Första okular till 12" dobson

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
MattiasA
Posts: 7
Joined: 2021-02-24 00:28:33
spamtest: JA

Första okular till 12" dobson

Post by MattiasA »

Jag har precis införskaffat mig ett begagnat 12" GSO GSD300C dobsonteleskop (f/5, 1500 mm) som jag skall använda på landsbygden där det är riktigt mörkt och förhoppningsvis kommer ge härliga upplevelser framöver. Det enda okular som följde med är ett 2.5 mm från GSO själva och därför tänkte jag komplettera med något bättre. Jag är helt ny på astronomi men lägger gärna lite pengar där de gör mest nytta samtidigt som en del grejer förstås kan vänta tills intresset växer och jag vet mer vad jag vill ha. Efter att ha läst runt lite så verkar dock många gilla Baaders zoomvariant. Skulle det kunna vara en vettig första investering i paketet med en barlow 2.25x? Tankar kring det?

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... 4-mm-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Första okular till 12" dobson

Post by pava0555 »

Härligt! En dob ute på landet kommer göra nytta. :)

Jag har också en 12 tums dob med 1500mm brännvidd. Det kan vara ganska svårt att köpa okular, men Baaders zoomokular kan vara en bra investering för en dob. Allt beror budget samt vilka aspekter du prioriterar hos ett okular. Här kommer mina tankar kring okular för en 12 tums dob.

Synfält: Jag skulle avråda från okular med synfält lägre än 68 grader. En manuell dob har nytta av ett okular som är minst 68 grader eller mer tycker jag, så att det blir enkelt att hitta objekt vid olika förstoringar. Själv har jag okular med olika synfält mellan 68 - 100 grader. Skulle jag börja om skulle jag nog helt hålla mig till 68 grader, och kanske nån 82 graders vid högre förstoring (jag skulle nog inte köpa om min 13mm ethos, på tok för dyrt för vad man får). Baaders zoomokular har 68 grader vid 8mm, men endast 48 grader vid 24 mm. Jag har själv detta okular, och ska jag obsa med få okular brukar jag ta med mig zoomokularet och ett 68 graders 24mm okular (Explore Scientific). Tänk på att stort synfält (68 eller 82 grader) och låg förstoring (kring 50X) visar mycket himmel, vilket kan vara en mycket trevlig upplevelse.

Brännvidd: jag var ute igår med min dob. De brännvidder jag provade var 40mm, 28mm, 24mm, 18mm, 13mm och 8 mm (tyvärr körde jag inte med zoomokularet, tar jag med mig alla okular brukar jag föredra de med fast brännvidd). Om jag skulle prioritera 2 av dessa okular skulle det vara 24mm (62X) och 13mm (115X). Skulle det vara 3 okular skulle jag nog välja 28mm (53X), 13mm (115X) och 8mm (187X). Den viktigaste brännvidden för mig var just 13mm, vilket gav en bra bild och tillräcklig hög förstoring av deep sky objekt. Som högsta förstoring skulle jag rekommendera 250X, sen blir det svårt pga atmosfärisk turbulence/seeing.

Ögonavstånd: I början struntade jag i detta, vilket visade sig vara ett misstag. Idag vet jag bättre. Jag skulle avråda okular med för kort ögonavstånd, även om du observerar utan glasögon. Optimalt för mig är 15 till 20mm, vilket är bekvämt. En nackdel med längre avstånd är att okularet blir dyrare.

Storlek/vikt: Ju högre brännvidd och synfält desto större och tyngre blir okularet, särskilt om det är 2 tums okular. Jag köpte en Explore Scientific 40mm 68 grader, men det okularet var alldeles för stort och tungt och kunde störa balansen i mitt teleskop. Jag sålde detta okular till fördel för en enklare vid 40mm (Skywatcher Aero). Även okular med 82 grader kring 30mm brännvidd är stora. Värt att tänka på.

Lycka till med okularköpen. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
MattiasA
Posts: 7
Joined: 2021-02-24 00:28:33
spamtest: JA

Re: Första okular till 12" dobson

Post by MattiasA »

Tusen tack för ditt svar! Det är otroligt värdefullt att få information från någon som du som äger ett liknande teleskop och kan ge mig lite erfarenheter från verkliga observationer! Jag har försökt hitta så mycket information jag kan om matematiken och fysiken kring okular och teleskop och förstod ganska snabbt att det inte är så enkelt som att kolla på förstoringsgraden, utan att man också måste beakta synfältet och förstås ögonavståndet. När det gäller zoomokular, och i synnerhet Baaders nämnda, så har jag förstått att det optiskt är väldigt bra och att de som köpt det framför allt har uppskattat bekvämligheten att kunna ändra förstoringsgrad utan att byta okular. Som amatörfotograf kan jag förstås direkt relatera till zoomobjektiv kontra fasta objektiv, men i det fallet använder jag i princip alltid fasta objektiv och har en hel massa med mig i stället för ett bekvämt zoomobjektiv... ;)

Det lutar dock väldigt mycket åt zoomen och jag tänker att det kommer att vara en väldigt bra grundsten i min samling så kan jag komplettera vidare sen utan att känna att jag på något vis slängt pengarna i sjön. Några idéer kring om det är värt att köpa paketet med barlowlins? Det känns lite som att okularet täcker upp det man behöver ändå, kanske är det bättre att spara de pengarna och lägga dem på ett extra okular som har lite större synfält vid lägre förstoring eftersom zoomokularet brister lite där? Lite som du beskriver att du kör när du tar med zoomokularet och ett extra.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Första okular till 12" dobson

Post by Hans Bengtsson »

Mitt råd är att du köper Baader-zoomen och därefter, med lite övning i bagaget, funderar på om du vill komplettera.

För egen del är jag inte förtjust i barlow, tycker det är alldeles för bökigt och försämrar ofta bilden. I så fall måste det vara en riktigt förstklassig (och dyr) barlow, annars blir barlowen den svagaste länken i den optiska kedjan. För visuellt bruk tycker jag det är bättre att satsa på ett högförstorande okular (5-6 mm) när man vill pressa ut det yttersta av teleskopet vad gäller gränsmagnitud och upplösningsförmåga. Teleskopet har nästan alltid lite mer att ge än vad 8 mm i zoomen klarar av.

Zoomen är beroendeframkallande! Så himla praktisk och tidsbesparande.

Mvh
Hans Bengtsson
MattiasA
Posts: 7
Joined: 2021-02-24 00:28:33
spamtest: JA

Re: Första okular till 12" dobson

Post by MattiasA »

Hans Bengtsson wrote:Mitt råd är att du köper Baader-zoomen och därefter, med lite övning i bagaget, funderar på om du vill komplettera.

För egen del är jag inte förtjust i barlow, tycker det är alldeles för bökigt och försämrar ofta bilden. I så fall måste det vara en riktigt förstklassig (och dyr) barlow, annars blir barlowen den svagaste länken i den optiska kedjan. För visuellt bruk tycker jag det är bättre att satsa på ett högförstorande okular (5-6 mm) när man vill pressa ut det yttersta av teleskopet vad gäller gränsmagnitud och upplösningsförmåga. Teleskopet har nästan alltid lite mer att ge än vad 8 mm i zoomen klarar av.

Zoomen är beroendeframkallande! Så himla praktisk och tidsbesparande.

Mvh
Hans Bengtsson
Tack för svar, det uppskattas! Det lutar helt klart åt precis det du skriver.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Första okular till 12" dobson

Post by Hans Bengtsson »

Några spridda tankar och åsikter:

Bra kartmaterial är nödvändigt. Annars går det inte. Finns massor på nätet, finns även tryckta stjärnatlaser som ger översikter.

Stjärnhoppningen gör du i huvudsak i sökaren. Du börjar med en ljus stjärna som du ser för blotta ögat, och med hjälp av stjärnfigurer tar du dig steg för steg fram till en stjärna som ligger nära objektet du vill se. Då går du över till låg förstoring i teleskopet och jämför med detaljkartan. Viktigt att alltid veta var på himlen/kartan man befinner sig! Det fungerar nästan aldrig att osystematiskt svepa runt, utan allt handlar om att systematiskt gå från det ljusa mot det svaga.

Hög förstoring kan vara knepigt med ett dobsonteleskop, eftersom man då måste vara snabb med att korrigera innan objektet glidit ut ur synfältet. Överkurs kan man säga.

Med dobson är det viktigt att friktionen är exakt rätt så att man slipper ryck när man ska röra på tuben.

Rakt över huvudet har du dobson-hålet, där går det knappast att manövrera teleskopet. Undvik att obsa just där.

Mvh
Hans Bengtsson
MattiasA
Posts: 7
Joined: 2021-02-24 00:28:33
spamtest: JA

Re: Första okular till 12" dobson

Post by MattiasA »

Tack för tips! Jag har en stjärnatlas (Cambridge Star Atlas) som jag köpte för ett tiotal år sedan när jag lånade ett teleskop, och en planisfär. Friktionen känns rätt okey men annars såg jag att det fanns bättre kullagrade skivor att beställa, såvida det inte gör att friktionen blir för låg i stället då. Det kommer nog visa sig när jag får chansen att kolla mer.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Första okular till 12" dobson

Post by pava0555 »

Hej,

Baaders zoomokular är riktigt bra optisk, flexibel (1.25/2 tums fattning plus andra tillbehör) och bekväm (ögonavstånd). Som ett första okular skulle jag rekommendera den.

Jag skulle nog skippa barlowlinsen till zoomokularet och lägga pengarna på ett andra okular. Som Hans påpekar kanske det är bättre att köpa ett okular med fast brännvidd för brännvidder under 8 mm (kanske en 82 graders?). Zoomokularet täcker brännvidder mellan 8mm upp till kanske 20mm. Kring 24mm är synfältet så litet att jag skulle nog rekommendera ett tredje okular, men du kan alltid börja med zoomokularet och känna efter. Hade jag varit i din position hade jag nog satsat på Baaders zoomokular samt ett extra okular. Detta kan antingen vara en wide field okular kring 24 - 30mm för breda fält eller ett högförstorande okular kring 5-6 mm (ger 300X och 250X resp). Om du fastnar för denna fina hobby lär du med tiden samla på dig okular ändå. Varning! Det är lätt att få så kallad "eye piece fever", se denna tråd: https://www.cloudynights.com/topic/6118 ... re-a-cure/" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du ändå är intresserad av en barlow så bör du kika efter Televue 2X barlow. Jag har denna barlowlins, samt Celestron X-cel 2X barlow, och kan rekommendera båda (X-cel är billigare och helt OK). Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Baaders barlowlins. Mina okular brukar ge förstoringar som inte överskrider 250X. Barlowlinser använder jag endast när jag vill titta i högre förstoring (t.ex. i 300X, 500X, eller mer) när seeing tillåter för t.ex. måne och planeter.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Första okular till 12" dobson

Post by magnahrl »

Hej!

Många goda råd här.

Liksom pava vill jag också slå ett slag för TV2X barlow. Jag har haft en sådan i ca 10 år och gillar den verkligen. Har aldrig noterat att den försämrat bilden på obs av planeter eller dubbelstjärnor i något av mina teleskop.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -size.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus A.
MattiasA
Posts: 7
Joined: 2021-02-24 00:28:33
spamtest: JA

Re: Första okular till 12" dobson

Post by MattiasA »

Tusen tack för alla tips! Jag bestämde mig för att beställa en Baaderzoom och sen får vi se vad som faller mig i smaken; jag kan tänka mig att det är intressant med rejält stort synfält både vid hög och låg förstoring så det blir helt enkelt intresset som får styra lite när jag fått chansen att utveckla hobbyn lite.

Return to “Optik”