur de optiska parametrar du nämner kan se ut på detta teleskop.

I likhet med Timo så har jag aldrig vid något tillfälle haft något behov av att kollimera teleskopet under de år jag har använt det. Det var välkollimerat från början och optiken har såvitt jag kan bedöma inte flyttat sig en millimeter.

Ovanstående till vad hjälp det vara månde.

mvh
Hans Bengtsson
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Behöver åsikter!

Post by Lars L »

Jag fattar nada, har ett endast ett teleskop jag aldrig behövt kollimera ett F 12 Maksutov. De med korta fokalförhållanden F 4.5-5, pillar jag jämt med. Är iofs nojjig och vill alltid ha teleskopet spot-on, hur det än vrider och vänder på sig.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Behöver åsikter!

Post by Timaoes »

Lars L wrote:Jag fattar nada, har ett endast ett teleskop jag aldrig behövt kollimera ett F 12 Maksutov. De med korta fokalförhållanden F 4.5-5, pillar jag jämt med. Är iofs nojjig och vill alltid ha teleskopet spot-on, hur det än vrider och vänder på sig.
Jag har både en SW 10" och en GSO 16" men är i princip nyfödd i jämförelse med åldringarna ovan :-). Jag kan därför inte bedöma den optiska kvaliteten, men tycker att GSO:n slår SW:n (fast tub) med hästlängder vad gäller mekaniken (lager, balans etc).

Sen delar jag helt din erfarenhet vad gäller kollimering vid f4,5. Det är stor skillnad mellan spot-on och spot-sligthly-off. Men då jag fortfarande håller på att erövra det mer finstilta i tekniken, blir jag nyfiken på vad du använder för att kollimera. Själv använder jag ett avsågat Cheshire (i praktiken en sight tube) för sekundären och en Hotech-laser för primären. Lasern är ny men jag tycker den är hopplös att använda funderar jag på att uppgradera.

/Johan
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Behöver åsikter!

Post by Lars L »

Nils Olof Carlin är min guru http://web.telia.com/~u41105032/

Eftersom att jag vet att mina Newtonteleskop (använder oftast en 8" 4,5 Orion England) har fokuseraren och sekundären rätt inställda, använder jag en centreringsring och Baader MarkIII, som har ett gitter, förenklar allt oerhört.
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Behöver åsikter!

Post by Lars L »

P.S. Carlin är varm förespråkare av Barlow-lasern (Howie Glatters), Astro Sweden har den och Lasse Z på forumet använder den.

Otrolig passform på den!
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Behöver åsikter!

Post by Oortcloud »

Lars L wrote:P.S. Carlin är varm förespråkare av Barlow-lasern (Howie Glatters), Astro Sweden har den och Lasse Z på forumet använder den.

Otrolig passform på den!
Hej!

Den Barlow-Lasern funderar jag på att skaffa. Har läst på om hur tekniken fungerar och det verkar ju bra. Är Barlowen inbygd i den eller går den och ta loss och använda som en "vanlig" laser kollimerare? Det vore ju bra (eftersom dem kostar en slant) om det både fungerar att kollimera sekundär och primär. Barlow tekniken riktar väl in sig på just primärspegeln om jag fattat allt rätt? Och har den en otrolig passform som du säger så är ju det otroligt viktigt vid kollimering. Något som billiga laser kollimerare lider av förutom att lasern i sig inte alltid är centrerad.

Martin
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Behöver åsikter!

Post by Lars L »

Du kan läsa mer här http://www.collimator.com/coltext.htm#newton
Tror att Lazze Z har the bug, Barlowen är ett finmekaniskt mästerverk.
The Boy´s på Astro Sweden upplyser dig nog vad som ingår i priset.

Med vänliga

/Lars L
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Behöver åsikter!

Post by timokarhula »

Det är väl Nils-Olof Carlin som uppfunnit själva "Barlowed Laser" kollimeringsmetoden? Hans artikel om detta finns i Sky&Telescope januarinumret 2003. Jag har en 2-tums Kendrick Barlow Laser kollimerare som även fungerar som en vanlig laserkollimator. Man gängar bara av den översta delen där Barlow-linsen sitter.

/Timo K
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Behöver åsikter!

Post by Lars L »

Stämmer bra! Glatter har kommersialiserat idèn, vet inte om N-O får royalty.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Behöver åsikter!

Post by Lazze »

Oortcloud wrote:
Lars L wrote:P.S. Carlin är varm förespråkare av Barlow-lasern (Howie Glatters), Astro Sweden har den och Lasse Z på forumet använder den.

Otrolig passform på den!
Hej!

Den Barlow-Lasern funderar jag på att skaffa. Har läst på om hur tekniken fungerar och det verkar ju bra. Är Barlowen inbygd i den eller går den och ta loss och använda som en "vanlig" laser kollimerare? Det vore ju bra (eftersom dem kostar en slant) om det både fungerar att kollimera sekundär och primär. Barlow tekniken riktar väl in sig på just primärspegeln om jag fattat allt rätt? Och har den en otrolig passform som du säger så är ju det otroligt viktigt vid kollimering. Något som billiga laser kollimerare lider av förutom att lasern i sig inte alltid är centrerad.

Martin
Jo, jag har en 2" Glatterlaser och en tuBlug som är själva "barlowen" man sätter lasern i när man kollimerar primären.
Det är dyra prylar, men just passformen på de här delarna liknar inget jag sett tidigare på billigare laserkollimerare. De här håller en betydligt högre klass. Dessutom levererades lasern perfekt kollimerad.
Men man bör komma ihåg att om inte fokuseraren man sätter ner grejorna i har någorlunda exakta mått så kommer de inte att sitta ordentligt om man inte drar åt fästskruvarna i fokuseraren.

Nu rekommenderar Glatter själv att man har teleskopet horisontellt och lägger i lasern, möjligtvis att man drar åt en fästskruv och i så fall alltid gör det på samma sätt.

Själv har jag alltid bara satt lasern först för att kollimera sekundären och därefter satt laser med tuBlug för att kollimera primären. En sak jag inte provat är den som Glatter nämner under rubriken "Barlowed Collimation & the 1mm Aperture Stop" på sin hemsida där han skriver att det går att se båda kollimeringarna samtidigt med tuBlugen om det är någorlunda mörkt.

Jag har aldrig lyckats få en perfekt kollimering av primären med en tuBlug, men jag kommer väldigt nära. Kanske för att jag har använt väldigt snabba känsliga teleskop, kanske för att jag har teleskopet liggande när jag förkollimerar inomhus, kanske för att kamera, oag och filterhjul tynger ner fokuseraren när jag fotar.
Jag är alltid tvungen att göra slutkollimering under stjärnorna med kamera och allt på och kollimerar genom att defokusera lite, ha en laptop brevid mig och ta 1-2s exponeringar för att jämna ut seeingen. Men jag spar definitivt tid på att göra förkollimering med tuBlugen och det är bara små finjusteringar jag behöver göra utomhus.

Däremot har jag sett att jag verkar få samma offset på laserreflektionen i tuBlugen varje gång när jag sätter i den direkt efter att ha gjort en slutkollimering utomhus. Skulle jag se till att ha samma offset när jag förkollimerar kanske jag skulle få det perfekt direkt.

Jag skrev lite mer text än vad jag tänkt mig, så om något verkar svårbegripligt är det bara att skriva tillbaka.

/Lasse
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Behöver åsikter!

Post by Lars L »

Ganska glasklart! :good:
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Behöver åsikter!

Post by Oortcloud »

Lazze wrote: Jo, jag har en 2" Glatterlaser och en tuBlug som är själva "barlowen" man sätter lasern i när man kollimerar primären.
Det är dyra prylar, men just passformen på de här delarna liknar inget jag sett tidigare på billigare laserkollimerare. De här håller en betydligt högre klass. Dessutom levererades lasern perfekt kollimerad.
Låter bra.
Lazze wrote: Men man bör komma ihåg att om inte fokuseraren man sätter ner grejorna i har någorlunda exakta mått så kommer de inte att sitta ordentligt om man inte drar åt fästskruvarna i fokuseraren.
Ny fokuserare står också högt på min inköpslista. Den som följde med original är inte så himla bra.

Martin

PS Om man vill bygga en egen barlow laser kollimerare så går det med ganska enkla medel. http://www.orion-xt10.com/xt10-primary- ... ation.html DS